Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) anunta ca a primit din partea asiguratorilor notificari de modificare a primelor RCA, odata cu cu lunile octombrie noiembrie 2015, iar in unele cazuri, modificarile de tarif constau in majorari cuprinse intre 300 si 400% ale primelor RCA pentru categoria societatilor care opereaza in domeniul transportului auto.

ASF spune, de asemenea, ca a initiat, in ultima perioada, o serie de actiuni cu privire la piata politelor RCA care au avut in vedere si situatia unor categorii specifice, cum ar fi asigurarile auto obligatorii destinate transportatorilor rutieri. Ca urmare, incepand cu luna decembrie a acestui an, ASF va demara mai multe controale la societatile de asigurari pentru verificarea cauzelor cresterii tarifelor fata de perioadele precedente. Aceste controale, efectuate in colaborare cu echipe de actuari, vor urmari:

  • Acuratetea datelor si informatiilor folosite in fundamentarea tarifelor;
  • Justificarea criteriilor de segmentare adoptate;
  • Compararea datelor cu perioadele anterioare;
  • Comparabilitatea si influenta in cresterea/descresterea tarifelor in raport cu despagubirile platite;
  • Impactul asupra calculului tarifelor in ceea ce priveste nedeclararea/neinregistrarea la timp a tuturor daunelor.

In afara actiunilor de control, ASF si-a propus, in urma intalnirilor cu reprezentantii transportatorilor si ai societatilor de asigurare, adoptarea unor masuri care sa optimizeze pe viitor functionarea pietei RCA. Printre cele mai importante directii de actiune se regasesc:

  • Elaborarea unui model actuarial de calcul al RCA pentru transportatori, impreuna cu Asociatia Romana de Actuariat, care sa fie recomandat ca model de referinta societatilor de asigurari care au notificat cresteri exagerate ale tarifelor;
  • Realizarea in regim de urgenta a unei intalniri comune cu reprezentanti ai transportatorilor si ai societatilor care practica RCA pentru identificarea unor solutii concrete;
  • Initierea demersurilor pe langa Parlamentul Romaniei pentru actualizarea legii asigurarilor obligatorii;
  • Segmentarea mai rafinata, in concordanta cu nivelul real de risc asociat fiecarei categorii de clienti, cum ar fi diferentierea tarifelor in functie de tipul de activitate de transport intern/extern;
  • Eliminarea/atenuarea importantei criteriului de segmentare reprezentat de codul CAEN;
  • Implementarea unor solutii tehnice moderne pentru cuantificarea riscului asociat fiecarei categorii de clienti, inclusiv pentru monitorizarea si imbunatatirea comportamentului in trafic (responsabilizarea soferilor - scaderea riscului de accidente) prin utilizarea de camere video la bordul autovehiculelor pentru monitorizarea activitatii si comportamentului in trafic si prin utilizarea tehnologiei telematice (cutii negre - GPS) pentru cuantificarea cu acuratete a nivelului de risc;
  • Initierea unor analize si studii de impact privind posibilitatea modificarii modelului actual de emitere a politei RCA prin declararea persoanelor care vor conduce autovehiculul (polita pe autovehicul si sofer);
  • Analizarea oportunitatii de schimbare structurala a sistemului RCA practicat in Romania prin adoptarea unor masuri de crestere a calitatii serviciilor si implicit a respectului cuvenit asiguratului (ex. decontarea directa - acordarea dreptului pagubitului de a se adresa pentru recuperarea prejudiciului la societatea de asigurare la care acesta are incheiata asigurare RCA);
  • Efectuarea unor controale de anvergura pentru verificarea cheltuielilor din cadrul companiilor de asigurari si identificarea eventualelor ”distorsiuni” (fraude, cheltuieli fictive, daune fictive, transferuri frauduloase de bani) in fluxurile financiare ale companiilor, care ar putea avea implicatii asupra rentabilitatii asiguratorilor si implicit asupra primelor de asigurare practicate.

Analiza efectuata de ASF a relevat si o serie de factori de influenta in preturile politelor RCA, printre care se numara: cresterea semnificativa a valorii despagubirilor pentru vatamari corporale si deces, practica judiciara neuniforma si lipsa de predictibilitate a valorii acestor despagubiri, cresterea de pana la 4,5 ori a daunei medii pentru despagubiri aferente vatamarilor corporale si deceselor pentru accidentele produse in afara Romaniei, fata de cele produse in tara, precum si cresterea, in anumite cazuri, a frecventei daunelor si a daunei medii pe segmentul autocamioanelor de mare tonaj.

Sursa foto: Monkey Business Images

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri