Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (Centrul SAL) isi va incepe activitatea de anul viitor, romanii care au litigii cu bancile urmand sa primeasca o solutionare gratuita a acestora apeland la noua entitate. Clientii nemultumiti ai bancilor vor fi cel mai probabil obligati sa apeleze la Centrul SAL inainte de initia un proces in instanta impotriva bancii.

Centrul SAL a fost deja lansat, insa acesta isi va incepe activitatea propriu-zisa in ianuarie 2016. La sfarsitul saptamanii trecute a fost publicat regulamentul de organizare al entitatii, acesta aflandu-se in dezbatere publica.

Noua entitate va oferi gratuit solutii pentru disputele dintre banci sau institutiile financiare nebancare (IFN) si clientii acestora, insa deciziile nu vor avea caracter obligatoriu, fiind nevoie ca ambele parti sa fie de acord cu rezolvarea propusa de Centrul SAL.

“Cele doua parti vor comunica actele necesare Centrului SAL, conciliatorul le va analiza si ulterior va redacta o solutie. Aceasta solutie motivata de conciliator poate sa fie sau nu acceptata de cele doua parti. Daca este acceptata, ea devine obligatorie si trebuie aplicata. Daca una dintre parti nu accepta, atunci se va putea merge in instanta de judecata, ca si pana acum, solutia Centrului SAL nefiind obligatorie”, a explicat Brandusa Stefanescu, profesor in cadrul ASE Bucuresti si totodata presedintele Colegiului coordonare al Centrului SAL.

In Ordonanta nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti se mentioneaza ca “Litigiile din domeniul bancar sunt solutionate exclusiv prin proceduri SAL de Centrul SAL”.

“Cel mai probabil aceasta mentiune se poate ‘traduce’ prin faptul ca pentru a putea trimite banca in judecata, un client nemultumit va trebui mai intai sa apeleze la Centrul SAL, si doar daca partile nu vor fi de acord cu solutionarea propusa acolo se va ajunge in instanta”, este de parere un avocat specializat in litigii.

“Daca au un proces in desfasurare, comerciantul (n.red. banca / IFN) si clientul vor putea renunta la acesta daca sunt de acord cu solutia propusa de noi”, a mai adaugat Bandusa Stefanescu.

Nu orice litigiu cu bancile va putea fi trimis spre solutionare catre centrul SAL. Astfel, potrivit regulamentului de organizare al entitatii, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu intreprinzatorul in cauza. De asemenea, Centrul SAL poate refuza o anumita serie de litigii, precum:

  • litigii a caror valoare este mai mica de 1.000 lei
  • litigii referitoare la o cauza in care s-a pronuntat deja o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva
  • litigii care au fost anterior examinate de Centrul SAL;
  • litigii promovate de consumator dupa implinirea termenului de 1 an de la data producerii faptei care a nascut litigiul sau de la data la care acesta a prezentat reclamatia intreprinzatorului cocontractant

Cum este organizat si cine va conduce Centrul SAL

Conducerea Centrului SAL va fi asigurata de un Colegiu de Coordonare format din cinci membri desemnati, cate unul, de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Asociatia Romana a Bancilor (ARB), Banca Nationala a Romaniei (BNR) si asociatiile de consumatori, si un membru independent ales de catre cei patru membri desemnati.

In prezent, presedintele colegiului este Brandusa Stefanescu, ea fiind aleasa anterior ca membru independent in conducerea entitatii. Ceilalti membri ai Colegiului de Cordonare sunt Alexandru Paunescu (propus de BNR), Luminita Malanciuc (propusa de ARB), Corneliu Visoianu (din partea asociatiilor de protectie a consumatorilor) si Mihaela Ionescu (propusa de ANPC).

De conducerea curenta a CentruluI SAL se va ocupa un director general, care urmeaza sa fie desemnat in perioada urmatoare.

Examinarea litigiilor supuse Centrului SAL se realizeaza de catre conciliatori. Conciliatorii validati de Colegiul de coordonare sunt inscrisi in Lista Conciliatorilor si sunt obligati sa informeze Centrul SAL.

Cat de independent va fi Centrul SAL?

Finantarea Centrului SAL va fi asigurata in primul rand de banci, insa Centrul a fost infiintat ca entitate juridica autonoma, apolitica si neguvernamentala. Solutionarea litigiilor va fi gratuita pentru clientii bancilor si contra-cost pentru bancile sau IFN-urile implicate in litigiu.

Oficialii Centrului SAL subliniaza ca persoanele inscrise in lista conciliatorilor nu au carte de munca la Centrul SAL si asadar nu pot fi considerati „angajati” ai Centrului SAL, ci doar „colaboratori”. Acestia vor fi insa remunerati de noua entitate.

„Bancile finanteaza Centrul, nu conciliatorii. Conciliatorii nu fac parte din Centru, ei sunt colaboratori. Da, ei sunt platiti de Centru, insa nu de banci. Bancile finanteaza Centrul, iar contributia fiecareia se dematerializeaza. Ne gandim sa diversificam finantarea, poate vom atrage chiar fonduri europene. Nici nu ne-am gandit la bugetul de stat, am vorbit doar de finantare venita din mediul privat”, a raspuns unei intrebari legata de independenta decizionala a Centrului SAL, Alexandru Paunescu, seful departamentului juridic al BNR si membru in Colegiul de Coordonare al noii entitati.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri