Care sunt cele mai importante masuri fiscale anuntate astazi:

  • scaderea TVA la 20%, incepand cu 2016
  • reducerea TVA la carne, peste, legume si fructe la 9%, din 2016
  • reducerea CAS la angajator de la 15,8% la 13,5% si CAS la angajat de la 10,5% la 7,5%, incepand cu 2017
  • eliminarea taxei pe constructii speciale din 2016
  • eliminarea impozitului pe dividende din 2016
  • reducerea cotei unice de la 16% la 14% din 2019

Conform estimarilor, impactul fiscal al masurilor anuntate pentru 2016 va fi de 11,6 miliarde lei, adica 1,5% din PIB. Astfel, in lipsa unor masuri concrete de reducere a evaziunii fiscale si de crestere a gradului de colectare, deficitul bugetar ar avansa spre 3% si ar iesi din tintele asumate cu FMI si cele ale Compactului Fiscal.

Profesorul de economie Dan Armeanu considera ca doar impactul reducerii TVA de la 24% la 20% nu este foarte mare si "poate fi usor acomodat de imbunatatirea colectarii si a reducerii evaziunii fiscale".Totodata, Armeanu spune ca aceste masuri conteaza foarte mult pentru investitorii straini, care vor aprecia predictivitatea si stabilitatea.

Este un experiment optimist pentru economia Romaniei. Nici Opozitia nu va putea respinge astfel de reduceri ale taxelor - Vlad Muscalu, economist sef ING Bank

"Aceste propuneri fiscale par destul de ambitioase, mai ales in contextul Compactului Fiscal si al realitatii fiscal-bugetare europene. Cu toate acestea, trebuie mentionat faptul ca procesul ambitios de consolidare din ultimii cinci ani a contribuit la regenerarea spatiului de manevra pentru politica fiscal-bugetara. Astfel de masuri ar incuraja investitiile productive si consumul, iar impactul asupra bugetului poate fi contrabalansat in mai putin de 1 an", a declarat pentru wall-street.ro Andrei Radulescu, senior economist la Banca Transilvania.

Pe termenului mediu, astfel de masuri (cumulate) ar putea conduce la accelerarea economiei si redinamizarea potentialului economic. Radulescu pune insa in discutie sustenabilitatea acestui pachet de masuri pe termen mediu-lung (in special in perioadele dintre doua cicluri economice), mai ales daca nu se va ameliora procesul de colectare bugetara si nu se vor prioritiza cheltuielile publice.

Potrivit lui Armeanu, consumul a crescut anul trecut cu 7% (vanzarile cu amanuntul - n.r.) si este esential sa accelereze in continuare. Toate aceste propuneri din Codul Fiscal ar putea aduce chiar un plus de 0,5% la cresterea economica, spune Dan Armeanu.

Guvernul este, insa, mult mai optimist. In ceea ce priveste consumul, se asteapta ca toate masurile anuntate ce se vor aplica de la 1 ianuarie 2016 sa aduca un plus de 1,9% la consum si de 1,7% la PIB. Din 2017, impactul se va mai tempera, dar va fi tot pozitiv.

Cum va arata mediul fiscal in 2020 in viziunea Guvernului

Experimentul fiscal optimist anuntat miercuri de Guvern se va concretiza, cel putin in teorie, intr-un mediu fiscal mai relaxat, prin taierea cu 25% a cotei standard a TVA, reducerea usoara a cotei unice si eliminarea impozitului pe dividende. Mai jos gasiti toate taxele si impozitele vizate de Guvern pentru perioada 2016-2020.

Citeste si:

"Impactul unor astfel de masuri va fi pozitiv pentru sectorul privat (pentru investitiile productive, cu implicatii pentru piata fortei de munca si pentru dinamica consumului privat)", mai spune Andrei Radulescu. De altfel, Guvernul este foarte optimist in ceea ce priveste numarul de locuri de munca create de pe urma reformelor fiscale anuntate, asteptandu-se sa fie create peste 500.000 de job-uri in urmatorii 4 ani.

De asemnea, tinand cont de realitatea si perspectivele fiscal-bugetare din UE implementarea acestor masuri ar putea conduce la intrari de noi capitaluri straine, cu implicatii pentru preturile activelor romanesti. In acest context, economistul Banca Transilvania se asteapta la schimbari in mixul de politici economice pe plan intern: politica monetara s-ar putea modifica (in sensul reducerii gradului de relaxare si ulterior, normalizare) daca aceste masuri fiscal-bugetare se vor implementa.

Guvernul inchide usa FMI definitiv

Dupa ce la ultimele doua vizite ale FMI, Guvernul nu si-a asumat unele masuri cerute de finantatorii internationali, relatia cu Fondul ar putea intra pe linie moarta, in contextul in care propunerile din noul Cod Fiscal nu au primit "binecuvantarea" expertilor FMI.

"Sa faci aceste propuneri oarecum neanuntat, cand partidul de guvernamant are probleme in sondaje, nu denota o strategie de management prea buna", subliniaza Vlad Muscalu.

Dan Armeanu puncteaza totusi cateva avantaje ale mentinerii relatiilor cu FMI. Atragerea fondurilor structurale, nevoia de continuare a reformelor structurale si existenta unei plase de salvare in cazul in care riscurile externe se intensifica sunt cei mai importanti factori de care Guvernul ar trebuie sa tina cont.

Spre exemplu, Polonia si-a prelungit la inceputul acestui an acordul flexibil cu FMI, putand accesa astfel - in caz de nevoie - o linie de credit de 22 miliarde dolari.

Esti interesat(a) de fiscalitate? Participa joi, 5 martie, la FISCAL 360, conferinta wall-street.ro care dezbate cele mai actuale teme fiscale pentru antreprenori si manageri. Inscrie-te aici.