"Din statistica reclamatiilor inregistrate la ANPC, nemultumirile consumatorilor sunt in mare parte referitoare la faptul ca, in momentul semnarii contractului de credit, nu au fost informati suficient, recunoscand totodata ca le-a fost pusa la dispozitie o documentatie stufoasa, greu de inteles de un consumator fara cunostinte in domeniul financiar-bancar. O alta problema des intalnita este aceea ca in faza incipienta de acordare a creditelor pasii in vederea obtinerii acestora sunt destul de simpli, de multe ori chiar telefonic, modalitate care poate duce in eroare consumatorul si sa-l puna in situatia de a accepta semnarea contractului la fel de rapid ca si modalitatea de prezentare a termenilor si conditiilor contractuale", a declarat luni Mihaela Manolescu, sef serviciu Produse si Servicii Financiare in cadrul ANPC, la seminarul "Ziua Consumatorului de Servicii Financiare", organizat impreuna cu Asociatia Societatilor Financiare ALB Romania, scrie Mediafax.

Ea a aratat ca aceste aspecte genereaza confuzii in randul consumatorilor si astfel nu este de mirare ca, dupa o perioada scurta de timp de la contractarea creditului, consumatorii formuleaza reclamatii impotriva bancilor, nemultumiti de dobanzi si de comisioanele percepute. Totodata, reprezentantul ANPC a atentionat ca exista o categorie de clienti care achizitioneaza produse si servicii fiind influentati de mesajele publicitare ale bancilor.

"In special pentru aceasta categorie, as aprecia ca buna credinta in a depune toate diligentele in vederea informarii consumatorilor asupra tuturor clauzelor contractuale prin care sunt prezentate in mod clar si pe intelesul consumatorilor termenii si conditiile contractuale. Aceasta categorie de consumatori, de cele mai multe ori, au disponibilitati financiare scazute, iar reclama amagitoare se adreseaza unor operatori economici care nu-si asuma responsabilitati sociale, legale si economice", a punctat Manolescu.

La nivelul intregii populatii adulte a Romaniei, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute, cele mai populare fiind cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari intr-o masura medie, in cazul a circa 4 din 10 romani, potrivit datelor prezentate de directorul general al Institutului Bancar Roman, Gabriela Hartescu, care a citat un studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK.

Citeste si:

"Chiar si dintre utilizatori, exista un numar semnificativ de persoane care isi cunosc produsele putin sau deloc, de 14% in cazul internet banking-ului si 30% in cazul creditului din magazin. Doar 4 din 10 utilizatori au comparat mai multe oferte la achizitia ultimului produs bancar, acest comportament este mai degraba asociat cu persoanele din mediul urban sau cu studii superioare", a afirmat Hartescu.

De asemenea, 8 din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestea circa 80% afirma ca nu au gasit decat putine neclaritati sau deloc in acel document, persoanele cu educatie superioara fiind mai inclinati sa citeasca contractul decat cele cu educatie medie. Doar 50% din utilizatorii de carduri de debit si 70% din utilizatorii cardurilor de credit le folosesc pentru plati la comercianti.

Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta, cu cat este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la 4 din 10 posesori de carduri de debit in mediul rural la 8 din 10 in Bucuresti. Si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in orasele cu grad de urbanizare mai ridicat, a punctat directorul IBR.