De aceea, Comisia Europeana, intr-un document destinat consultarii publice postat pe site-ul propriu, incearca sa analizeze ce se poate face pentru a sprijini piata unica a serviciilor financiare astfel incat aceasta sa aduca imbunatatiri concrete in viata cetatenilor din UE.

"Intre statele membre ale UE exista diferente importante in ceea ce priveste preturile si optiunile. Unele piete inregistreaza un numar redus de consumatori care trec de la un produs la altul, ceea ce ar putea diminua stimulentele pentru concurenta intre firme. In plus, unele piete din statele membre prezinta o concentratie ridicata de furnizori de servicii. Pietele de servicii financiare cu amanuntul din UE inregistreaza, de asemenea, o activitate transfrontaliera redusa. Intr-o oarecare masura, acest fapt reflecta preferintele culturale si nationale si alegerile clientilor. Nu toti consumatorii doresc sa cumpere produse financiare dincolo de granitele nationale. Insa ar fi interesant sa se analizeze daca se poate face mai mult pentru a se reduce fragmentarea", se arata in documentul Comisiei Europene.

Studii recente indica faptul ca procentul de consumatori care au achizitionat deja produse bancare dintr-un alt stat membru este mai mic de 3% pentru cardurile de credit, conturile curente si ipoteci. In ceea ce priveste creditele de consum, doar 5% din imprumuturi au fost obtinute la nivel transfrontalier. Imprumuturile transfrontaliere din interiorul zonei euro reprezinta mai putin de 1% din totalul creditelor acordate gospodariilor din zona. In domeniul asigurarilor, furnizarea transfrontaliera de servicii a reprezentat 3% din totalul primelor brute subscrise in 2011 si 2012.

"Exista dovezi privind fragmentarea pietei in ceea ce priveste diferentele de preturi pentru produsele identice sau similare care sunt disponibile pe diferite piete nationale, inclusiv de la acelasi furnizor. De pilda, in cazul in care isi infiinteaza sucursale pe alte piete, firmele au tendinta de a-si adapta preturile in functie de conditiile locale si, in general, nu exporta preturi mai competitive catre alte piete. Fragmentarea pietei este demonstrata si de optiunile limitate aflate la dispozitia consumatorilor din unele state membre; de exemplu, uneori consumatorii pot avea acces doar la creditele ipotecare cu rata fixa, iar pe alte piete doar la cele cu rate variabile".

Citeste si:

"In sectorul asigurarilor, un titular al unei polite de asigurare poate plati de doua ori mai mult pentru o polita similara, cu un profil de risc similar, in functie de locul sau de resedinta. Informatiile colectate de Grupul de utilizatori de servicii financiare indica faptul ca primele lunare pentru produse de asigurare de viata comparabile, fara componenta investitionala, cu o scadenta de 25 de ani, variaza de la 10 euro pe luna in Slovacia si 12,40 euro pe luna in Spania la 65 de lire sterline pe luna in Regatul Unit. In cazul asigurarii auto, de exemplu, ratele variaza chiar si pentru acelasi model de autoturism. Exista dovezi care arata ca si preturile variaza foarte mult la nivelul UE: de exemplu, o asigurare auto pentru acelasi client poate fi de doua ori mai scumpa in unele state membre decat in altele", subliniaza Comisia Europeana.

Diferentele de preturi pot fi atribuite unor factori cum ar fi conditiile variabile economice, nivelurile inegale ale puterii de cumparare, structurile financiare sau institutionale (de exemplu fiscale, de reglementare sau de supraveghere) sau costurile de finantare diferite, propunerile diferite privind valoarea (uneori referitoare la vanzari legate sau la pachete de produse) si structurile preturilor de pe pietele locale.

Citeste articolul integral pe 1asig.ro.

Sursa foto: Shutterstock