UPDATE:

Oficialii Banca Romaneasca au precizat ca au initiat demersul de contestare a proceselor verbale si a ordinelor emise de ANPC pentru spetele mentionate in cadrul deciziei institutiei.

"Am luat act de decizia ANPC si dorim sa facem cateva precizari cu privire la modul in care institutia a interpretat implementarea Ordonantei de Urgenta 50/2010 de catre Banca Romaneasca. Implementarea OUG 50 de catre Banca Romaneasca a avut drept scop alinierea denumirii comisioanelor, conform cadrului legislativ, dar pastrand esenta economica a acestora. Mai mult, Banca Romaneasca nu a comisionat aditional clientii ai caror contracte au fost modificate in 2010", au declarat reprezentantii bancii.

STIREA INITIALA:

Presedintele ANPC a anuntat intr-o conferinta de presa ca a sanctionat Banca Romaneasca, cu 40.000 de lei, si a dispus si masuri complementare de aducere la conformitate a tuturor contractelor in termen de 30 de zile. Marius Dunca a precizat ca, in urma analizei contractelor de credit, analiza facuta dupa o serie de sesizari facute la ANPC, s-a constatat ca exista mai multe nereguli atat la creditul ipotecar, cat si la creditul pentru nevoi personale, scrie Mediafax.

Citeste si:

"Spre exemplu, am luat un contract de credit ipotecar din 2006, in care comisionul de analiza era zero, comisionul de administrare al creditului- unu la suta si se achita din credit la data efectuarii primei utilizari din credit. Dar, cu toate acestea, banca a perceput, din 21.06.2010 pana la momentul analizarii petitiilor, si un comision de administrare cont curent. Conform OUG 50 alin. 36, pentru creditul acordat, creditorul poate percepe numai comision de analiza dosar, comision de administrare care a fost perceput initial sau comision de administrare cont curent. In cazul de fata i-au luat in 2006 comisionul de administrare de unu la suta si odata cu implementarea OUG 50 au mai pus un comision de cont curent", a explicat presedintele ANPC.

Marius Dunca a precizat ca banca a comunicat, in 30 iunie 2015, ca detine aproximativ 12.000 de contracte de credit ipotecar. "In acest moment, ordinul a fost emis si incepand din 3 august, in 30 de zile, trebuie sa intre in conformitate cu prevederile legale, ceea ce inseamna ca nu mai au dreptul sa incaseze acest comision pentru 12.000 de persoane care au credit ipotecar. Practic, banca nu mai are voie sa incaseze, dar consumatorii pot da in judecata operatorul financiar bancar pentru a-si recupera banii incasati ilegal", a spus Dunca.

El a precizat ca, la un credit de 100.000 de franci, un comision de unu la suta incasat ilegal de banca inseamna in jur de 1.000 de franci anual. Presedintele ANPC a mai spus ca o analiza similara a fost facuta si in cazul creditelor de nevoi personale.

"In prima faza, comisionul de analiza era zero, comisionul de administrare al creditului - zero, comisionul de monitorizare credit - 0,3 la suta si se achita lunar impreuna cu rata de credit. Intr-un act adtitional din 2010 se precizeaza ca pentru creditul acordat, imprumutatul plateste bancii anumite comisioane, respectiv comisionul de administrare al creditului, adica zero. La fel scrie si in actul aditional, insa in graficul de rambursare apare comision de administrare majorat de la zero la 0,3 la suta din 2010 pana in momentul de fata", a explicat Marius Dunca.

Acesta a mai spus ca in cazul creditelor de nevoi personale sunt afectati 15.000 de clienti, insa a precizat ca exista deja un precedent, pentru 11 dintre ei banca restituind deja banii incasati ca si comisioane ilegale. "Asta inseamna ca daca consumatorul da in judecata banca sunt toate sansele sa-si recupereze banii. Deci vorbim in total de 27.000 de clienti pentru care banca, in termen de 30 de zile, trebuie sa aplice masurile complementare in conformitate cu prevederile legale", a mai spus presedintele ANPC.