In ultima perioada se vorbeste tot mai mult de cresterea nivelului de colectare prin imbunatatirea gradului de conformare voluntara. Asistam la intensificarea controalelor efectuate de autoritatile fiscale asupra persoanelor fizice, in paralel cu extinderea metodelor folosite pentru atingerea acestui obiectiv. Actiunile pot fi privite in contextul international al programelor lansate pentru schimbul automat de informatii intre autoritatile fiscale ale statelor.

Pe plan local, este insa greu de crezut ca intensificarea controalelor fiscale va duce la imbunatatirea gradului de conformare voluntara, in lipsa unui cadru legislativ adecvat, clar si unitar. Mai mult, cresterea numarului de controale aduce cu sine costuri suplimentare semnificative pentru autoritati, punand implicit presiune pe bugetul de stat.

In acest context, lansarea si aplicarea rapida in Romania a unui program unitar de masuri de conformare fiscala voluntara este solutia ce poate accelera extinderea veniturilor declarate. Un astfel de program ar putea contribui, pe de alta parte, la reducerea eforturilor facute de autoritatile fiscale pentru determinarea veniturilor nedeclarate (din tara si strainatate). La ora actuala, Romania este printre putinele state care nu au implementat astfel de masuri.

Ce este si unde ne aflam in privinta conformarii fiscale voluntare

Conformarea voluntara este procesul prin care contribuabilii, persoane fizice si juridice, isi declara totalitatea veniturilor impozabile (realizate in tara si strainatate) si isi achita impozitul datorat in termenele prevazute de legislatia fiscala in vigoare.

Pe langa lipsa unui program concret, nivelul scazut de conformare voluntara este explicat si de insuficienta cunoastere a prevederilor legislative aplicabile in domeniu. Spre exemplu, este putin cunoscut faptul ca rezidentii fiscali romani au obligatia sa declare veniturile obtinute din alte tari (dobanzi, dividende, venituri din transferul titlurilor de valoare etc.) indiferent daca in acele tari li s-a retinut sau nu impozit pentru veniturile respective. Mai mult, obligatia declararii veniturilor globale poate aparea indiferent de suma si de modul in care acestea au fost obtinute (de exemplu, vanzarea actiunilor dobandite printr-un program de tipul stock option plan).

Desi mai sunt de facut inca pasi importanti in aceasta directie, este de notat efortul din ultimul timp al institutiilor publice pentru educarea fiscala a cetatenilor.

Ce facem cu veniturile nedeclarate

Un prim aspect de luat in calcul ar fi determinat de eforturile internationale, printre care cele ale OECD, ale institutiilor Uniunii Europene, precum si ale Statelor Unite ale Americii pentru cresterea conformarii voluntare si combaterea evaziunii fiscale. Cele mai recente solutii adoptate au ca pilon principal schimbul automat de informatii intre autoritatile fiscale nationale.

Aratandu-si solidaritatea fata de aceste eforturi, Romania a aderat la Acordul multilateral pentru schimbul automat de informatii, alaturi de alte 51 de alte state (inclusiv Elvetia). Este relevant de mentionat ca tara noastra realizeaza deja schimb automat de informatii cu toate statele Uniunii Europene, cu exceptia Austriei, pentru veniturile obtinute din investitii (dobanzi si dividende). In curand, se va realiza acest schimb si cu Statele Unite ale Americii, in cadrul FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act), pentru perioada fiscala incepand cu 2014. Asadar, mai devreme sau mai tarziu, informatiile privind veniturile obtinute in strainatate vor ajunge direct la autoritatile fiscale din Romania, fara a fi necesar un efort prea mare pentru dobandirea lor.

Institutia responsabila cu prelucrarea acestor informatii si analizarea lor este Directia de Verificari Fiscale (DVF), structura infiintata in 2011 in cadrul Agentiei Nationale pentru Administrare Fiscala. Directia este de asemenea responsabila de “Programul de imbunatatire a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi/venituri mari (PFAM)”, transformat ulterior in „Programul de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscal (PFRF)”. Acesta are ca scop verificarea conformitatii fiscale a persoanelor fizice cu o avere semnificativa, nejustificata de veniturile declarate. Veniturile supuse verificarii sunt cele obtinute incepand cu anul 2011.

