"Cresterea economica, in masura in care se reflecta in cresterea veniturilor romanilor, influenteaza si evolutia pietei de asigurari. Pe masura ce creste nivelul de venituri, deci puterea de cumparare intr-o familie, membrii acelei familii incep sa constientizeze ca trebuie sa gaseasca solutii pentru a-si asigura viata, sanatatea, asupra carora pana atunci nu considerau ca pot interveni", spune Emilia Bunea (foto).

De asemenea, in opinia sa, o crestere majora a pietei locale de asigurari de viata va putea avea loc doar atunci cand va fi sustinuta prin introducerea deductibilitatii fiscale pentru asigurarile de viata. Deductibilitatea integrala i-ar ajuta pe angajatori sa le ofere angajatilor mijloacele pentru un standard de viata crescut. "Fara astfel de masuri, noi, companiile de asigurari de viata, trebuie sa ne adaptam oferta si mijloacele de a intelege nevoile clientilor".

Diferenta dintre piata romaneasca si multe piete mature se refera la incurajarile fiscale folosite la un moment dat in acele piete pentru dezvoltarea lor.

Decalajul dintre evolutia economica si cea a pietei de asigurari a fost unul pregnant anul trecut. Astfel, in conditiile in care economia a dat semne de revenire - PIB +2,9% in primele 9 luni din 2014, salariul mediu net lunar +5,5% (sep. 2014), rata somajului a scazut cu 0,5% (sept. 2014), leasing +17% (30 sept. 2014), credinte de consum +22% - piata de asigurari a scazut cu circa 6,8% in prima jumatate a anului (conform ASF), iar pentru primele noua luni are o depreciere estimata la 6,6% (in euro), pana la 1,32 miliarde euro.

Segmentul de asigurari de viata, in special, a avut o evolutie sub asteptari, in conditiile in care scaderea la 6 luni a fost de 10% (conform ASF), iar estimarile celor din piata indicau cel mult o stagnare. "Datele pietei sunt in continuare influentate de evolutia specifica a unor companii. Ajustand pentru aceste situatii specifice, piata ar fi aratat rezultate similare cu cele ale anului anterior. Dupa iesirea din criza, piata asigurarilor de viata isi revine lent, dar cred ca incepe sa se stabilizeze", spune Emilia Bunea.

Problema stringenta din asigurari de viata

"La dezvoltarea pietei locale va contribui semnificativ formarea unei culturi si educatii a asigurarilor de viata, astfel incat acestea sa devina un gest firesc in viata fiecaruia. Diferenta dintre piata romaneasca si multe piete mature se refera la incurajarile fiscale folosite la un moment dat in acele piete pentru dezvoltarea lor. Pentru introducerea unor stimulente militam si in piata locala. Acestea vor ajuta consumatorii sa poata accesa mai usor o asigurare de viata si sa inteleaga beneficiile primite", arata seful Metropolitan Life.

Solvency II va influenta modelul de business al multor companii, printr-o reorganizare drastica a portofoliului de produse.

De asemenea, spune Emilia Bunea, "oamenii au nevoie de dovezi pentru a crede in utilitatea asigurarilor de viata, iar acestea incep sa apara pe masura ce portofoliul companiilor devine mai matur si beneficiile unei polite ajung sa salveze familii aflate in momente dificile. Cred ca introducerea cadrului de reglementare Solvency II va influenta modelul de business al multor companii, printr-o reorganizare drastica a portofoliului de produse".

Citeste si:

"Nevoia romanilor de a-si pastra stilul de viata la pensie si cea de a proteja sanatatea copilului au fost cele mai stringente anul trecut. Astfel produsele care acopera aceste necesitati pentru clientii nostri au fost cele mai solicitate. In 2014 am lansat Dr. KID, prima asigurare de sanatate din Romania, dedicata copiilor, iar volumul de vanzari a depasit estimarile noastre cu 30%, ceea ce demonstreaza nevoia acuta a parintilor de a avea la dispozitie instrumentele potrivite pentru a asigura viitorul si sanatatea copilului", arata Emilia Bunea.

In acelasi timp, volumul de prime pentru asigurarea Viitor MET a crescut in 2014 vs. 2013 cu 30%. "Produsul a fost creat pentru a raspunde nevoii clientilor de a-si conserva acelasi stil de viata din timpul vietii active si la pensie. Astfel polita pune la dispozitie la finalul contractului un venit lunar fix, garantat pe toata durata vietii si cunoscut de la momentul semnarii contractului, denumit anuitate garantata", spune managerul Metropolitan Life

Sunt multe trasaturi comune intre piata locala si multe piete europene: mecanismele principale ale pietei, reglementarile in crestere si mai ales nevoile clientilor.

"Experienta din afara tarii dobandita intr-un context economic dificil mi-a oferit posibilitatea de a compara modele de business din unsprezece tari diferite si m-a ajutat sa imi formez o viziune asupra pietei din Romania intr-un context european. Sunt multe trasaturi comune intre piata locala si multe piete europene: mecanismele principale ale pietei, reglementarile in crestere si mai ales nevoile clientilor", adauga Emilia Bunea

Seful Metropolitan Life in Romania spune, de asemenea, ca "o masura de crestere a pietei locale care a functionat in alte piete si a consolidat sistemul social a fost crearea unui cadru legal cu masuri de incurajare fiscale, favorizand astfel achizitia solutiilor de asigurare de viata si de sanatate de catre populatie. In lipsa acestor masuri concrete, ritmul de dezvoltare va fi mai lent, iar potentialul pietei va fi atins pe termen mai lung".

2015, din punct de vedere al prognozelor

"Ma astept la o crestere moderata a pietei in 2015, pe fondul cresterii economice din ultimii ani. Imi pastrez increderea in potentialul semnificativ de crestere a pietei pe termen lung. In 2015 multe dintre companiile locale de asigurari de viata isi vor evalua politica si strategia pentru a raspunde cerintelor de reglementare impuse de Solvency II, prevederi aplicabile din 2016. La nivelul pietei in ansamblu, ma astept la o crestere mai accentuata a asigurarilor de tip unit linked, pe fondul dobanzilor mici oferite de plasamentele alternative", arata Emilia Bunea.

Reprezentantii pietei aduc incontinuu argumente pentru introducerea deductibilitatii si avem in lucru, prin UNSAR, proiecte de constientizare in aceasta directie. Va fi cu siguranta mult de lucru pentru a ne asigura de crearea prin legislatie a unor incurajari reale pentru protectia si economisirea pe termen lung.

Din punct de vedere al strategiei de produse, pentru 2015 "ne-am planificat sa ajungem aproape de nevoile clientilor nostri, existenti si potentiali, prin solutii usor de inteles si pachete dedicate fiecarui segment de piata. Vom continua sa inovam prin asigurarile de protectie si prin combinarea eficienta a acestora cu solutii de economisire si investitii", conchide Emilia Bunea.

Sursa foto: Mihai Stetcu