Sau accentul cade si in acest moment pe pretul de achizitie a masinii? Vedem in continuare de ce este TCO atat de important si cum poate fi optimizat in cadrul unui contract de leasing operational. Cea mai buna intrebare pe care si-o poate pune in momentul achizitiei un manager este: Care este costul total de functionare al flotei auto, pe o perioada determinata, luand in considerare toti factorii implicati?

Pentru a afla raspunsul la aceasta intrebare calculul trebuie sa plece de la pretul de achizitie, ratele lunare, dobanzile si valoarea reziduala, insa lucrurile nu se opresc aici. Filosofia orientata spre eficientizare TCO include si analiza costurilor directe si indirecte, si, extrem de important, a costurilor ascunse, pe care nu orice manager le poate previziona fara consultanta de specialitate si care pot fi elemente necuantificabile: timpul de imobilizare a autovehiculului in service, timpul utilizat pentru managementul contractelor, facturilor si altor documente, gradul de fiabilitate a autovehiculelor, garantia privind interventiile de mentenanta, costurile interne referitoare la timpul utilizat pentru administrarea flotei etc.

In aceste cazuri, la baza deciziei de management strategic stau previziuni bugetare, politici de contractare si politici de achizitie. Pentru optimizarea valorii TCO, managerul va trebui sa armonizeze strategia de flota cu obiectivele companiei si va trebui sa gestioneze toate deciziile si actiunile legate de costuri si volume, ajustarea contractelor, raportarea, identificarea oportunitatilor in piata si relatia cu furnizorii.

TCO, mult mai important decat costul masinii

Pentru un manager de flota cu experienta, valoarea TCO va fi mult mai importanta decat costul masinii, iar in ultima perioada tendintele de pe piata arata ca majoritatea companiilor care apeleaza la leasingul operational sunt mai inclinate catre autovehicule cu TCO scazut, in defavoarea autovehiculelor cu pret de achizitie scazut. Cel mai probabil aceasta este influenta consultantilor companiilor de leasing operational, care explica in detaliu procesul si ofera exemple si simulari de costuri si rate lunare concludente.

Citeste si:

Pentru ca TCO este un cost care variaza de la o masina la alta si de la o flota la alta, la inceputul fiecarui contract se analizeaza fiecare dintre parametrii de calcul, pentru o predictie cat mai corecta si pentru identificarea celor mai bune metode de reducere a acestui cost.
Concret, in analiza TCO, in afara de costurile directe si fixe (achizitie, taxe, servicii, etc.) consultantii iau in considerare elemente precum: numarul si tipul vehiculelor, frecventa utilizarii masinilor, kilometrii parcursi estimati pentru perioada contractului de leasing operational, tipul de activitate pentru care este folosit autovehicului, precum si comportamentul la volan al conducatorului auto. Acesta din urma are un impact direct asupra costului aferent combustibilului, costurilor de intretinere, autovehiculului de inlocuire, refacturarilor, fransizelor, etc.

Analiza TCO se realizeaza pentru orice flota

Consultantul companiei de leasing operational are un rol important in fiecare dintre etapele de achizitie: pre-achizitie (pentru alegerea corecta a autovehiculului), in momentul achizitiei, dar si post-achizitie (pentru optimizarea contractului de-a lungul perioadei de leasing). Un alt element pe care trebuie sa il ia in considerare managerii de flote este analiza eficientei autovehiculelor din flota auto actuala. Astfel, masinile cu o foarte mare uzura morala sau cu probleme tehnice pot influenta negativ valoarea generala a TCO si trebuie inlocuite cu autovehicule mai noi si mai performante din punct de vedere tehnic, dar si financiar.

Analiza TCO se realizeaza pentru orice flota, indiferent de marimea acesteia, iar un astfel de contract vine cu beneficii importante pentru companii, indiferent daca vorbim despre business-uri de mari dimensiuni, sau daca ne referim la IMM-uri. Acesta din urma este un segment care utilizeaza mai putin serviciile de leasing operational, dar care are un potential ridicat de dezvoltare si se afla in atentia companiilor de profil.

Concluzionand, TCO este poate unul dintre cele mai putin cunoscute beneficii ale leasingului operational, insa este un element cheie care poate influenta intreaga decizie de achizitie, precum si planul de investitii pe termen lung al unei companii. Managerii romani au inteles de mult nevoia predictibilitatii costurilor, precum si importanta degrevarii unui angajat intern de responsabilitati care pot fi preluate de catre compania de leasing operational. Acum trebuie sa stie ca au la indemana un instrument extrem de util si foarte angrenat in realitate, care poate conduce la degrevarea de unele sarcini lunare, dar si la usurarea proceselor de aprobare si finantare a investitiilor.

Sursa foto: Leasing / Shutterstock