Trebuie sa incepem cu precizarea ca dintotdeauna RCA-ul a fost neprofitabil pentru asiguratorii din Romania, dar a reprezentat un instrument extrem de eficace, cu pierderi asumate, in goana dupa cota de piata a catorva companii. Printre acestea se afla si societatea recent falimentara Astra Asigurari, detinuta de catre "magnatul din umbra" Dan Adamescu, asigurator despre care se stie ca detinea, de altfel, un portofoliu vast de clienti transportatori rutieri asigurati RCA.

Tarife reduse, rezerve anemice si reasigurari incheiate cu firme de prin insulele calde au reprezentat, mai mereu, cheia succesului pentru Astra Asigurari, dar, uneori, si pentru alti jucatori, profitand ca preturile lor erau pana la de doua sau chiar trei ori mai ieftine decat cele ale subsidiarelor ale grupurilor financiare din strainatate. Astfel, la gradul de penetrare redus al asigurarilor in Romania, un val de subscrieri urias pe RCA te salta direct chiar si pe primul dupa subscrieri, iar Astra Asigurari a devenit rapid in ochii lui Dan Adamescu drept "perla asigurarilor".

Astra Asigurari s-a dovedit de fapt, pana la urma, doar un "urias cu picioare de lut", pe minus la lichiditate si solvabilitate, iar, in prezent, nici alte societati, cu un portofoliu important de RCA, nu o duc prea bine, la o rata combinata de pana 130% pe RCA la nivel de piata. Impinsi de la spate de Solvency II care bate la usa, brusc majoritatea asiguratorilor autorizati sa vanda RCA si-au adus aminte ca trebuie sa fie profitabili din RCA, iar tarifele sa acopere pe deplin cheltuielile.

Constantinescu: Niciun investitor nu va prelua o gaura neagra ca Astra

Constantinescu: Niciun investitor nu va prelua o gaura neagra ca Astra

Mostenirea Astra Asigurari, atarna greu

Din mostenirea care trebuie platita de industrie ramasa de la Astra Asigurari, societate care avea in portofoliul de RCA asigurate o buna parte din auto-utilitarele inregistrate in Romania, sunt acum 400 de milioane de lei sub forma de regrese administrative ale asiguratorilor impotriva Astra Asigurari nerezolvate, plus impactul pe fondul carte verde care trebuie platit pentru daunele din afara ale asiguratilor Astra Asigurari, care ajung, de asemenea, la 180-200 milioane lei. Toate acestea pun acum o mare presiune pe tarifele RCA si sustenabilitatea financiara a pietei.

"In mod normal un tarif ar trebui sa recupereze toate cheltuielile si sa produca un profit suficient ca sa intoarca pe capitalul investit o rata de randament. Acum in portofoliul nostru nu exista. Actionarii nu vor sa faca profit din RCA, dar nu vor nici pierderi. In momentul de fata, suntem inca pe minus cu toate reducerile de costuri. Avand in vedere ca, odata cu Solvency II, reglementarea va fi mai stricta decat era acum cinci ani si ca reglementatorul isi cam face treaba si aduce firme specializate care se uita in curtea companiilor, cred ca asiguratorii isi vor face ordine in portofolii. Nu prea exista alta optiune. Ori fac ordine, ori aduc bani. Unii au de unde sa aduca, dar nu mai vor, altii nu mai au de unde", au spus reprezentantii unui asigurator, pentru wall-street.ro.

Aceste schimbari au pus pe jar transportatorii rutieri, care in termen scurt s-au vazut obligati sa achite tarife de prima mult mai mari decat au fost obisnuiti in ultimii ani de cateva companii care alergau dupa cota de piata. Acestia si-au manifestat in primul rand nemultumirea fata de cresterea primelor RCA cu "peste 300% in industria transporturilor rutiere". Aceasta crestere si perspectiva de continuare a cresterii in acelasi ritm, spun transportatorii, nu ar fi justificata de nivelul de daunalitate RCA de 27% peste primele incasate.

Tot ei vin cu mentiunea ca "daca in anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport marfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internationale, de 1.200 lei, in 2014 a ajuns la 4.000 de lei, in 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne asteptam sa atinga nivelul minim de 60.000 de lei, iar in maximum 5 ani sa depaseasca valoarea celor mai scumpe autovehicule noi - peste 96.000 euro". Pe lista revendicarilor au aparut si aberatii, care nu au si nu pot avea vreodata suport legal si real (in practica), precum "limitarea valorilor asigurarilor RCA / carte verde la maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme".

Pe scurt, transportatorii solicita ca RCA-ul sa se dea ieftin, ca sa ajunga la toata lumea. In comunicarea pe care o fac transportatorii se omite insa faptul ca exista alternative. Intervalul de pret la camioane de 16 tone, de exemplu, este intre 4.000 lei si 18.000 lei, dar se cumpara la 4.000, 5.000 sau 6.000 lei, au declarat pentru wall-street.ro surse din piata.

