Principala cauza a lipsei apetitului romanilor pentru asigurari ramane in continuare lipsa unui buget pe familie suficient pe care sa il aloce acestor cheltuieli. In Romania salariul mediu net este de 384 euro, unul dintre cele mai mici din Europa, apreciaza Adrian Marin (foto), CEO, Generali Romania.

Wall-Street.ro: In ultimii ani, am asistat la un sfarsit evident al "erei" auto. Care credeti ca sunt tendintele perioadei urmatoare pe acest segment si ce linii de business ar trebui exploatate?

Adrian Marin: Conform celor mai recente studii cantitative de piata achizitionate de Generali, atunci cand se decid sa contracteze o asigurare CASCO romanii au in vedere urmatoarele motive: pentru a se simti in siguranta (54,2%), pentru a acoperi posibilele daune cauzate de un accident (38,4%), pentru a-si proteja investitia (28,1%). Aceleasi cercetari mai arata ca, in 2015, criteriile care vor sta la baza alegerii unei asigurari de tip CASCO vor fi: imaginea si increderea asiguratorului in piata (41,3%), rapiditatea in procesul de despagubire (36,6%), reputatia asiguratorului privind plata daunelor (33,2%) si diversitatea riscurilor acoperite de polita (30,5%).

In aceste conditii, cred ca piata trebuie sa se concentreze pe cresterea calitatii serviciilor oferite prin asigurarea CASCO, pentru a obtine increderea asiguratilor. Generali avea cele mai putine reclamatii intemeiate depuse de clienti la ASF, conform ultimelor date publice.

In ceea ce priveste asigurarile RCA, ponderea acestei linii de business va ramane in continuare semnificativa. In momentul de fata reprezinta peste 30% din volumul total de prime brute subscrise de intreaga piata. In concluzie, indiferent de strategia companiilor de asigurari, de liniiile de busines pe care se vor concentra, un lucru este sigur, la anul asiguratorii trebuie sa se concentreze pe client, pe servisarea rapida si corecta a acestuia, astfel incat asiguratii sa isi recapete increderea in piata de asigurari. Aceasta este abordarea castigatoare pe termen lung.

Wall-Street.ro: Care este cauza nivelului scazut al densitatii asigurarilor? Va reveni CASCO pe crestere datorita programului Prima Masina?

Adrian Marin: Principala cauza a lipsei apetitului romanilor pentru asigurari ramane in continuare lipsa unui buget pe familie suficient pe care sa il aloce acestor cheltuieli. Sa nu uitam ca in Romania salariul mediu net este de 384 euro, unul dintre cele mai mici din Europa, dupa Bulgaria. Cu siguranta ca programul guvernamental „Prima Masina” ar putea impulsiona segmentul asigurarilor CASCO, insa aici vorbim de un anumit segment al asigurarii facultative, dictat si de pretul autoturismelor care pot fi cumparate, dar si de riscurile care trebuie asigurate obligatoriu. Conform legii, cumparatorii „Primei Masini” trebuie sa incheie o polita de asigurare de tip CASCO, care va acoperi cel putin riscurile de avarii si furt, fara fransiza pentru daunele totale de avarii si furt si cu o fransiza de maximum 100 de euro, echivalent in lei, pentru daunele partiale de avarii si furt. Obligatia subzista pe toata perioada de valabilitate a garantiei.

Wall-Street.ro: Care este principalul motiv pentru care romanii nu prea isi asigura locuinta, spre deosebire de masina?

Adrian Marin: In ceea ce priveste asigurarea locuintelor, as vrea sa subliniez care sunt asteptarile romanilor de la aceasta asigurare: sa le ofere siguranta, sa le protejeze investitia intr-o locuinta, sa acopere posibile daune cauzate de dezastrele naturale. Cel putin la aceste nevoi ar trebui sa raspunda ofertele asiguratorilor. Produsele de locuinta create de Generali Romania au tinut intotdeauna cont de aceste cerinte ale clientilor, fapt reflectat si in cresterea an de an a numarului de asigurari facultative de locuinta.

Wall-Street.ro: Piata asigurarilor, in ansamblul sau, a cunoscut o dinamica negativa in primele sase luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara de anul trecut, de la subscrieri 4,2 miliarde de lei la 3,9 miliarde de lei. Cum comentati aceasta realitate?

Adrian Marin: Si in acest an, piata de asigurari se afla pe un trend negativ din punct de vedere al primelor brute subscrise („top line”), insa estimez o diminuare a pierderilor („bottom line”) cumulate la nivel de piata. Aceasta dinamica negativa a primelor subscrise din primele sase luni ale acestui an este influentata de situatia economica din regiune, in general, dar si de gradul de incredere tot mai redus pe care companiile de asigurari il au in randul consumatorilor.

