"Hotararea instantei este cat se poate de clara: partea de dobanda care este variabila din totalul dobanzii este eliminata in totalitate, singura care mai ramane este partea fixa, marja bancii. Cele mai multe contracte au marje de 1,5%, sub 10% au o marja de 1,2% si sunt cateva cazuri foarte rare care au marja de dobanda zero", a declarat marti, intr-o conferinta, avocatul Gheorghe Piperea, reprezentantul celor 207 clienti in procesul contra BCR, pentru care ICCJ a dat o hotarare irevocabila, scrie Mediafax.

El a aratat ca instanta a obligat banca sa modifice contractele cu reclamantii, astfel incat sa elimine clauzele abuzive care vizeaza dobanda de referinta, si sa le elibereze noi grafice de rambursare. Totodata, a mentionat ca aceasta obligatie de a face va fi pusa in executare silita.

"Vom solicita instantei, incepand de astazi (marti - n.r.) sa dispuna penalitati de 1.000 de lei pe zi pentru BCR pana va modifica contractele. Este suma maxima pe care o poate dispune instanta, iar cei 207 reclamanti care au stat peste cinci ani in proces vor cere cu siguranta suma maxima de 1.000 lei pe zi", a afirmat Piperea.

El a mentionat ca a notificat banca pentru punerea in aplicare a deciziei instantei, insa considera ca aceasta, bazandu-se pe anumite interpretari si asteptand motivarea ICCJ, care ar putea aparea chiar si peste patru luni, va intarzia sa modifice contractele.

"BCR va incerca sa demonstreze in continuare ca nu am castigat procesul, va mai dura poate inca un an pana pune in aplicare decizia. Calculate pe un an, pentru 207 clienti, penalitatile se vor ridica la 72 milioane de lei". a adaugat avocatul.

Piperea a subliniat ca eliminarea clauzelor abuzive decisa de instanta trebuie aplicata pentru toti clientii BCR care au astfel de clauze in contracte, nu numai celor care au fast parte a procesului. El a precizat ca in cele doua grupuri pe care le reprezinta in procese impotriva BCR au fost initial 600 de persoane, din care au ramas in prezent 365 de persoane.

Citeste si:

"Clientii vor merge la ghiseul bancii sau vor face o notificare pentru aplicarea deciziei ICCJ, banca va tergiversa lucrurile si ar putea chiar sa-l execute silit pe client, care va cere in instanta ulterior sa constate caracterul abuziv", a mai spus Piperea.

BCR a anuntat marti ca Inalta Curte de Casatie si Justitie va stabili, probabil, ca banca si cei peste 200 de clienti care au castigat recent irevocabil un proces colectiv privind dobanda de referinta variabila sa negocieze un nou nivel al dobanzii variabile. Banca a transmis marti presei un punct de vedere referitor la solutia irevocabila pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie pe 20 octombrie in cazul respectiv.

"Solutia pronuntata de Inalta Curte si Justitie in dosarul 51316/3/2010 in recurs la data de 20 octombrie nu este inca redactata, insa principala solicitare privind inlocuirea clauzei relative la dobanda (in sensul ca dobanda sa fie formata din marja fixa initial stabilita + EURIBOR / ROBOR) a fost respinsa irevocabil. Cel mai probabil obligatia stabilita de instanta va fi aceea ca partile sa stabileasca un nou nivel al dobanzii variabile pe baza de negociere. In termeni simpli, cinci ani de judecata s-au soldat cu un rezultat negativ referitor la asteptarile de nivel al dobanzii, desi clientii au putut beneficia de oferte concrete de intelegere amiabila atat la inceput si in mod permanent pe parcursul celor 5 ani. Aceste oferte sunt disponibile clientilor chiar si in acest moment la 4,95% (dobanda fixa pe 5 ani) sau 5,45% (dobanda fixa pe 10 ani) - ceea ce consideram a fi printre cele mai bune niveluri de dobanzi disponibile pe piata", noteaza institutia de credit.

Banca mai sustine ca astfel "afirmatiile avocatului Gheorghe Piperea privind «victoria impotriva bancii» sunt lipsite de sustenabilitate financiara, legala si de orientare catre interesul direct al clientilor".

Inalta Curte de Casatie si Justitie a decis saptamana trecuta, irevocabil, ca dobanda de referinta variabila, modificata unilateral de banca, este abuziva, intr-un proces colectiv intentat BCR de peste 200 de clienti. In ziua urmatoare adoptarii deciziei BCR a anuntat ca asteapta ca instanta sa redacteze hotararea, pentru a clarifica toate aspectele, si ca vrea in continuare sa inchida amiabil toate litigiile cu clientii.