Cele mai multe natiuni din Uniunea Europeana, asa cum se intampla si in Statele Unite ale Americii, au prevederi speciale in legislatia rutiera interna cu privire la depasirea in trafic a biciclistilor. Incalca legea si ai putea obtine o amenda consistenta, care va influenta si valoarea primei de asigurare de raspundere civila auto (echivalentul la RCA in Romania). Mai rau, ai putea rani grav sau ucide un biciclist, scrie Insure.com.

Nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni (6-8 puncte amenda).

"Mersul pe bicicleta va creste foarte mult in perioada urmatoare si vom vedea din ce in ce mai multi biciclisti pe sosea. Din pacate, raportat la calitatea infrastructurii de la noi, acest lucru va insemna si o crestere foarte mare a riscurilor, atat pentru soferi cat si pentru biciclisti. Discutam de o crestere a riscurilor acoperite de polita RCA (in special vatamarile corporale si daunele morale), riscurile de accident dar si riscurile de raspundere civila ale persoanelor fizice pentru ca si biciclistii pot fi vinovati in caz de accident", apreciaza Victor Sraer, managing partner Otto Broker.

In legislatia privind circulatia pe drumurile publice nu este prevazuta distanta minima intre vehicule, norma aplicabila si in ceea ce priveste circulatia bicicletelor, ci doar reglementari potrivit carora conducatorul vehiculului este obligat, potrivit Directia Rutiera din cadrul IGPR, sa:

  • pastreze in momentul depasirii o distanta laterala suficienta fata de vehiculul depasit;
  • pastreze o distanta laterala suficienta fata de vehiculul care circula din sensul opus si sa circule cat mai aproape de marginea din dreapta a benzii de circulatie respective;
  • pastreze o distanta suficienta fata de vehiculul care circula in fata sa.

Directia Rutiera arata, de asemenea, ca "avand in vedere prevederile art. 6 pct. 10 si 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana care conduce o bicicleta pe drumurile publice are calitatea de conducator al unui vehicul".

Conducatorului unei biciclete ii este interzis sa circule pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa fara ca vehiculul sa fie echipat cu lumini atat in fata, cat si in spate, precum si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil.

Daca in Uniunea Europeana avem Olanda si Danemarca, de exemplu, unde exista legi speciale pentru biciclistii participanti la trafic, in Statele Unite ale Americii, California, se numara printre statele recente care au adoptat o regula de distanta in legislatie, care obliga conducatorii de autovehicule sa acorde biciclistilor un spatiu de manevra de cel putin trei picioare (aproximativ un metru) in momentul depasirii acestora in trafic. Modificarile legislative au intrat in vigoare in toamna anului trecut.

Shutterstock / Biciclist in trafic

Citeste si:

Cel care a initiat aceste modificari legislative, Antonio Villaraigosa, primar al orasului Los Angeles intre 2005 si 2013, a inceput acest demers dupa ce a suferit o fractura la cotul mainii, ca urmare a unui accident in care un taxi i-a taiat calea in 2010. Dupa acest accident, Villaraigosa a devenit unul dintre sustinatorii mersului pe bicicleta intr-un oras traditional neprietenos bicicletelor si a facut presiuni la nivel de stat pentru ca legea sa treaca.

Winsconsin a fost primul stat american care a adoptat regula de distanta de trei picioare la depasirea unui biciclist, in 1973, si din iunie 2014, alte 23 de state si Districtul Columbia au urmat. In Pennsylvania, legislatia impune o regula de 4 picioare, iar in alte noua state exista legi generale care solicita conducatorilor auto sa depaseasca la o distanta de siguranta.

Asigurari RCA pentru biciclete?

Cum asigurarea de raspundere civila auto (RCA) este o polita cu o acoperire extinsa, avand ca scop protejarea tertelor persoane care ar putea fi prejudiciate prin accidente de autovehicule, la fel si daunele materiale si fizice suferite de biciclisti ori morale ale rudelor acestuia in caz de deces sunt despagubite. Acest lucru va face ca tariful asigurarii RCA sa creasca, pe sistemul Bonus-Malus.

Practic, conform acestui sistem, "pretul" asigurarii va creste sau va scadea in functie de cat de incarcat sau de curat este "cazierul rutier" al soferului. Acest sistem este utilizat de mai mult timp pe scara larga in Europa si SUA. Pe de alta parte, desi la randul lor si biciclistii pot fi vinovati de producerea unui accident, legilatia din Romania nu-i obliga pe acestia din urma sa incheie o asigurare de raspundere civila fata de terti atunci cand circula pe drumurile publice.

Directia Rutiera arata ca "potrivit dispozitiilor art. 76 alin. 1 din actul normativ mai sus mentionat, vehiculele inmatriculate sau inregistrate, cu exceptia celor cu tractiune animala, care circula pe drumurile publice, trebuie sa aiba asigurare obligatorie pentru raspundere civila in caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie. Astfel, intrucat bicicleta nu se supune inmatricularii sau inregistrarii, conducatorul acestui vehicul nu este obligat sa detina o asemenea asigurare".

Un biciclist are nevoie de asigurare de raspundere civila individuala sau o asigurare de raspundere civila a familiei, care i-ar putea include in acoperire si pe copii. Costurile acestei asigurari depind de limitele de raspundere alese. Otto Broker a calculat un cost estimativ pentru un biciclist, sotia sa si doi copii minori si am obtinut urmatoarele cotatii de pret:

  • Pentru o limita de raspundere de 10.000 euro este intre 37 si 69 euro.
  • Pentru o limita de raspundere de 25.000 euro este intre 77 si 143 euro.
  • Pentru o limita de raspundere de 50.000 euro este intre 162 si 302 euro.

De asemenea, pentru biciclisti exista si asigurarea bicicletei in caz de furt sau talharie, pe care Otto Broker a creat-o in parteneriat cu asiguratorul Grawe. Mai multe informatii gasiti pe pagina produsul Otto Velo. In plus, tot pentru biciclisti se preteaza si o asigurare de accident, care poate acoperi deces din accident, invaliditate totala sau partiala din accident, fracturi si/sau interventii chirurgicale.

In acelasi timp, "conform prevederilor art. 161 alin. 1 lit. (I), conducatorului unei biciclete ii este interzis sa circule pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa fara ca vehiculul sa fie echipat cu lumini atat in fata, cat si in spate, precum si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil. De asemenea, potrivit lit. (r) conducatorului acestui vehicul este obligat ca, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa sa poarte imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante", arata, de asemenea, Directia Rutiera.

Sursa foto: Shutterstock / Biciclisti