Wall-Street.ro: Cum si in ce masura mai sunt afectate asigurarile de contextul economic si cum va confruntati cu toate aceste evolutii la nivelul companiei pe care o conduceti? Cand estimati o revenire a pietei de profil?

Adrian Marin: Economia reala nu sustine inca o crestere accelerata a veniturilor populatiei, acesta fiind principalul motor de dezvoltare pentru piata de asigurari pe partea de retail. Speram sa apara si investitii pe partea de Corporate, indicatorii macroeconomici fiind incurajatori. Nu in ultimul rand, doresc sa subliniez dependenta de lucrarile de infrastructura, precum si fondurile europene ce trebuie consumate.

La fel ca toti ceilalti jucatori din piata, speram ca in 2015 sa avem parte de crestere economica sustenabila, care le-ar putea permite consumatorilor sa ia in calcul incheierea unor asigurari, care sa le ofere protectie pentru bunuri, sanatate, viata sau viitorul copiilor, precum si volume mai mari in asigurari venite din asigurarea proiectelor desfasurate prin fonduri europene (probabil mai accelerat in partea a doua a anului).

Piata de profil se va schimba considerabil in momentul in care legislatia europeana legata de Solvency 2 va fi implementata. Urmeaza un an cu multe provocari pentru a pregati sitemele si procedurile in acest sens. Aici mai trebuie sa adaugam si cresterea gradului de educatie financiara pe segmenul populatiei si firmelor. Clientul trebuie sa stie exact pentru ce riscuri se asigura, cat il costa, care este despagubirea si sa stie atunci cand exista o deficienta in procesul de despagubire unde sa apeleze si in cat timp ii este rezolvata cererea.

Wall-Street.ro: Cu ce adevaruri v-ati confruntat in acesti ani de criza si ce concluzii vi s-au cristalizat vizavi de situatia din Romania? Ce ar insemna „salvare” pentru piata de asigurari din Romania, din punctul dumneavoastra de vedere?

Adrian Marin: Indiferent de pozitia ocupata in piata, de volumul primelor brute subscrise, s-a dovedit ca la baza increderii in Asigurator stau anumite principii, pe care Generali le are implementate deja: respectarea promisiunilor (deliver on the promise), valorificarea clientilor si angajatilor (value our people), deschiderea companiilor catre inovatie (be open) si implicarea in comunitate (live the comunity). Sunt valori pe care Generali le aplica zilnic indiferent de cadrul in care evolueaza. Monitorizarea permanenta a gradului de satisfactie a clientilor trebuie sa fie prioritara pentru „succesul” companiilor de asigurari.

In acest sens, Generali a implementat propriile sisteme de monitorizare a gradului de satisfactie a clientilor care au avut daune pe segmentul Casco si asigurari de locuinta. Instrumentul de masurare este cunoscut sub denumirea de Generali Promoter Score (GPS). In acest an, dintre clientii care au avut daune pe politele de locuinta si de casco, 82% au acordat companiei noastre note de 9 si 10, acestia fiind promotorii companiei, cei care ne recomanda prietenilor lor ca asigurator de incredere. Este un rezultat foarte bun care ne confirma faptul ca Generali isi merita reputatia de asigurator cu servicii de calitate.

Pe scurt, „salvare” ar putea insemna capacitatea pietei de a genera profit, constant, respectand toate criteriile de prudentialitate impuse si autoimpuse. Astfel, promisiunile in fata clientilor pot fi respectate, iar cei care investesc in piata asigurarilor vor regasi cadrul necesar de dezvoltare.

Wall-Street.ro: Ce a cauzat adancirea neincrederii in sistemul asigurarilor? Se indreapta piata de asigurari spre un nou an de scadere?

Cu siguranta, anchetele si suspiciunile care au planat asupra sistemului au fost cauza principala a neincrederii consumatorilor in aceasta piata. Daca in perioada pre-criza, in asigurari dictau politele auto si ponderea era data de volume, acum situatia s-a schimbat. Asiguratorii sunt obligati sa mearga mai mult pe calitate si nu pe cantitate. Trebuie urmarita foarte atent fidelizarea clientilor. Cred ca viitorul implica o abordarea diferita a companiilor, concentrata pe client inainte de toate.

Trecerea companiilor pe profit prin abordare cu prudenta a liniilor de asigurare care sunt generatoare de pierderi va reaseza aceasta piata si va spori calitatea serviciilor si, implicit, increderea clientilor in asiguratori.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri