Grupul francez AXA a anuntat ca a incheiat un acord cu Certinvest si SIF Transilvania pentru vanzarea operatiunilor sale de asigurari de viata si economisire din Romania, parasind astfel piata locala, dupa o activitate de peste patru ani in care societatea a incheiat consecutiv cu un rezultat negativ, care a atins suma totala de 155,9 milioane de lei in perioada 2010-2013.

AXA Life Insurance Romania a consemnat doar anul trecut pierderi de 45,99 milioane de lei, in crestere cu 4,9% fata de 2012. Grupul francez a intrat pe piata romaneasca in anul 2010, cand a preluat Omniasig Asigurari de Viata de la grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG), companie care raporta deja pierderi consistente de 24,5 milioane de lei in intervalul 2008-2009.

Cu toate acestea, numirea Violetei Ciurel in functia de CEO, unul dintre profesionistii industriei de asigurari cu experienta atat in tara cat si in strainatate, trebuia sa ofere pe termen lung o reteta a succesului, pentru francezi, al caror slogan "Redefinim standardele" avea ca tinta, totusi, un public cu venituri reduse si mai interesat sa achite credite sau sa-si asigure masina decat viata. Grupul francez anunta, de asemenea, investitii de 10 mil. euro in dezvoltarea subsidiarei locale.

Si, totusi, romanii nu au facut cozi la agentiile AXA

"Romanii nu mai au bani si ca urmare si-au dezvoltat alte prioritati. Asigurarea de viata presupune o obligatie de a plati pe termen lung, insa oamenii se tem pentru locul de munca, unde exista o instabilitate din acest punct de vedere. Multe firme s-au restructurat, au redus personalul si atunci sigur ca oamenii nu mai gandesc pe termen lung. Orizontul de timp s-a scurtat foarte mult, au deja obligatii financiare catre banci, au crescut costurile la energie si carburanti s.a.m.d.. Cosul de consum s-a schimbat", spunea chiar Violeta Ciurel in 2014.

In opinia sa, un alt motiv este legat de faptul ca in special pe anumite clase de asigurari daca se fac rascumparari anticipate, exista niste taxe care se percep de catre asiguratori. "Clientii pot sa piarda niste bani daca renunta la polite inainte de termen. Si atunci, prefera, ignorand partea de protectie care este esentiala in asigurari, sa-si depuna banii la banca desi sunt servicii diferite".

Incursiunea francezilor pe piata locala, nu a durat prea mult si in noiembrie 2013, AXA a anuntat ca vinde operatiunile din Romania catre Astra Asigurari, companie detinuta de omul de afaceri Dan Adamescu si aflata in prezent in administrare speciala in urma unei decizii a ASF din luna februarie a acestui an. Acordul dintre societatea romaneasca si grupul francez a fost, totusi, anuntat inainte de intrarea sub administrare speciala a Astra Asigurari.

Astra Asigurari, aproape de o premiera in piata

Preluarea AXA Life Insurance de catre Astra Asigurari, cel mai mare asigurator din Romania la acea vreme, reprezenta o miscare notabila deoarece era o premiera: o companie cu capital romanesc prelua un asigurator cu capital strain pentru prima data in 23 de ani. Activul tinta: veniturile din prime subscrise ale AXA Life Insurance Romania au crescut in 2012 cu 31%, la 32,5 milioane lei, de la 24,8 milioane de lei in 2011. Compania incheiase insa anul 2012 cu pierderi de 43,84 milioane de lei (aproximativ 10 milioane de euro), in crestere cu 11% fata de 2011.

In luna septembrie, insa, francezii au anuntat ca acordul de vanzare a operatiunilor de asigurari AXA Life Insurance Romania catre Astra Asigurari, anuntat in data 29 noiembrie 2013, a incetat. "AXA continua sa evalueze optiunile strategice, luand in considerare interesul clientilor si al angajatilor sai din Romania", se arata intr-un comunicat al grupului francez.

Anuntul AXA era previzibil dupa ce presedintele ASF, Misu Negritoiu, a afirmat intr-o conferinta de presa ca Astra nu se califica pentru preluarea altui asigurator. "Cand esti in redresare financiara vinzi, nu cumperi", a declarat Misu Negritoiu la 12 iunie intr-o conferinta de presa.

Drept urmare, grupul francez AXA s-a reorientat si a vandut, in cele din urma, operatiunile de asigurari de viata si economisire din Romania catre SAI Certinvest si SIF Transilvania, retragandu-se astfel definitiv de pe piata romaneasca. SAI Certinvest va achizitiona 70% din filiala AXA din Romania, AXA Life Insurance SA, iar SIF Transilvania va cumpara 30%.

Strategie gresita sau invechita?

Iesirea AXA de pe piata asigurarilor din Romania arata ori o greseala de calcul, la data deciziei de lansare a operatiunilor, ori ca grupul francez nu a mai fost dispus sa-si asume o perioada mai mare de timp pana la recuperarea investitiei, afirma presedintele UNSICAR, Bogdan Andriescu, in luna ianuarie a acestui an, la o luna dupa anuntul acordului cu Astra Asigurari.

"AXA si-a patat blazonul cand a decis sa iasa de pe piata romaneasca, in conditiile in care situatia economica actuala nu este diferita de cea de acum trei ani. Cand a intrat in Romania, grupul stia foarte bine cum este piata. Deci ori a facut o socoteala gresita la acel moment, ori nu a fost dispus sa-si asume o perioada mai mare de timp pana la recuperarea investitiei, Cred ca cel mai mare impact l-a avut in fata clientilor, care s-au trezit asigurati peste noapte la alta companie fara a fi optiunea lor. Si Eureko a iesit de pe piata, dar la AXA este un exemplu mult mai clar, pentru ca acum trei ani Romania avea aceleasi coordonate macroeconomice", a declarat presedintele asociatiei nationale a brokerilor, la un eveniment de specialitate.

Unde a gresit AXA la nivel de strategie? Am putea spune ca absolut tot. Francezii au decis sa intre pe piata din Romania in anul 2010, intr-o perioada in care consumatorul roman de asigurari cunostea pe deplin gustul crizei financiare si, ca urmare, rata renuntarilor in ceea ce priveste contractele de asigurari de viata crescuse la un nivel fara precedent.

Evolutia indicatorilor de volum din piata asigurarilor de viata evidentiaza, de regula, ca intr-o perioada de recesiune, consumatorul de asigurari de viata prefera asigurarile viata traditionale garantate, nu cele legate de fonduri de investitii (unit linked), adversitatea populatiei fata risc fiind destul de ridicata. AXA a insistat insa odata cu intrarea pe piata locala foarte mult pe asigurari unit linked, a deschis foarte multe sucursale fizice la costuri ridicate (desi populatia nu prea mai intra nici in sediile bancilor sa ia credite, dar asigurari de viata) si a recrutat din piata directori pentru aceste unitati carora le acorda indemnizati fixe si bonusuri foarte mari.

Aparent, modelul de business dezvoltat de AXA pe piata locala era similar in foarte multe aspecte cu cel utilizat de olandezii de la ING care au intrat pe piata din Romania in 1996. Din informatiile wall-street.ro, de altfel, o mare parte din echipa de conducere a AXA Life Insurance era cam aceeasi echipa care a pus bazele ING in Romania in anii '90. Insasi Violeta Ciurel lucrase timp de 13 ani in cadrul grupului ING, inainte de face pasul catre francezii de la AXA, iar in perioada 2000-2004 a ocupat functia de CEO al ING Asigurari de Viata. Modelul de business nu a mai functionat in contextul in care piata evoluase de atunci si pana acum.Martin Good / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri