Wall-Street.ro: Piata asigurarilor de viata, in ansamblul sau, a cunoscut o dinamica negativa in primele sase luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara de anul trecut, de la subscrieri 866 milioane de lei la 779 de milioane de lei. Cum comentati aceasta realitate?

Marius Popescu: Evolutia industriei de asigurari de viata este puternic corelata cu cea a economiei. Intentia oamenilor de a incheia asigurari de viata depinde intr-o mare masura de disponibilitatile financiare pe care acestia le au pentru economisire si de increderea in stabilitatea propriului viitor – ambele destul de reduse intr-un context economic dificil ca cel pe care l-am parcurs. In plus, rezultatul pietei de asigurari de viata a fost influentat si de faptul ca anumiti jucatori din aceasta industrie si-au revizuit rezultatele, dar si de fuziunile si iesirile din piata care au avut loc in 2014.

Wall-Street.ro: Cum si in ce masura mai sunt afectate asigurarile de viata de contextul economic si cum va confruntati cu toate aceste evolutii la nivelul companiei pe care o conduceti? Cand estimati o revenire a pietei?

Marius Popescu: Evolutia economiei este unul dintre principalii factori care influenteaza dezvoltarea industriei de asigurari de viata. In actualul context economic, resursele financiare disponibile pentru economisire ale romanilor inca sunt reduse, iar nivelul scazut de incredere privind stabilitatea propriului viitor si situatia financiara fac ca, atunci cand exista un demers de economisire, acesta sa fie mai degraba pe termen scurt si orientat spre instrumente cu lichiditate mare. Astfel, intentia de a incheia asigurari de viata cu obiectivul de a economisi pe termen lung ramane relativ limitata. Pe de alta parte, aceasta conjunctura genereaza o evolutie calitativa pozitiva care cred ca se va consolida in viitor. Dificultatile cu care s-au confruntat in ultimii ani ii determina pe oameni sa se gandeasca mai atent la nevoile de protectie financiara a celor dragi si la beneficiile pe care le ofera asigurarile de viata.

Cat priveste evolutia pietei, cifrele publicate la finalul trimestrului trei indica deja o diminuare a ritmului de scadere a pietei asigurarilor de viata. Daca dupa primele sase luni din 2014, piata a inregistrat o scadere de 10% (conform ASF), dupa primele 9 luni, aceasta era de 6,27% (conform Insurance Profile) comparativ cu perioadele similare din 2013. Astfel, anul 2015 are potentialul sa fie un an de revenire pentru industria de asigurari de viata, chiar daca doar cu o crestere marginala (sub 5%), mult sub potentialul sau real. Aceasta crestere va fi generata de disparitia efectului de baza al ajustarilor rezultatelor unor jucatori, efect resimtit in 2014, si de faptul ca nu mai sunt anuntate „miscari” in industrie (preluari si/ sau iesiri de pe piata) si, nu in ultimul rand, de trendul ascendent al economiei din ultimii ani.

La ING Asigurari de Viata am reusit sa avem rezultate foarte bune in acest context general al pietei nu foarte prietenos. Volumul de subscrieri in primele 9 luni din 2014 este mai mare cu 10% fata de cel din 2013 si estimam sa incheiem anul cu venituri din prime in urcare cu 9% fata de 2013.

Wall-Street.ro: Care este cea mai stringenta problema cu care se confrunta piata romaneasca de asigurari de viata? Credeti ca vom asista la noi iesiri?

Marius Popescu: Dincolo de influenta contextului economic, poate ca cea mai mare "bariera" in fata unei dezvoltari mai rapide a industriei de asigurari de viata deriva din nivelul inca foarte redus de constientizare a oamenilor cu privire la necesitatea planificarii financiare si a economisirii pe termen lung. Din calculele ING, la nivelul populatiei, deficitul de protectie in fata unor evenimente neprevazute este foarte mare - de 356 miliarde lei la finalul lui 2013. Este momentul sa intelegem ca nu exista "altcineva" de care sa depinda propriul nostru viitor financiar. Cu toate acestea, observam ca romanii aleg sa isi asigure in primul rand bunurile, iar viata sau sanatatea sunt obiective care trec in cel mai bun caz in plan secund.

In ceea ce priveste partea a doua a intrebarii, astfel de „miscari” se inscriu intr-o evolutie normala pentru orice piata care „se aseaza” si acest lucru s-a intamplat si la noi in ultimii ani si se va mai intampla probabil si in viitor.

Wall-Street.ro: Cu ce adevaruri v-ati confruntat in acesti ani de criza si ce concluzii vi s-au cristalizat vis-a-vis de situatia din Romania?

Citeste si:

Marius Popescu: Daca este sa ma refer la "adevarurile" evidentiate in perioada recenta, acestea se refera in primul rand la dificultatile pe care statul le are in asistarea propriilor cetateni. Dezvoltarea componentei private si stimularea "comportamentului privat" de protectie financiara a noastra si a familiilor noastre si de economisire pe termen lung este, in aceste conditii, singura solutie valida. Este, de altfel, un "adevar" pe care intreaga societate romaneasca incepe sa il perceapa; vedem ca oamenii se bazeaza intr-o mai mare masura ca sistemul privat de pensii sa le influenteze semnificativ veniturile la pensie si sa ii ajute sa isi mentina nivelul actual de viata.

Wall-Street.ro: Care este cauza principala a nivelului scazut al densitatii asigurarilor de viata? Ce a cauzat adancirea neincrederii in sistem?

Marius Poipescu: Densitatea asigurarilor, care indica volumul de prime de asigurare per locuitor, alaturi de indicatori precum gradul de penetrare, da masura nivelului de dezvoltare al pietei. Indiferent de indicatorul prin prisma caruia privim lucrurile, daca ne referim la segmentul de asigurari de viata, este evident ca piata din Romania are un potential extrem de important de crestere. Densitatea asigurarilor de viata (aproximativ 19 euro pe locuitor) este inca foarte mica in raport cu nevoia de protectie, dar si cu cea inregistrata in alte tari. Spre exemplu, valoarea medie a densitatii asigurarilor de viata in Europa era in 2013 de aproape 200 de euro.

Evenimentele cu impact reputational care au avut loc pe piata de asigurari in ultima perioada au afectat, in mod evident, perceptia publica si, fara a avea o legatura directa cu industria de asigurari de viata, efectele acestei situatii nu au cum sa nu se transmita si asupra publicului nostru. Masurile deja adoptate pentru remedierea problemelor, impreuna cu o strategie clara si ferma din partea autoritatii de supraveghere pentru a evita repetarea unor astfel de situatii si continuarea initiativelor de educare si informare transparenta din partea industriei vor contribui, in timp, la recastigarea increderii publicului.

Wall-Street.ro: Care este clasa de asigurari de viata (garantata sau unit-linked) cu cel mai mare potential de crestere in 2015?

Marius Popescu: Ultimii ani au evidentiat o orientare clara a clientilor catre categoria produselor de asigurari de viata traditionale – orientare fireasca, de altfel, intr-o perioada dificila, marcata de o volatilitate sporita a pietelor financiare. In primul semestru din 2014, aceasta clasa de asigurari a reprezentat peste 65% din totalul asigurarilor de viata subscrise la nivelul pietei, conform ASF. Ma astept ca si anul viitor aceasta tendinta sa continue, iar produsele de economisire si de protectie financiara sa ramana in topul produselor solicitate. Pe de alta parte, vom asista treptat si la o usoara revenire a segmentului de asigurari unit-linked – pe care am sesizat-o in portofoliul nostru inca de anul acesta cand ponderea contractelor unit-linked in totalul politelor noi subscrise in primele noua luni s-a majorat cu 8pp.

Wall-Street.ro: Ce element ar genera cea mai rapida revigorare a pietei de asigurari de viata? Cand ar putea obtine asiguratorii deductibilitatea de 400 EUR la primele de asigurari de viata?

Marius Popescu: Dezvoltarea mai rapida a pietei de asigurari de viata tine de un mix de factori dintre care dezvoltarea economica, cu efect pozitiv asupra situatiei financiare a oamenilor si a veniturilor lor disponibile pentru economisire, este cel mai important. Apoi, acordarea unei deductibilitati fiscale pentru primele subscrise la asigurarile de viata este un alt element cu impact pozitiv asupra revigorarii pietei de asigurari de viata. La nivelul industriei, sustinem aceasta masura, iar eforturile continua si in prezent. Suntem convinsi ca o astfel de facilitate ar permite unui numar mult mai mare de romani sa beneficieze de protectia oferita de o asigurare de viata si ar avea efecte benefice la nivelul intregii economii. Un al treilea factor, realizarea reformei in sistemul de sanatate, prin dezvoltarea componentei private, va impulsiona si cresterea pietei de asigurari de viata.

Wall-Street.ro: Ce segmente de asigurari au evoluat cel mai bine din punct de vedere al vanzarilor in acest an pentru ING? Din prisma caror factori se explica aceasta evolutie?

Marius Popescu: Principalele obiective pentru care clientii au ales in 2014 sa incheie o asigurare de viata la ING Asigurari de Viata au fost, dincolo de protectie, posibilitatea de a realiza economii pentru viitor – si in particular, pentru copii si pentru perioada pensiei. Astfel, cele mai solicitate produse in primele noua luni din an au fost planurile de economisire (cu 31% din portofoliul de contracte noi incheiate in aceasta perioada), planurile financiare pentru copii (cu 20%) si planurile financiare pentru pensie (cu 18%). Perioada dificila pe care am parcurs-o in ultimii ani a determinat o schimbare de mentalitate a oamenilor in directia unei mai mari atentii acordate viitorului, iar fragilitatea tot mai evidenta a sistemelor publice – de educatie si de pensii – ii determina pe tot mai multi dintre romani sa se gandeasca mai atent la ceea ce pot face ei insisi pentru propria siguranta financiara a lor si a celor dragi.