Pe parcursul discutiilor au fost expuse principalele solicitari ale transportatorilor, precum si posibilele masuri identificate in cadrul intalnirilor anterioare cu institutiile abilitate, membri ai Parlamentului si Guvernului Romaniei. Societatile de asigurari propun astfel:

  • eliminarea procentului de 0,2% penalizare / zi de intarziere si inlocuirea cu dobanda de referinta a BNR sau un procent anual nu mai mare de 10%;
  • eliminarea posibilitatii ca o unitate reparatoare sa factureze la costuri mai mari decat reprezentantul oficial al marcii in Romania, pentru a diminua nivelul fraudei in acest domeniu;
  • reglementarea despagubirilor privind daunele morale si vatamarilor corporale, in baza unor bareme de calcul;
  • eliminarea TVA-ului in cazul platilor pagubitilor persoane juridice;
  • interconectarea bazei de date a asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto (RCA) incheiate pe teritoriul Romaniei (CEDAM) cu baza de date ce prezinta situatia masinilor inmatriculate (DRPCIV) si realizarea unui registru de evidenta a comportamentului soferilor in trafic;
  • punerea in aplicare a unui cadru legislativ privind sanctiunile aplicabile soferilor care nu detin polita de asigurare obligatorie RCA;
  • eliminarea dreptului de plata in rate lunare a primelor RCA;
  • eliminarea obligatiei de plata a despagubirilor in unitatile de service, care in primul rand ar diminua utilizarea de tarife neconcurentiale de catre unele unitati reparatoare, dar ar permite si acordarea de despagubiri fara TVA pentru cei in drept sa deduca aceasta taxa;
  • emiterea unor norme de reglementare a raspunderilor profesionale realizate cu vehicule de tip autospecializate care sa fie practicate numai daca exista asigurare profesionala suplimentara;
  • introducerea unei penalizari pentru conducatorii auto ce nu raporteaza daunele la asigurator in termenul legal;
  • introducerea sistemului "Telematics" de tip GPS ca solutie de optimizare a primei de asigurare RCA in functie de datele operationale si de performanta a soferului.

"Avem convingerea ca aceste propuneri, alaturi de masurile formulate de catre ASF ca urmare a dezbaterilor comune si ca raspuns la nevoile transportatorilor, vor fi parte din procesul de echilibrare a situatiei actuale in piata de asigurari. Transportatorii pot sa contribuie, de asemenea, la evolutiile tarifelor RCA prin luarea de masuri interne de limitare a daunalitatii, care este intr-o crestere alarmanta de la an la an. Uniunea este pregatita sa discute cu asociatiile transportatorilor despre promovarea unor programe de educare a soferilor profesionisti cu privire la conduita in trafic", noteaza UNSAR.

Asiguratorii mai arata ca in cazurile specifice de majorari ale tarifelor RCA prezentate public de catre transportatori sunt exemple individuale care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asiguratorilor. In acelasi timp, variatiile ce au fost notificate catre ASF de companiile de asigurari pot mentiona atat cresteri, cat si scaderi de tarif, insa reamintim ca posibilele majorari nu se pot aplica in mod absolut intregii industrii, ele fiind notificate de jucatorii din piata asigurarilor obligatorii RCA in functie de evaluarea individuala a riscului propriu.

Mai mult, aceste notificari catre ASF sunt in stadiul de oferta din partea fiecarei companii de asigurare si nu reflecta situatiile contractuale in relatiile comerciale. De asemenea, rezultatele controalelor dispuse de catre ASF la societatile active pe piata vor evidentia in ce masura aceste tarife notificate se pot mentine sau nu, in functie de acuratetea si argumentarea metodei de calcul actuariale aplicate de fiecare societate.

UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania reprezinta 25 de companii de profil. Acestea detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apararea si reprezentarea intereselor asiguratorilor si reasiguratorilor din Romania, participarea la imbunatatirea cadrului legislativ in domeniul asigurarilor, promovarea activitatii de asigurari in Romania si promovarea dezvoltarii cat mai durabile a industriei asigurarilor pe plan intern si international.

Sursa foto: Shutterstock / Dmitry Kalinovsky