In sprijinul acestei afirmatii gasim si declaratia presedintelui ASF, Misu Negritoiu, unde in opinia sa "tarifele pentru transportatori intra pe un fagas normal". "Tarifele RCA pentru transportatori intra in normalitate. Transportatorii nu mai pot cumpara asigurari RCA la tarifele pe care le practica Astra Asigurari pentru ca erau niste tarife nesustenabile care au dus la faliment. Nu mai putem compara preturile cu cele pe care le avea Astra (...) Astra Asigurari nu mai exista. Trebuie sa fie o responsabilitate in piata. Daca dai putin pe asigurare, putin o sa fie prin despagubire", a comentat Misu Negritoiu, pentru Ziarul Financiar, crestrea tarifelor pentru politele RCA.

De ce este RCA mai scump pentru transportatori

Asiguratorii subliniaza mereu ca in stabilirea ratelor de prima la RCA sunt esentiali doi factori: rata daunei si frecventa. La 30 septembrie 2015 conform datelor raportate la ASF de catre toti asiguratorii care practica RCA (mai putin Astra Asigurari) dauna medie pentru despagubiri pentru vatamari corporale si deces produse in afara Romaniei este si de 4,5 ori mai mare comparativ cu cele produse pe teritoriul Romaniei. In acelasi timp, "Frecventa daunelor la transportatori, atat interni cat si internationali, este de sase ori mai mare fata de autoturisme persoane fizice, iar dauna medie, de trei - patru ori mai mare. Aceste doua au cea mai mare pondere in formarea pretului RCA", au mai spus reprezentantii asiguratorului citat.

Citeste si:

Am subliniat mai sus referirile la transporturile rutiere internationale, deoarece asiguratorii fac apel insistent la acest aspect. De exemplu, Uniqa Asigurari arata ca, in medie, in portofoliul sau de camioane asigurate RCA, din 100 de vehicule asigurate un numar de 37 sunt implicate intr-o dauna pe parcursul unui an, iar 78% dintre evenimente au loc in afara Romaniei. Spre comparatie, in cazul persoanelor fizice procentul daunelor in afara tarii este de numai 5% si doar 6 din 100 de autovehicule asigurate detinute de persoane fizice genereaza o dauna pe an.

"Diferenta intre transportul in granitele Romaniei si in cel in afara tarii este dramatica", a declarat un alt asigurator pentru wall-street.ro. "In ultimii ani, au venit foarte multe companii internationale de transport in Romania, care si-au facut sedii aici, atrase de costurile mai reduse decat in tarile de origine, inclusiv cu asigurarile si au dezvoltat o activitate, exclusiv de transport international, care se numeste si cabotaj. Adica, practic vehiculele nu mai opereaza in Romania, ci se duc de exemplu si liciteaza activitati de transport in Franta sau in Germania".

Una dintre acuzele pe asiguratorii le aduc transportatorilor este ca "dupa ce au absorbit toata masa de soferi specializati au inceput sa angajeze ce gasesc. Unii, intr-adevar investesc in traning-ul lor si in certificare, au scoli de training, dar altii nu. Acestia din urma constribuie astfel la daunalitatea aceasta foarte mare, pentru ca soferul pune mana pe un camion de 16 tone si normal ca face accidente cu ele. Pe transportul international, frecventa este undeva la 35 de accidente intr-un an la suta de vehicule. Pe transportul intern frecventa este de 20. Conteaza foarte mult numarul de ore de condus. In Romania un camion face 2-300.000 de kilometrii pe an, dar in afara tari, unde este folosit exclusiv, face un milion de kilometri. Astfel, camionul este folosit intr-un regim extrem de intens, precum avioanele la companiile low-cost".

In perioada 2012-2015, segmentul asigurarilor RCA pentru transportatori din portofoliul Uniqa Asigurari a inregistrat rezultate negative in suma de 100 milioane lei, fapt ce are un impact deosebit asupra rezultatului financiar al companiei. Compania a aratat, de asemenea, ca "nu doreste acoperirea pierderilor generate de acest segment prin cresterea tarifelor altor produse de asigurare, ci urmareste stabilirea unui tarif just si transparent".

Un exemplu elocvent este accidentul sever care a avut loc in Grecia, in octombrie 2014, provocat de un camion inmatriculat in Romania, capul tractor fiind asigurat la Uniqa. In urma accidentului au rezultat 6 persoane decedate, 34 de raniti si 36 de autovehicule avariate. Pana in acest moment, Uniqa a platit despagubiri in suma de 1.954.824 euro, iar despagubirile viitoare aferente acestui eveniment sunt estimate la 1.522.721 euro (totalul despagubirilor se va ridica la aproape 3,5 milioane euro), arata, de asemenea, societatea de asigurari.

A treia cauza, precum in cazul accidentului Omniasig din Franta subliniata de catre asiguratori este transportatorii ca nu mai fac verificarile tehnice regulate ale autovehiculelor. "Le folosesc atat de intens incat la un moment dat acel vehicul se defecteaza. Asa cum s-a intamplat in Franta, unde s-a defectat sistemul de franare si a intrat peste bariera respectiva si zeci de vehicule care erau acolo. Ei nu recunosc aceste lucruri. Dar, nu poti sa iei costul de operare al unei industrii si sa il transferi altei industrii. Pana la urma asigurarile inseamna o combinatie de solidaritate cu pretul pentru fiecare risc", au declarat reprezentantii unui asigurator din piata.

Si atunci, cine este nevinovat in acest "razboi" pe RCA? Nimeni! Toti vor sa-si ia partea leului.

Sursa foto: Mediafax Foto