"Institutia de rezolutie este o entitate in primul rand a ASF, noi am constituit acum un serviciu care se ocupa cu pregatirea executarii prevederilor Legii rezolutiei. Sau poate sa fie Fondul de Garantare, stiti ca avem un proiect de lege sa-l separam din ASF", a declarat joi presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara, Misu Negritoiu, dupa o conferinta organizata la ASE, scrie Mediafax.

El a precizat ca respectiva institutie va trebui controlata de participantii la Fond, pentru ca va cuprinde si un fond de rezolutie, care va avea resurse private.

Totodata, se va ocupa eventual si cu "dezvoltarea mai departe sau cu recuperarea cheltuielilor pe care le face, din valorificarea activelor entitatii supravegheate". Guvernul a aprobat miercuri un proiect de lege referitor la crearea unui nou cadru legal de gestiune a crizelor in sectorul financiar, prin introducerea de masuri si instrumente menite sa intervina timpuriu si rapid in cazul unui asigurator neviabil sau in curs de a intra in dificultate.

Prin noile reglementari va fi instituit un regim care sa puna la dispozitia Autoritatii de Supraveghere Financiara un set de instrumente care sa permita interventia cu promptitudine, intr-un stadiu incipient, in cazul unui asigurator aflat in dificultate sau in curs de a intra in dificultate. Interventia ASF are scopul sa garanteze continuitatea functiilor financiare si economice critice ale asiguratorului, reducand, in acelasi timp, impactul situatiei dificile a asiguratorului asupra pietei asigurarilor si sistemului financiar in general.

De asemenea, noile prevederi vor reglementa competentele Autoritatii de Supraveghere Financiara in ceea ce priveste rezolutia, cu mentiunea ca, in cadrul organizarii sale interne, ASF trebuie sa asigure independenta operationala si evitarea conflictului de interese intre functia de rezolutie si functia de supraveghere prudentiala prevazuta in Legea privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor.

Citeste si:

Rezolutia este procedura care urmeaza sa se declanseze in situatia in care nu exista perspective rezonabile ca starea de dificultate majora a asiguratorului sa poata fi inlaturata intr-o perioada rezonabila prin masuri alternative din partea sectorului privat sau prin masuri de supraveghere.

Potrivit proiectului de lege, cadrul legal de gestiune a crizelor din sectorul financiar-nebancar cuprinde prevederi care se refera la trei etape distincte, respectiv pregatirea, interventia timpurie si rezolutia. Pentru fiecare dintre aceste etape sunt stabilite conditiile de declansare, autoritatile implicate, competentele si instrumentele ce pot fi aplicate, precum si modalitatea de implementare a acestora. Proiectul prevede si obligatia autoritatii de rezolutie de a elabora planuri de rezolutie pentru fiecare asigurator, precum si continutul acestor planuri.

Din punct de vedere procedural, rezolutia urmeaza sa se declanseze in situatia in care nu exista perspective rezonabile ca starea de dificultate majora a asiguratorului sa poata fi inlaturata intr-o perioada rezonabila prin masuri alternative din partea sectorului privat sau prin masuri de supraveghere. Proiectul de lege stabileste obiectivele, conditiile de declansare si principiile rezolutiei, desemnarea administratorului de rezolutie, procedura de evaluare si cele trei instrumente de rezolutie.

Instrumentele de rezolutie care pot fi aplicate in procedura de rezolutie sunt vanzarea activitatii si a portofoliului, institutia-punte, separarea activelor asiguratorului supus rezolutiei, cu scopul de a le proteja in vederea vanzarii sau lichidarii lor ordonate.

Vanzarea activitatii si a portofoliului asiguratorului supus rezolutiei presupune vanzarea totala sau partiala a actiunilor sau a altor instrumente de proprietate emise de acesta, dupa caz, a activitatii acestuia (active, drepturi sau obligatii) unuia sau mai multor cumparatori din sectorul privat (fara a necesita acordul actionarilor), in conditii transparente si nediscriminatorii, care sa nu confere avantaje neloiale vreunui potential cumparator.