"Prin lege, operatorul financiar bancar este obligat sa puna la dispozitia consumatorului contractul inainte, nu ma duc si-l semnez acolo. Am voie sa solicit contractul si sa-l duc la un profesionist. Sa nu ne ducem sa-l semnam, este dreptul nostru in calitate de consumator. Imi pune banca un contract de 30 de pagini si ma pune sa-l semnez in cinci minute", a declarat miercuri Dunca intr-o conferinta de presa, scrie Mediafax.

El a indemnat clientii care nu au cunostinte financiar-bancare si nu inteleg clauzele contractuale si implicatiile acestora sa se adreseze ANPC pentru a primi consiliere, daca contractul este in regula sau nu ar trebui acceptat in forma respectiva.

Bancile care nu respecta prevederea risca sanctiune contraventionala intre 10.000 si 50.000 de lei si sunt obligate sa intrerupa aceasta practica.

Dunca a precizat ca ANPC nu a primit nicio sesizare pe aceasta tema in ultimii ani, facand apel la clientii bancilor sa depuna plangere. "La ANPC totul este gratis, orice consultare, recomandare, orice hartie transmisa la ANPC este cu raspuns este gratuit. Este o institutie a statului si chiar rog pe aceasta cale orice contract doreste cineva sa semneze, orice consumator roman, indiferent ca este un contract cu un IFN, cu o banca, sa faca apel mai intai ori la un comisariat judetean pentru protectia consumatorului sa primeasca un aviz de la un specialist inainte sa faca orice credit. Poate asa reusim sa mai stopam un pic din neregulile pe care le fac unii operatori financiar-bancari sau unele institutii financiare nebancare", a punctat Dunca.

Citeste si:

Clientii cu credite in franci au fost abordati de catre banci pentru solutii individuale, insa nu le-au permis acestora sa ia contractele pentru a le studia, sustinand ca reprezinta bunul institutiei si ca oferta expira in doua ore, potrivit Andreei Cristoforidis, unul dintre reprezentantii Grupului Clientilor cu Credite in CHF.

Intrebat cum ar putea dovedi acest lucru clientii, intrucat bancile comunica acest refuz doar verbal, nu si in scris, Dunca a replicat: "Sa ne faca in scris (consumatorii sa depuna plangere - n.r.), ca sunam noi operatorul financiar-bancar".

Persoanele care au credite in franci elvetieni au invitat bancile la negocieri, alaturi de reprezentanti ai Asociatiei Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) si ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Acestea ar urma sa aiba loc la sediul ANPC, care si-a asumat rolul de mediator, in cursul lunii aprilie, pentru prima saptamana fiind programate intalnirile preliminare.

Cele sapte banci invitate sunt Raiffeisen, Volksbank, Bancpost, Piraeus Bank, Banca Romaneasca, OTP si Credit Europe Bank. Clientii vizeaza reducerea sau eliminarea comisioanelor, reducerea marjelor fixe sau conversia in lei la cursul zilei cu discount sau la un curs de schimb mai mic negociat cu banca.

Sursa foto: Contract/Shutterstock.com