Drept reactie, UNSAR a confirmat controlul inopinat si a declarat prin intermediul unui comunicat: "Consiliul Concurentei a deschis o investigatie in legatura cu anumite aspecte referitoare la piata asigurarilor din Romania, in contextul careia a realizat si o inspectie inopinata la sediul UNSAR. Initierea unei investigatii este modalitatea prin care Consiliul Concurentei analizeaza situatii particulare in legatura cu care considera ca este nevoie de o explicatie aprofundata.

De asemenea, realizarea de inspectii inopinate este o etapa preliminara standard in actiunea Consiliului Concurentei, care are drept singur scop colectarea rapida de informatii.

Deschiderea unei investigatii nu are nicio semnificatie in ceea ce priveste vinovatia vreunei parti sau rezultatul final al procedurii de investigatie. Existenta unei incalcari a regulilor de concurenta poate fi constatata doar la finalul unei proceduri indelugate atat in fata autoritatii de concurenta, cat si in fata instantelor competente, daca este cazul.

UNSAR are incredere ca analiza ce va fi realizata de Consiliul Concurentei va arata ca eventualele ingrijorari avute in vedere la deschiderea procedurii nu reprezinta o incalcare a regulilor de concurenta. UNSAR va colabora cu toata disponibilitatea cu Consiliul Concurentei in vederea clarificarii si inlaturarii eventualelor ingrijorari care au stat la baza deschiderii acestei proceduri. UNSAR sustine existenta unei concurente puternice si efective pe piata de asigurari din Romania, cu respectarea legislatiei aplicabile", potrivit asociatiei asiguratorilor.

Citeste si:

Contactat de wall-street.ro, Bogdan Chiritoiu, presedinte, Consiliul Concurentei, a declarat ca asiguratorii aveau acces prin intermediul unei platforme online a Media Xprimm la date recente cu privire la vanzari, preturi, produse si tipurile de clienti, ale concurentilor lor.

"Noi suspectam ca sub egida Uniunii (UNSAR - n.r.) s-a organizat un schimb de informatii privind date sensibile concurential. Acest lucru inseamna: date recente cu privire la vanzari, preturi, produse si tipurile de clienti. Oricum, genul de informatii care iti permit sa anticipezi strategia pe care o are concurentul tau si in acest fel iti permite sa te adaptezi si sa reduci presiunea concurentiala pe care ai suferi-o altfel. Ceea ce, in ultima instanta, inseamna ca preturile nu vor fi atat de atractive pentru consumatori pe cat ar fi in conditii de incertitudine pe piata", a declarat Bogdan Chiritoiu.

Intrebat despre implicatiile Media Xprimm in aceasta investighatie, Bogdan Chiritoiu a spus ca "suspiciunea este ca prin intermediul produselor lor avea loc schimbul acestor informatii". Bogdan Chiritoiu a confirmat, de asemenea, ca investigatia ar viza o platforma online lansata in urma cu cateva luni de Media Xprimm, unde asiguratorii aveau acces la informatii comune dezagregate. "In linii mari despre asta este vorba", a spus el.

"Ce recomandam noi intotdeauna cand suntem consultati de catre o asociatie patronala este ca datele sa fie agregate intr-un asa numit black-box astfel incat nici un concurent sa nu aiba acces la datele dezgregate. Adica sa nu stie exact ce vanzari a avut compania x sau y, dar poate avea date cu privire la volumul pietei, preturi medii. Daca vom constata ca s-a incalcat legea amenzile pot sa ajunga pana la un maxim de 10% din incasarile lor, adica din primele brute de asigurari pe anul anterior", a incheiat Bogdan Chiritoiu.

Sursa foto: respingere, Shutterstock