"Autoritatea de concurenta considera ca o solutie pe termen scurt a problemei gradului redus de cuprindere in asigurare a RCA o poate constitui intensificarea controlului in trafic realizat de Directia Rutiera din cadrul Politiei Romane, in special in zona de sud si sud-est a Romaniei si in particular in cazul altor vehicule, in afara autoturismelor", se arata intr-un raport al Consiliului Concurentei.

Astfel, cel mai redus procentaj de autovehicule asigurate in totalul celor inmatriculate, de sub 68%, este inregistrat in noua judete din sudul si sud-estul tarii, respectiv, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Calarasi, Ialomita, Constanta, Tulcea si Galati.

Cele mai ridicate rate, de peste 74%, sunt consemnate in alte noua judete, in principal din centrul si nord-vestul tarii. Cele noua judete sunt Botosani, Maramures, Salaj, Bihor, Cluj, Alba, Sibiu, Mures si Harghita.

In zona Bucuresti-Ilfov se inregistreaza, la fel ca in alte sase judete, rate de cuprindere in asigurare a RCA de 72-74%. De asemenea, in zece dintre judete este consemnat un procentaj de 70-72%, iar in alte sase un nivel de 68-70%.

"O solutie pe termen mediu si lung ar putea implica modificarea modalitatii curente de emitere a politelor RCA, inclusiv interconectarea bazelor de date ale ASF si ale altor autoritati publice. Aceasta ar putea conduce la o ameliorare semnificativa a gradului de cuprindere in asigurare a RCA si ar putea atenua si alte ineficiente existente in acest moment in segmentul asigurarilor obligatorii de raspundere civila a autovehiculelor", se arata in raport.

Rata de cuprindere in asigurare a RCA a scazut in ultimii ani, coborand de la 74,1% in 2011si 73,6% in 2012, la 71,6% in 2013, 71,3% anul trecut, respectiv 72,5% in primele sase luni ale acestui an.

Citeste si:

"Datele arata ca numarul de asiguratori auto se afla pe un trend descendent iar principalele doua segmente ale sectorului prezinta tendinte de concentrare in perioada 2011- 2015, tendinte similare cu cele inregistrate in restul continentului. Ceea ce apare drept ingrijorator este nivelul redus al cuprinderii inasigurare a RCA si, mai ales, aparenta tendinta de inrautatire din ultimii ani, cu impact negativ asupra preturilor pe care le suporta soferii corecti", potrivit autoritatii pentru concurenta.

Potrivit normelor in vigoare, asigurarea de raspundere civila pentru autovehicule (RCA) este obligatorie pentru toate tipurile de autovehicule supuse inmatricularii sau inregistrarii. In cazul in care un conducator auto nu detine o asigurareRCA valabila, sanctiunea consta in aplicarea unei amenzi contraventionale intre 1.000 si 2.000 de lei, dar si in retinerea certificatului de inmatriculare si a placilor de inmatriculare ale vehiculului. In plus, daca este gasit vinovat de producerea unui accident auto, soferul vehiculului neasigurat va suporta toate costurile aferente daunelor materiale si morale asociate accidentului produs, respectiv despagubiri pentru pagubele materiale provocate, pentru pagubele rezultate din lipsa de folosinta a unui alt vehicul, pentru decesul ori vatamarile corporale suferite de persoane, inclusiv cheltuieli de judecata (in cazul unui proces in instanta).

O posibila explicatie a gradului redus de cuprindere in asigurare a RCA poate veni din zona vehiculelor care nu se afla in uz curent. In pofida prevederilor legale ce instituie obligativitatea asigurarii RCA indiferent daca vehiculul este folosit sau nu pe drumurile publice, probabil ca multi dintre proprietarii vehiculelor care nu sunt tehnic functionale pe perioade indelungate de timp nu incheie polite de asigurare RCA pentru acestea.

Datele Registrului Auto Roman arata ca in perioada 2010 - 2014 numarul vehiculelor pentru care s-a efectuat inspectia tehnica periodica reprezinta doar 74-78% din numarul vehiculelor inmatriculate, ceea ce pare sa sustina punctul de vedere de mai sus. Drept consecinta, este de asteptat ca impactul social negativ al gradului redus de cuprindere in asigurare, raportat la conditiile concrete din trafic, sa fie mai limitat decat ar putea sugera datele oficiale.

Datele privind inmatriculate se refera strict la vehiculele inmatriculate definitiv si nu cuprind totalul parcului auto national, fiind omise autovehiculele autorizate provizoriu (numere rosii), cele inregistrate de catre autoritatile publice locale (placi galbene) si cele ale corpului diplomatic (inmatriculari CD, TC), Ministerului Apararii Nationale (inmatriculari MAN) si Ministerului Afacerilor Interne (inmatriculari MAI).
Coroborat cu gradul ridicat de cuprindere in asigurare a RCA la care ne asteptam pentru vehiculele diplomatice si cele apartinand celor doua ministere, estimam ca nivelul real al indicatorului este mai scazut cu aproximativ 2-3 puncte procentuale fata de valorile prezentate, noteaza Consiliul Concurentei.