Din punct de vedere statistic, zborul cu avionul inca reprezinta o modalitate foarte sigura de a calatori. Desigur, consecintele au intotdeauna un impact foarte dramatic, in momentul in care mai multi oameni mor intr-un accident de avion. Dar, daca ar fi sa comparam numarul total de persoane care calatoresc cu avionul, raportat la numarul celor implicate in accidente aviatice, intr-o perioada anume, totusi, cel mai periculos aspect, in ceea ce priveste zborul, ramane drumul realizat in masina ta in drum spre aeroport.

De regula, accidentele aviatice au parte de o mediatizare extraordinara. Cel mai recent caz este cel al avionului Airbus A320 al companiei aeriene low-cost Germanwings, care se deplasa pe ruta Barcelona-Dusseldorf, avand la bord 144 de pasageri si sase membri ai echipajului. Acesta s-a prabusit pe data 24 martie in Alpii francezi. Avionul s-a lovit de munti cu o viteza de 700 de kilometri pe ora, provocand moartea celor 150 de persoane de la bord.

Cum este asigurat, de regula, un avion?

In industria asigurarilor de avioane, exista o distinctie clara intre:

  • Asigurare de tip CASCO pentru aeronava - are ca obiect asigurarea aeronavei pentru dauna totala, disparitie sau daune partiale, cauzate de orice risc, cu exceptia riscurilor de razboi si a pericolelor similare;
  • Raspundere civila pentru pasageri - are ca obiect acoperirea prejudiciilor cauzate pasagerilor (vatamare corporala sau deces, daune materiale cauzate bagajelor si marfurilor din aeronava), inclusiv acoperirea cheltuielilor de judecata;
  • Raspundere civila fata de terti, exclusiv pasageri, bagaje, marfa - are ca obiect acoperirea prejudiciilor cauzate tertilor cauzate de operarea defectuoasa a unei aeronave (vatamare corporala sau deces, daune materiale cauzate bunurilor din exteriorul aeronavei), inclusiv acoperirea cheltuielilor de judecata.

Exista, de asemenea, o piata a asigurarilor de aeronave (in sine) pentru razboi, unde poate fi cumparata o protectie de tip CASCO speciala pentru pierderile rezultate din acte de razboi sau terorism impotriva unei aeronave. Acest tip de polita de asigurare acopera, de asemenea, situatiile de razboi civil, sabotaj, greve, revolte externe sau interne, deturnari s.a.m.d.. Pierderile cauzate de arme nucleare sunt intotdeauna excluse. Asigurarile de raspundere civila exclud, in general, situatiile de razboi, terorism si altele similare.

Politele de asigurare destinate operatorilor de linie acopera, de obicei intreaga flota si sunt de obicei incheiate pentru o perioada de un an. Suma asigurata pentru o aeronava difera in mare masura - in functie de tipul, varsta si echipamente tehnice de care dispune. Cele mai multe polite de asigurare si reasigurare sunt plasate de catre brokeri specializati, iar piata din Londra joaca un rol major in asigurarea industriei aviatice de linie.

Acoperirea este, de asemenea, oferita in baza unei "valori acceptate" - ceea ce inseamna ca operatorul aerian decide dimensiunea sumei totale asigurate pentru CASCO. Aceasta poate ajunge la 250 de milioane de dolari sau mai mult. In acelasi timp, limitele de despagubire asigurate pentru vatamarile corporale suferite de pasageri sau terti variaza, de asemenea, foarte mult si pot ajunge pana la 2,5 miliarde de dolari.

Flota Tarom, formata din 24 aeronave

Gothaer Romania asigura, in perioada 1 septembrie 2014 - 31 august 2015, flota operatorului aerian national Tarom, care numara 24 de aeronave. Din motive de confidentialitate, asiguratorul nu a dorit sa transmita informatii legate de polita, cum ar fi valoarea primei de asigurare sau suma asigurata.

Flota Tarom este formata din 24 aeronave, dintre care doua Airbus 310-325, patru Airbus 318-111, patru Boeing 737-300, patru Boeing 737-700, o aeronava Boeing 737-800, sapte aeronave ATR 42-500 si doua aeronave ATR 72-500. Flota Tarom a fost asigurata in anii precedenti si de catre companiile Omniasig VIG si Astra Asigurari, aflata in prezent in redresare financiara.

Citeste si:

Photosebia / Shutterstock.com

Cum sunt evaluate riscurile in aviatie?

Multi factori joaca un rol important in evaluarea realizata de asiguratori a flotelor companiilor aeriene. De exemplu, sunt luate in considerare dimensiunea flotei, varsta aeronavelor si cat de mult mai valoareaza acestea. Alte aspecte sunt: cat de des ajunge aceste aeronave in service si de catre cine sunt examinate tehnic? Ce raspunderi au existat in trecut? Ce rute sunt utilizate si - mai presus de toate - de unde decoleaza aeronavele si unde aterizeaza? Decolarile si aterizarile sunt partea cea mai riscanta a unui zbor.

Dar, exista si factori secundari, de asemenea, importanti. Asiguratorii vor sa cunoasca ce sistem de pregatire al pilotilor o companie aeriana prefera; daca aceasta isi trimite pilotii la un simulator de zbor de cate ori este stipulat, sau mai des si daca operatorul aerian incearca sa creeze o cultura deschisa in care este posibil ca pilotul sa asculte de co-pilot, in momentul in care acesta din urma ii spune ca avionul zboara spre un munte.

Cat de importanta este varsta unei aeronave? Varsta nu se afla in prim-plan in evaluarea riscurilor - cel mai important lucru este modul in care este intretinuta aeronava si efectuata inspectia tehnica, precum si standardele de siguranta aplicate de operator pentru a mentine siguranta tehnica a aeronavei.

Harta accidentelor aviatice din 2006 si pana in prezent, inclusiv cazurile Germanwings si Malaysia Airlines

Accidentele de aeronave sunt foarte scumpe si de aceea riscurile asumate sunt dispersate in intreaga comunitate de asiguratori si reasiguratori, in trei variante posibile, dupa cum urmeaza:

  • Un asigurator principal preia in asigurare riscurile asumate in proportie de 100%, iar apoi imparte acea parte de risc pe care acesta nu doreste sa o detina intre alti asiguratori, care actioneaza ulterior, din punct de vedere tehnic, ca reasiguratori;
  • Mai multi asiguratori sunt implicati in polita de asigurare incheiata, insa unul dintre acestia joaca rolul de asigurator principal. In cazul unei raspunderi, aceasta va fi gestionata de catre asiguratorul principal;
  • In unele tari exista o prevedere legala, conforma careia astfel de polite de asigurare - precum cea destinata operatorilor de linie - trebuie sa fie eliberate de catre companii de asigurare locale. Sunt si cazuri in care acest asigurator local nu dispune nici de putere financiara si nici de know-how specific, astfel incat, sa-si asume o asemenea tranzactie, iar riscul este plasat pe piata internationala sub forma de reasigurare. In aceste conditii, un reasigurator mare, preia de multe ori in administrare polita si plata despagubirilor.

Sursa informatii: Munich Re

Sursa foto: Avion de linie / Shutterstock