Banca Nationala a Romaniei a organizat luni un colocviu privind solutionarea alternativa a diferendelor dintre cosumatori si profesionisti, de la care au lipsit insa reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, desi ar fi fost invitati, informeaza Mediafax.

Potrivit viceguvernatorului BNR Bogdan Olteanu, banca centrala propune un grup de lucru format din reprezentantii industriilor, ai institutiilor de protectie a consumatorilor si a organizatiilor neguvernamentale de profil pentru a decide forma in care se vor organiza institutiile de solutionare alternativa a potentialelor litigii in relatia cu consumatorii.

ANPC a elaborat in toamna anului trecut un proiect de lege de transpunere a directivei europene care prevede ca ca poate fi entitate de solutionare alternativa a litigiilor (SAL) orice autoritate publica centrala cu responsabilitati in domeniul protectiei consumatorilor. In acest sens, proiectul stabileste ca procedurile de solutionare alternativa a litigiilor pot fi derulate doar de autoritatile publice centrale.

Citeste si:

Practic, proiectul propune ca institutia ce va media solutionarea alternativa sa fie subordonata ANPC in cazul domeniilor in care protectia consumatorilor se afla sub controlul institutiei. Totodata, proiectul prevede ca profesionistii ar urma sa fie obligati sa recurga la utilizarea unei proceduri SAL atunci cand apare un litigiu cu un consumator. Entitatea SAL va propune o solutie care va deveni obligatorie pentru parti daca este acceptata de consumator.

Atat oficialii bancii centrale, cat si ai bancherilor si ai sistemului juridic au atras atentia ca orice institutie ar trebui sa beneficieze de increderea tuturor partilor implicate, nu doar a consumatorilor, lasand astfel sa se inteleaga ca varianta propusa de ANPC este deficitara sub aspectul relatiei cu industriile.