Banca planuieste sa livreze credite de nevoi personale prin intermediul platformei de Internet Banking, dar proiectul pentru creditarea de consum prin web este in faza de elaborare, urmand sa fie discutat si cu organele de reglementare, a declarat Ana Cernat, vicepresedintele executiv al Idea Bank, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Imi doresc clar o platforma integrata prin care deschidem conturi si acordam credite simple online, fara nicio interfatare umana.

Imprumuturi online din 2016

Ea crede ca in 2016 clientii ar putea sa isi ia credite de consum direct de pe net. In prezent, Idea Bank se foloseste de protocolul cu ANAF, care ii permite sa acorde credite de nevoi personale in doar cateva ore, dar acest flux poate fi integrat incet incet in zona de remote, fara riscuri foarte mari, cu unele masuri de siguranta in plus: solicitarea unui numar de telefon care are un abonament in spate si autentificarea prin SMS.

"In Polonia, Idea Bank ofera fluxuri online pentru majoritatea produselor de multa vreme, dar din punct de vedere al verificarilor electronice prin ANAF Romania este inaintea Poloniei. Romania este ca putere a Internetului printre primele in Europa si ar fi pacat sa nu profitam de acest lucru", afirma Ana Cernat.

In ceea ce priveste IMM-urile, lucrurile nu vor evolua prea repede spre online, pentru ca bancile ofera in general solutii tranzactionale combinate cu credite personalizate. In prezent, Idea Bank ofera IMM-urilor solutii pentru capital de lucru (linie de credit si overdraft), dar isi va intregi in scurt timp oferta cu solutii pentru investitii si echipamente si cu un pachet tranzactional.

"Total remote la IMM-uri va fi foarte complicat, pentru ca antreprenorii au nevoie de consultare face to face"

Potrivit vicepresedintelui Idea Bank, IMM-urile din IT, productie si servicii, mai ales serviciile conexe IT-ului, sunt pe val si au nevoie de finantare.

Eficienta este cheia in banking

Idea Bank va inchide anul acesta 3 sucursale, intr-un proces de optimizare a canalelor de distributie, dar urmeaza sa deschida in 2016 cel putin sase puncte de lucru in zone mult mai bune din tara, Vestul fiind parte a strategiei de extindere, dar si in orase mai mici. "Mi-as dori sa acopar toate resedintele de judet importante si un numar de orase cheie, dar nu stiu daca mai mult de 50 de unitati au sens in viitor. Vreau sa dezvolt in mod egal restul canalelor, care nu imi creeaza costuri fixe", a mai spus Ana Cernat.

Canalele remote sunt cele care aduc clienti, iar incet incet sucursalele din betoane se transforma din unitati care vand produse simple in unitati care vand produse mai complexe si vor avea un rol de consultata mult mai important

Idea Bank urmeaza sa lanseze in scurt timp un proces complet remote de vanzare a cardului de credit, in care clientul nu trebuie sa ajunga in nicio sucursala. Banca se va folosi de Internet si de unele verificari telefonice pentru a incheia contractul, prin curier urmand sa fie trimise cardul si toata documentatia.

Vanzari record la creditul Selfie si un obiectiv major pentru 2016

Chiar daca oficialul bancii precizeaza ca managementul are o tinta pe 2016 si in ceea ce priveste activele, de 1,3 miliarde lei, obiectivul zero al bancii este profitabilitatea si atingerea breakeven-ului. In ceea ce priveste activele, o dublare a creditelor noi acordate va asigura bifarea bornei de 1,3 miliarde lei. Potrivit vicepresedintelui Idea Bank, evolutia foarte buna a vanzarilor, incepand cu septembrie, creeaza optimism in ceea ce priveste profitabilitatea.

Citeste si:

In septembrie, cand a inceput sa comunice mai agresiv oferta creditului Selfie, care poate fi accesat de clientii cu cel mai bun scoring la un DAE de 8% - printre cele mai mici din piata - banca a inregistrat un record de vanari, de 600 de credite, iar ultimele luni din an ar putea fi la fel de bune. Cernat estimeaza ca banca va acorda peste 2.000 de credite de consum noi in ultimele 4 luni din an, ceea ce va favoriza atingerea tintelor din 2016.

Targetul principal pentru 2016 nu este cota de piata, ci breakeven-ul, sa trecem pe profit operational real.

In ceea ce priveste dobanzile foarte mici la creditul Idea::selfie, oficialul bancii mentioneaza ca acestea nu au caracter promotional si isi doreste sa le mentina in palierul de jos al dobanzilor din piata, mai ales ca Idea Bank are o situatie prudentiala buna si are suficienti bani pentru creditare.

In plus, ea a dat de inteles ca problemele bancilor grecesti au contribuit la atragerea unor clienti, care au decis sa isi depoziteze banii la Idea Bank.

O treime din clientii creditului Sefie sunt din cea mai buna categorie si primesc cea mai mica dobanda

Ca la orice alta banca, in urma analizei de risc si a istoricului de plata, clientul beneficiaza de un pret personalizat, iar cei cu bonitate maxima beneficiaza de cea mai buna oferta a bancii. Pentru cei mai riscanti, dobanda creste si poate sa ajunga la 10-11%, adica in jurul mediei sistemului bancar.

"Peste 30% dintre clientii nostri se incadreaza in cea mai buna categorie. Profilul de client este unul foarte bun, probabil cel mai bun profil pe care l-am intalnit in piata. Sunt intelectuali, oameni cu studii superioare, manageri sau liberi profesionisti de inalta calitate", afirma Cernat.

Asa cum ne-a invatat criza, nici macar o dobanda foarte mare nu te poate pazi in final de riscul clientului care este vulnerabil de la inceput.

Riscurile unor viitoare incidente de neplata au scazut dupa semnarea protocolului cu ANAF, care permite bancii sa acorde creditul in doar cateva ore. Totusi, in medie, un credit de consum se acorda in 2 zile, pentru ca sunt clienti care nu vor sa fie verificati la ANAF. "Pentru profilul bun de client este o problema in cate ore primeste un credit, pentru ca sunt oameni care nu au timp. Pentru profilul slab de client nu este o problema sa astepte 2 saptamani, mai ales daca se gandeste ca nu o sa mai plateasca creditul", subliniaza vicepresedintele Idea Bank.