BCR, cea mai mare banca din sistem, cu peste 2.500 de bancomate, a anuntat recent ca va elimina comisioanele aferente tranzactiilor bancare efectuate de clientii sai la ATM-urile din reteaua proprie, insa va majora, in acelasi timp, comisioanele pentru retragerile de la ghiseu. Demetrian a declarat ca exista foarte multe retrageri de sume mici de la ghisele din unitatile BCR, iar prin majorarea comisioanelor la acestea si eliminarea celor de la ATM banca tinteste o migrare a clientilor catre serviciile automate, precum si cresterea bancarizarii. Ea adaugat ca, in total, retragerile de la ghiseul bancii ajung, la nivel trimestrial, la suma 7-8 milioane de euro.

BCR reduce puternic dobanda la ipotecare: ratele scad si cu 150 euro

BCR reduce puternic dobanda la ipotecare: ratele scad si cu 150 euro

"Avem retrageri de numerar de la ghiseu si de pana la 3-400 de lei, bani despre care nu stim unde se duc. De aceea, pentru a incuraja utilizarea cat mai mult a cardului, am decis sa eliminam comisioanele practicate la bancomate incepand cu 1 octombrie. Viata este insa mult mai ieftina daca folosim cardul, pentru ca exista si riscuri operationale dincolo de comisioanele percepute de banca. Exista un risc operational pe care nimeni nu-l calculeaza, precum cel de a pierde sau de a ti se fura banii s.a.m.d. Viata ieftina este o viata non-cash", a declarat Dana Demetrian.

Doar alte doua banci din piata bancara mai ofera comisioane zero la operatiunile de la bancomate, dar care dispun de o retea mai redusa de bancomate, de doar cateva sute. "Este o mare diferenta intre costurile asumate de o banca ce ofera zero comisioane la 100 de bancomate si BCR pentru 2.500 de ATM-uri. Totusi, clientii acestora folosesc si bancomatele celorlalte banci, caz in care comisioanele sunt ridicate. Aceste lucruri nu se vad. Pentru BCR vor fi costuri de cateva zeci de milioane de euro, anual, care vor compensate din recalibrarea portofoliului", a mai spus Dana Demetrian, pentru wall-street.ro.

"Romanii prefera mai mult numerarul, dar banii nu stau la saltea, ci se duc in consum."

Demetrian a adaugat ca banca nu va majora comisioanele pentru administrarea de cont current in urma acestei operatiuni. "Noi am luat aceasta decizie, nu de a incuraja neaparat cash-ul, ci pentru a bancariza cat mai mult populatia. Un produs de cont curent cu comisioane zero la bancomate trebuie sa devina o prioritate pentru toate bancile", a spus vicepresedintele BCR.

De asemenea, BCR a decis sa reduca dobanzile la creditele imobiliare si la cele cu garantie ipotecara pana la media pietei in acest moment, respectiv 4,95% pe an, dar si posibilitatea de a avea timp de cinci ani dobanda fixa. Ulterior, acesta va fi calculata la nivelul Euribor la trei luni plus 3%. In cazul creditelor de consum cu ipoteca, dobanda este mai mare cu 1%. In prezent, Euribor la trei luni este la minus 0,03% pe an.

Citeste si:

Oferta BCR este adresata celor cu credite imobiliare, ipotecare sau de consum cu ipoteca in derulare, iar Dana Demetrian sustine ca ajustarea dobanzii nu va fi conditionata de renuntarea la litigiile cu banca. "Nu este conditionata de renuntarea la litigii si nici nu se schimba perioada de rambursare. Aproximativ 3.000 de clienti au apelat la aceasta oferta, pana acum", a spus vicepresedintele de retail si private banking al BCR.

Volumul creditelor noi de retail acordate de BCR, in prima jumatate a anului, a avansat cu 34%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Defalcat, activitatea de creditare a fost sustinuta atat de creditele imobiliare garantate de stat (76%), precum si de cele de consum (36%). Nivelul total costurilor pe care banca le anticipeaza in urma acestor campanii se ridica la aproximativ 200 de milioane de lei, a spus Dana Demetrian, insa BCR isi propune astfel atragerea de noi clienti si venituri, chiar si de la bancile concurente.

"Angajamentul financiar al BCR in acest scop este 200 milioane de euro, venituri la care renuntam mizand pe retentia clientilor pe termen lung. Ne intrebam cu totii de ce nu reusim sa crestem populatia bancarizata. Si toata lumea spune ca nu se poate mai mult, 50% si cu acestia murim. Nu este adevarat! Nu se poate mai mult, pentru ca nimeni nu explica nimanui nimic, pentru ca exista tot felul de costuri pentru a intra intr-o banca s.a.m.d.", arata Demetrian.

BCR, focus mai mare in zona rurala

"In piata bancara din Romania, exista aproximativ 12 milioane de carduri de debit in tara si raportat la populatia activa, ponderea este de 1,3 - 1,4. Daca ne uitam insa la tarile din jur, mai putin Bulgaria, sunt undeva la 2-3 carduri pe locuitor. Desi sunt un mare fan non-cash, mi-am dat seama ca vor veni din urma si alte generatii de acum incolo si tot nu se va renunta absolut la numerar. Romanii prefera mai mult numerarul, dar banii nu stau la saltea, ci se duc in consum. Desi nu s-a schimbat cosul de cheltuieli, totusi, frecventa utilizarii cardurilor si a platilor este mai mare. Acest lucru poate fi vizibil si prin cresterea creditelor", a spus Dana Demetrian.

In opinia sa, in ultimii doi - trei ani, productia noua de carduri de credit a condus la un comportament tranzactional de non-cash undeva la 70-80%. "Asta inseamna ca o mare parte dintre clientii a optat pentru un card de debit pentru cash si, de aceea, dorim sa-l adresam gratuit, si folosesc cardul de credit pentru cumparaturi", arata vicepresedintele pe retail al BCR.

Dana Demetrian admite insa ca piata bancara mai are "de lucru" in mediul rural si chiar daca este o migrare a populatiei dinspre rural in urban, asistam si invers, din urban in rural, iar acest lucru inseamna ca inevitabil transferul de cunostinte si informatii catre zona rurala va avea loc. "Suntem totusi 19 milioane de oameni si intrebarea este cum ii putem adresa pe toti acestia pentru a intra intr-o relatie comerciala cu o banca. Eu cred ca zona rurala mai are o sansa. Zona rurala se poate dezvolta, pentru ca avem investitii in agricultura, avem companii mixte care incep sa creasca si acest lucru genereaza forta de munca, bani si niste fluxuri", conchide Demetrian.