Ce solutii avem pentru a iesi de la coada clasamentului in Europa la digital banking? Au raspuns la aceasta intrebare Florin Branici, Deputy Manager Alternative Channels Division Alpha Bank; Horia Grozea Director Card Payments, Netopia mobilPay; Bogdan Botezatu, Senior e-Threat Analyst, Bitdefender si Dan Virtopeanu, Managing partner, Breeze Mobile, particpanti la in cadrul conferintei Banking 2.0, organizata de wall-street.ro, cu sprijinul Alpha Bank.

Bogdan Botezatu: Incercam, dar din pacate nu suntem pe ultimul loc, doar la digital banking, ci suntem pe ultimul loc si la consumul de pasta de dinti. Probabil ca exista o legatura. Foarte multa lume cand vorbeste despre digital banking imediat ajunge cu gandul la virusi. Din nefericire, suntem in aceasta pozitie poate din cauza faptului ca oamenii nu au incredre in propiile calculatoare, nu au incredere in terminalele mobile si nici in plata cu cardul. Au auzit ei de la prieteni sau de la televizor ca atunci cand plateste cu cardul exista riscul ca baietii rai sa-i fure banii.

Si, intr-adevar, asa a fost o buna bucata de vreme. Acum insa am vazut un mare push pe securitate de la banci. Practic acum este aproape imosibil sa-ti pierzi banii din cont daca urmezi cele mai bune practici sau macar minimul recomandate, sa-ti pastrezi terminalul protejat si sa nu iti pierzi telefonul. Cred ca ar trebui ca anumite abonamente digitale sa contina un extra-bonus de securitate, poate o licenta gratuita de antivirus. Noi avem clienti banci care furnizeaza o solutie digitala de plata cum ar fi Safe Pay sau un antivirus gratuit odata cu fiecare abonament. Atunci stii ca terminalul de pe care faci plata este securizat si ca urmare utilizatorul castiga o mai mare incredere repsectivul serviciu.

Horia Grozea: Eu dau vina pe sistemul bancar. Da, nu se plateste cu cardul pentru ca clientul final, dei avem multe carduri in piata si aproape o mare parte a populatiei are un card, dar le este teama sa plateasca cu cardul din cauza hackerilor si a ceea ce vad ei prin filme. Acest lucru este posibil pentru ca utilizatorii nu sunt educati. Ei nu stiu ca daca se intampla ceva cu cardul, daca este compromis, apare o tranzactie pe care nu au facut-o ei, pot oricand sa faca charge back la banca pentru a li se returna banii. Asadar, banii aceia nu sunt niciodata pierduti. Daca ar stii lucrul acesta nu le-ar mai fi frica sa plateasca direct cu cardul. Nu s-ar mai duce la salariu sa scoata toti banii cash si apoi sa introduca din nou numerarul intr-un aparat pentru a-si achita facturile.

Pana la urma totul depinde de educatie financiara si ar trebui sa bancile in momentul in care ii ofera cardul clientului sa ii promoveze intr-un anumit fel toate avantajele pe care le are platind cu acel card. Am auzit insa povesti potrivit carora inclusiv doamna de la ghiseu avertiza clientul sa nu plateasca pe internet cu cardul bancar. Personalul bancii nu era indeajuns de pregatit si iata ca nu aveau nici macar informatii de minim cunostinte bancare.

Citeste si:

Florin Branici: Eu cred ca nu ar trebui sa fim atat de pesimisti. Pasi in directia digitalizarii se fac, insa nu stiu daca toata lumea este multumita cu viteza cu care se intampla lucrurile. Din statistic am observat ca romanii platesc foarte mult cu cardul la comercianti, ceea ce este un semn bun. Acum, cu privire la platile cu cardul pe internet si securitate, consider ca toti trebuie sa facem mai mult pe aceasta tema. La Alpha Bank avem un parteneriat cu un furnizor de solutii antivirus, prin care la fiecare abonamnet de online banking venim si un pachet de securitate atasat.

In ceea ce priveste educatia, de asemenea, trebuie sa ne implicam mai mult. Aici fiecare face cate ceva dar, nu exista un efort conjugat in aceasta directie. Avem nevoie ca procesatorii de plati sa vina si sa concerteze eforturile. Am vazut, de asemenea, pe la sectorul trei o campanie de plata a taxelor cu cardul destul de agresiva, care a dat rezultate destul de bune. Suntem parte a unui ecosistem: bancile, procesatorii de plati si furnizorii de utilizati, comerciantii. De aceea, spun ca ca eforturile ar trebui sa fie comune.

Dan Virtopeanu: In primul rand, eu vad doua lucruri separate. Problema platilor online cu cardul nu stiu cat vine din neincredere ca se fura banii, date, informatii, ci din neincrederea in comercianti. Atata timp comerciantul incurajeaza plata ramburs si exista foarte multi despre care nu ai informatii, au niste date de contact vagi, iar comericantii mari au avut si ei momentele lor cand au dat gres, precum de Black Friday, de ce sa platesc cu cardul daca nu stiu ce se va intampla.

La capitolul de plati online, sunt doua aspecte: principalul ar fi educatia si eu cred ca educatia nu este abordata in zona esentiala. O pondere de 5% au spus ca apreciaza economia de timp. Insemana ca 95% au foarte mult timp, vor sa socializeze sa se duca la ATM la banca s.a.m.d.. Este o realitate! Degeaba vrem noi sa facem noi campanii pe „time saving” cand nu acesta reprezinta un factor in aceasta directie.

In acelasi timp, nici nu au prea fost campanii, iar majoritatea au fost pentru achizitii de clienti, vanzare de produse noi s.a.m.d. Nu cred ca o campanie de reducere cost la utilitati ar functiona. Furnizorul de utilitati daca nu l-ai platit ti-a taiat serviciul si instantaneu te-ai dus la el si ai platit.