In cazul declararii obligatiilor fiscale restante inainte ca DVF sa inceapa urmarirea persoanei fizice, riscul de incadrare la evaziune fiscala se reduce considerabil. Nu este insa clar pana la ce nivel se reduce acest risc. Sanctiunea cea mai mica este prevazuta pentru nedepunerea la termen a declaratiilor de venit: amenda intre 50 si 500 lei pentru fiecare declaratie depusa cu intarziere.

Amnistie sau program de conformare fiscala voluntara?

Mediul de afaceri din Romania a propus ca solutie pentru cresterea conformarii voluntare aplicarea amnistiei pentru veniturile nedeclarate. Aceasta prevede ca persoana care nu si-a declarat inainte veniturile impozabile in Romania sa poata declara sumele restante si sa primeasca in schimb anumite reduceri ale dobanzilor si penalitatilor de intarziere si decizia de neincepere a urmaririi penale pentru evaziune fiscala.

Fara masuri complementare de verificare a sursei si naturii venitului, riscul principal in adoptarea unei astfel de solutii ar fi acela de creare a cadrului prielnic pentru introducerea in economie a unor sume obtinute din fapte ilegale. Totodata, masura ar avea ca efect un cadru fiscal macroeconomic injust pentru majoritatea contribuabililor, mai exact cei care isi declara si platesc la timp obligatiile fiscale.

Pentru a reduce aceste riscuri, anumite tari au creat programe de conformare voluntara limitate in timp, cu pedepse privative de libertate reduse sau chiar cu evitarea riscului de urmarire penala. Totodata, pentru educarea fiscala a cetateanului, in unele state au fost aplicate dobanzi si/sau penalitati de nedeclarare mai mari decat in cazurile de nedeclarare la termen, dar mai mici decat pentru faptele de evaziune fiscala.

Bazate pe identificarea sursei veniturilor si, in general, pe confidentialitatea informatiilor furnizate autoritatilor, s-a dovedit ca aceste programe creeaza beneficii atat pentru autoritati cat si pentru cadrul fiscal general. Pentru ca ele sa functioneze, contribuabilul trebuie sa declare intregul venit in cauza inainte ca autoritatile fiscale sa primeasca informatii despre sumele nedeclarate.

Consultantii fiscali ai grupului Mazars specializati in taxarea persoanelor fizice au analizat programele derulate de 16 state europene si au facut o selectie cu cele mai interesante 8 pachete de masuri pentru cresterea competitivitatii colectarii impozitelor prin programe de conformare voluntara (tabelul de mai jos).

Pe de alta parte, OECD a realizat in august 2015 un studiu derulat la nivelul a 47 de state (“A pathway to tax compliance”) care poate fi folosit ca ghid in definirea unui astfel de program national. Potrivit studiului, in 39 din cele 47 de tari exista deja programe de conformare voluntara sau de amnistie fiscala.
Pe langa concluzia evidenta ca aceste programe reduc penalitatile aplicabile, studiul OECD indica tarile in care conformarea voluntara implica o reducere a dobanzii de intarziere: Canada, Franta, Indonezia, Malta si Polonia. Exista de asemenea state in care programele de conformare voluntara nu garanteaza imunitatea in fata acuzatiilor de evaziune fiscala: Australia, Chile, Danemarca, Finlanda, Italia, Japonia, Coreea, Noua Zeelanda, Slovacia si Slovenia.

Potrivit studiului OECD si a analizei independente Mazars, Romania figureaza, alaturi de Argentina, Belgia, China, Croatia, Estonia, Islanda, India, Luxemburg si Mexic, pe lista statelor care in prezent nu au un astfel de program implementat.

Indiferent de forma ce va fi adoptata in Romania, pentru ca un viitor program de conformare voluntara sa functioneze, implementarea lui ar trebui decisa cat mai curand. Este de preferat ca acesta sa fie lansat inainte de a incepe programele clasice de asigurare/imbunatatire a conformarii fiscale a persoanelor fizice, bazate pe metode indirecte de a descoperi si reconstitui venituri impozabile.

De asemenea, pentru a evita reticenta contribuabililor fata de program si tocmai pentru a-i incuraja sa aplice conformarea fiscala voluntara, autoritatile romane ar putea adopta o strategie bazata pe asigurarea confidentialitatii informatiilor personale, dat fiind ca publicarea acestora poate aduce prejudicii imaginii si sigurantei persoanelor respective.

La acest articol si-a adus contributia si Claudiu Ionita, senior tax consultant Mazars.

Sursa foto: Shutterstock / Om de afaceri si piese domino

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri