"Din cele 10 societati autorizate sa practice asigurari RCA un numar de 5 societati, Allianz-Tiriac, Astra, City Insurance, Euroins si Generali, cu o cota de piata de 52,6%, au transmis deja autoritatii aceste notificari. Modificarile au vizat in mare parte reducerea incarcarii pentru tineri, urmarindu-se atingerea unui nivel similar practicii europene, care arata utilizarea unor prime pentru tineri de pana la de 2,2 ori mai mari decat categoria majoritara, comparativ cu un nivel de 5 ori mai mare constatat anterior", se arata intr-un comunbicat al ASF. ASF a prelungit pana la sfarsitul lunii februarie termenul pana la care asiguratorii pot revizui si retransmite notificarile privind tarifele de prima RCA, conform Mediafax.

ASF a modificat in luna ianuarie cateva prevederi ale Normei 23/2014 privind asigurarea RCA, lasand astfel libertatea societatilor de asigurari sa isi optimizeze portofoliile pentru a diminua diferentele inregistrate intre tarifele de prima pe diverse categorii de varsta, se mai spune in comunicat. "Astfel, a fost abrogat alineatul 1 al articolului 21, care era cel mai frecvent invocat de asiguratori ca sursa de stimulare a cresterii pretului politelor RCA. Acesta stipula obligatia asiguratorilor de a stabili tarife de prima RCA astfel incat sa fie acoperite toate angajamentele ce decurg din incheierea contractelor de asigurare pe acest segment", se mai arata in comunicat.

O stabilizare a tarifelor RCA trebuie insa corelata si cu rezolvarea dezechilibrelor existente in piata de asigurari.

In Romania, dintr-un numar total de 3,111 milioane de polite RCA pentru persoane fizice, in vigoare la 31 decembrie 2014, 47.987 de polite erau aferente soferilor sub 25 de ani, reprezentand 1,54% din total. "O stabilizare a tarifelor RCA trebuie insa corelata si cu rezolvarea dezechilibrelor existente in piata de asigurari, in primul rand in piata RCA", se mentioneaza in comunicat. Ponderea soferilor cu varsta de pana la 30 de ani vinovati de producerea accidentelor rutiere grave a fost de 37,4% in 2013, comparativ cu 22% in cazul celor intre 31 si 39 ani si 17,9% pentru cei intre 40 si 49 de ani, potrivit datelor Politiei Rutiere, citate de asociatia asiguratorilor (UNSAR).

"In Romania, cele mai recente statistici oficiale ale Politiei Rutiere arata faptul ca 37,4% dintre soferii vinovati de producerea accidentelor rutiere grave in anul 2013 sunt incadrati in categoria de varsta 16 - 30 de ani. Aceleasi statistici arata ca tinerii detin o pondere de mai putin de un sfert in totalul posesorilor de permise de conducere, respectiv de 23,9%", se arata intr-o analiza realizata de UNSAR la finele lunii ianuarie. Statisticile Politiei mai arata ca, in medie, 14 din 10.000 de posesori de permise de auto tineri (18-30 ani) au produs accidente grave, dublu fata de media de 7 din 10.000 posesori de permise cu varsta de peste 30 de ani. Potrivit ASF, din cele 11 societati autorizate la nivelul anului 2014, primele trei detin o cota de piata cumulata de peste 50%, iar doua societati cu probleme financiare grave (Astra si Carpatica Asig - n.r), aflate in regim de supraveghere, detin 32% din piata.

Citeste si:

Rata combinata a daunalitatii - raportul dintre cheltuielile cu daunele plus rezervele de dauna si incasarile din vanzarea de asigurari - pe segmentul RCA a depasit 100% in ultimii cinci ani, respectiv 110% in 2010, 127% in 2011, 118% in 2012, 120% in 2013 si 111% in 2014. Astfel, pentru fiecare leu subscris din polite RCA, asiguratorii au platit daune mai mari de 1 leu. Despagubirile platite pentru vatamari corporale si deces au reprezentat 25% din totalul despagubirilor achitate si aproximativ 42% din valoarea totala a rezervei de dauna avizata.

In 2014, ASF primit aproape 9.000 de petitii RCA/Carte Verde, insumand 70% din total petitii, din care aproape 75% au fost rezolvate favorabil. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) este institutia care autorizeaza, reglementeaza, supravegheaza si controleaza entitatile care activeaza pe piata financiara non-bancara din Romania. Institutia a fost infiintata in aprilie 2013 prin preluarea si reorganizarea tuturor atributiilor si prerogativelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).

Sursa foto: Sofer dupa accident/ Shutterstock.