O posibila explicatie a gradului redus de cuprindere in asigurare a RCA, noteaza Consiliul Concurentei, poate veni din zona vehiculelor care nu se afla in uz curent. In pofida caracterului obligatoriu al asigurarii RCA, independent de folosirea sau nu a vehiculului pe drumurile publice, probabil ca multi dintre proprietarii autovehiculelor care nu sunt tehnic functionale pe perioade indelungate de timp nu incheie polite de asigurare RCA pentru acestea.

Datele Registrului Auto Roman (RAR) arata ca in perioada 2010-2014 numarul vehiculelor pentru care s-a efectuat inspectia tehnica periodica reprezinta intre 74% si 78% din numarul vehiculelor inmatriculate, ceea ce pare sa sustina punctul de vedere de mai sus. In plus, exista probabil multe cazuri de autovehicule folosite doar ocazional, pe distante scurte, eventual in zone rurale, autovehicule pentru care proprietarii nu incheie asigurare RCA.

Drept consecinta a acestor doua tipuri de comportamente, este de asteptat ca impactul social negativ al gradului redus de cuprindere in asigurare a RCA, raportat la conditiile concrete din trafic, sa fie mai limitat decat ar putea sugera datele oficiale, arata Consiliul Concurentei.

Potrivit normelor in vigoare, asigurarea de raspundere civila pentru autovehicule este obligatorie pentru toate tipurile de autovehicule supuse inmatricularii sau inregistrarii. In cazul in care un conducator auto nu detine o asigurare RCA valabila, sanctiunea consta in aplicarea unei amenzi contraventionale intre 1.000 si 2.000 de lei, dar si in retinerea certificatului de inmatriculare si a placilor de inmatriculare ale vehiculului.

In plus, daca este gasit vinovat de producerea unui accident auto, soferul vehiculului neasigurat va suporta toate costurile aferente daunelor materiale si morale asociate accidentului produs, respectiv despagubiri pentru pagubele materiale provocate, pentru pagubele rezultate din lipsa de folosinta a unui alt vehicul, pentru decesul ori vatamarile corporale suferite de persoane, inclusiv cheltuieli de judecata (in cazul unui proces in instanta).

Consiliul Concurentei evidentiaza in graficul de mai sus "o tendinta de reducere a gradului de cuprindere in asigurare a RCA din perioada 2011-2014, tendinta ce pare a se fi oprit in 2015 si care ar trebui inversata in viitorul apropiat". In plus, graficul arata si ca reducerea gradului de cuprindere in asigurare a RCA este mai putin evidenta la nivelul autoturismelor (-1,3 puncte procentuale in 2014 fata de 2011), fiind mai pronuntata la nivelul celorlalte vehicule ce formeaza parcul auto (indicatorul ajunge la aproximativ 51% in anul 2014 in cazul celor din urma, in scadere cu 8 puncte procentuale fata de anul 2011).

Evolutiile diferite inregistrate de gradul de cuprindere in asigurare a RCA in cazul autoturismelor si a celorlalte vehicule din parcul auto national par a avea legatura cu evolutiile primei de asigurare RCA, mai arata Consiliul Concurentei. Prima tarifara medie anualizata RCA a crescut destul de mult in perioada 2011-2014 pentru persoanele fizice (+16% in lei, preturi constante la nivelul anului 2011, +21,8% in euro) si foarte mult pentru persoanele juridice (+28,7% in lei, preturi constante 2011, +35,2% in euro). Legatura dintre cele doua fenomene observate este intarita de faptul ca persoanele fizice detin preponderent autoturisme, in timp ce celelalte categorii de vehicule se afla mai ales in proprietatea persoanelor juridice.

Citeste si:

Gradul redus de cuprindere in asigurare a RCA creeaza probleme de functionare eficienta a pietei. Astfel, Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS), asociatie profesionala non profit constituita din companiile de asigurari care au dreptul sa practice asigurarea RCA pe teritoriul Romaniei, plateste despagubirile pentru daune materiale si pentru vatamari de persoane si decese in cazul in care accidentul cauzator de prejudicii a fost provocat de un vehicul fara asigurare RCA sau a avut autor necunoscut.

FPVS este constituit prin contributia asiguratorilor RCA, stabilita ca un anumit procent din valoarea primelor politelor de asigurare de raspundere civila. Altfel spus, prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de soferii corecti, care au incheiate astfel de polite, situatie ce se potriveste perfect conceptului de externalitate negativa din teoria economica.

Ca urmare a reducerii gradului de cuprindere RCA din ultimii ani, coroborat cu alti factori, precum cresterea abrupta a despagubirilor acordate de instante ca daune morale victimelor accidentelor auto, contributia la FPVS a asiguratorilor RCA a crescut in anul 2015 de la 1% la 2% din valoarea primelor comerciale de asigurare. Sumele pe care aceste procentaje aparent reduse le implica nu sunt totusi de neglijat, data fiind valoarea totala a primelor brute subscrise in segmentul RCA.

Continuarea tendintelor evidentiate in graficul de mai sus poate conduce la o noua ajustare a contributiei asiguratorilor la FPVS, iar cresterea primei RCA poate atrage dupa sine continuarea tendintei de scadere a gradului de cuprindere in asigurare (unii soferi pot decide sa nu mai incheie polite RCA ca urmare a cresterii pretului). "Aceasta spirala este profund nociva pentru sistemul asigurarilor auto obligatorii de raspundere civila", puncteaza Consiliul Concurentei.

In continuare autorii raportului arata ca "o simpla comparare a inregistrarilor din baza de date CEDAM, unde sunt inscrise politele de asigurare RCA, cu inregistrarile dintr-o alta baza de date, unde sunt inscrise vehiculele din parcul auto (DRPCIV, RAR), ar putea conduce la identificarea vehiculelor pentru care nu este incheiata o asigurare RCA. Proprietarii vehiculelor neasigurate RCA ar putea fi notificati si apoi eventual sanctionati pentru nerespectarea regulilor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila a autovehiculelor".

Aceasta abordare ar duce atat la radierea unui numar insemnat de vehicule care sunt scoase efectiv din uz, dar sunt inca inmatriculate, cat si la incheierea de polite RCA pentru multe vehicule folosite doar ocazional. Ambele situatii au acelasi efect, de crestere a gradului de cuprindere in asigurare a RCA, conchide Consiliul Concurentei.

Cresterea gradului de cuprindere ca urmare a incheierii de polite de asigurare de catre soferi acum neasigurati este sinonima cu cresterea segmentului RCA, fiind dezirabila si din punct de vedere concurential, nu doar din perspectiva functionarii eficiente a pietei.

Sursa foto: Monkey Business Images / Shutterstock