Ma asteptam ca domnul Dumitru sa aiba o mai buna intelegere atat a fenomenului economic, cat si a mecanismelor de administrare fiscala, mai ales ca ANAF i-a pus la dispozitie, in toate cazurile, datele solicitate.

Am inteles ca dansul considera ca " supraperformanta la venituri este explicata de rambursarile anticipate de TVA". In afara faptului ca nu exista notiunea sau actul administrativ de rambursare anticipata, atat timp cat n-ai cum sa rambursezi o suma care nu a fost solicitata spre rambursare, mult mai surprinzator este rationamentul utilizat.

Inainte de toate, i-as sugera insa sa-si reaminteasca faptul ca atunci cand am preluat ANAF am gasit declansata procedura de infringement din cauza intarzierilor mari la rambursarile de TVA. Faptul ca am redus numarul deconturilor de TVA nesolutionate cu intarziere de peste 180 de zile, de la cateva mii la cateva zeci, capitalizand astfel mediul de afaceri, nu era bine nici atunci, pentru ca nu colectam mult in plus, si vad ca nu e bine nici acum cand am colectat cu mult peste program.

Astfel, incercand sa minimalizeze efortul si rezultatele obtinute, domnul Ionut Dumitru apreciaza ca intrarea in normalitate, in ce priveste rambursarea de TVA, incepand cu decembrie 2014 cand am adus la zi 90% dintre deconturi, este un lucru negativ pentru ca, astfel, ne-am usurat activitatea in primul trimestru. Altfel spus, dansul este suparat ca ANAF si-a platit ”datoriile” in decembrie 2014, ca sa inceapa anul 2015 fara nicio frana care sa influenteze nivelul colectarii. Si, pentru ca nu ar mai fi de rambursat sume considerabile, asta inseamna ca rezultatele colectarii sunt conjuncturale.

Citeste si:

Deconturile onorate la plata ”anticipat” in luna decembrie privesc, in cvasitotalitate, TVA de rambursat generata de activitatea economica din trimestrele III si IV a anului 2014. Prin urmare, ar fi fost mult mai corecta si riguroasa comparatia intre perioade similare (exista, pe parte de venituri cat si de cheltuieli bugetare, o sezonalitate specifica), adica trimestrul I 2015 fata de trimestrul I 2014, mai ales ca intre cele doua perioade au existat si doua masuri de relaxare fiscala cu impact semnificativ (CAS si neimpozitarea profitului reinvestit).

In al doilea rand, sugerand ca imbunatatirea colectarii nu se datoreaza combaterii evaziunii fiscale, ci cresterii consumului, domnul Dumitru se situeaza iarasi in afara realitatii. Atat timp cat marii retaileri nu ne-au declarat cresteri semnificative de impozite, taxe si contributii, si orice economist stie ca acesta este punctul de reper real, al zonei complet fiscalizate, este foarte greu de inteles cum poate consumul sa genereze 4 miliarde de lei colectati in plus fata de program si 4,6 miliarde lei in plus fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Cat despre declaratiile unor politicieni, deranjati de eficienta ANAF, ma bucur ca domnul Ludovic Orban s-a trezit din letargie si se implica activ in spatiul public, inclusiv in domeniul fiscalitatii. I-as sugera sa-si concentreze insa eforturile pe reforma transporturilor, unde toti specialistii ii ”recunosc” competenta, cum ar fi evolutia proiectelor Transalpina si a aeroportului international de la Adunatii Copaceni.

Subliniez inca o data faptul ca nu intentionez sa las institutia pe care o conduc, si nici munca mea, sa fie folosite in razboaiele purtate de diversi politicieni sau grupuri de interese.

Sursa foto: Mediafax