Schimbarile propuse pot determina, de asemenea, continuarea scaderii numarului de asiguratori prezenti pe piata RCA, arata UNSAR intr-o scrisoare transmisa Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), informeaza Mediafax.

Asiguratorii amintesc, in acest context, de ingrijorarea Consiliului Concurentei privind eventualitatea unei situatii de oligopol in domeniu. Proiectul de norma criticat de asiguratori se afla in dezbatere publica.

UNSAR nu sustine schimbarea art 21, alin. (6) si introducerea alin. (61) din propunerea de modificare a normei, a comunicat asociatia, prezentand si o lista de argumente in acest sens.

Alineatul 6 modificat din proiectul de norma pus in dezbatere publica de ASF prevede ca "asiguratorii sunt obligati sa transmita in format electronic Autoritatii de Supraveghere Financiara ipotezele folosite, metodele actuariale si justificarea aplicarii acestora pentru calculul mentionat la alin. (1), impreuna cu baza de date utilizata pentru aceste calcule; in calculul tarifului de prima, asiguratorilor le este interzis sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, asigurandu-se in acest fel o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe segmentul respectiv de asigurati", in timp ce potrivit alineatului 61 "pentru fiecare segment prevazut la alin. (6) asiguratorul RCA trebuie sa utilizeze suficiente date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic; in situatia in care asiguratorul RCA nu detine suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta trebuie sa utilizeze date istorice disponibile din alte surse, raportate la piata din Romania sau la piata Uniunii Europeane".

UNSAR considera ca luarea unor masuri normative care tind sa limiteze modul in care fiecare operator de pe piata intelege sa stabileasca pretul contravine principiului de baza statuat in Constitutie, potrivit caruia "Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta".

"In acest context, implementarea dispozitiilor propuse va reduce in mod considerabil libertatea de tarifare in sensul limitarii capacitatii asiguratorilor de a implementa strategii de subscriere (referitoare la cresterea sau scaderea ponderii unor segmente in portfoliul RCA) pentru a realiza obiectivele stabilite prin bugetul aprobat de actionari. Majorarea riscului cu privire la nerealizarea bugetului aprobat (in principal reducerea cuantumului pierderilor) pe o linie de asigurare care are elemente multiple de volatilitate si este neprofitabila lasa companiile de asigurari fara unul din cele mai importante instrumente de management de portfoliu si poate duce la reevaluarea deciziei de a subscrie acest produs", afirma UNSAR.

Tarifarea la nivel de prima tehnica, fara posibilitatea ajustarii acesteia conform strategiei de subscriere a fiecarei societati de asigurare, poate fi sustenabila numai pe baze actuariale in cazul acelor companii care au un portofoliu relevant la nivel de piata, potrivit UNSAR.

In caz contrar, daca o companie nu are date suficiente pe anumite categorii de risc exista posibilitatea ca aceasta companie sa stabileasca tarife fie prea mici, fie prea mari pe aceste segmente in raport cu riscurile existente pe piata, dar nu in raport de portofoliul companiei respective, ceea ce ar putea duce in cele din urma la pierderi semnificative pe aceasta linie de asigurari.

De asemenea, acest mod de calcul, prin utilizarea de indici, coeficienti sau alte instrumente de ajustare a tarifelor fundamentati statistic si actuarial pe un anumit segment poate conduce la limitarea aplicarii unor ajustari care nu influenteaza in mod direct un anume segment de asigurati ci intreg portofoliul (de exemplu marja de profit conform strategiei societatii, taxe, cheltuieli).

De altfel, sunt segmente de clienti in care, pe langa factorii standard de tarifare, pretul final ia in calcul si elemente de subscriere care nu pot fi stabilite actuarial. Un astfel de exemplu sunt flotele de autovehicule la care prima se stabileste individual utilizand, pe langa factorii de cotare standard si alte elemente caracteristice fiecarei flote (managementul flotei respective, calitatea si pregatire soferi, etc).

Citeste si:

Tariful poate contine si o serie de factori bazati pe evolutii viitoare, estimate mai ales pentru anumite segmente pentru care nu exista experienta statistica. De exemplu, pentru segmentul vehiculelor electrice, precum si pentru cel al utilizatorilor de tehnologii digitale (telematics) nu exista inca un istoric de date ceea ce determina ca tariful sa fie dimensionat pe baza de estimari ce urmeaza a fi corectate ulterior.

UNSAR cere totodata clarificari privind formularile si infiintarea, sub autoritatea ASF, a unui mecanism de raportare si evidenta pentru date utilizate in stabilirea preturilor.
ASF a anuntat la 23 decembrie ca vrea sa modifice norma privind asigurarile RCA pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, prin care asiguratorii ar urma sa fie obligati sa coreleze evolutia nivelului tarifelor cu nivelul daunalitatii pentru fiecare segment de asigurati.

Articolul respectiv din norma aprobata in 2014 prevede ca asiguratorii RCA au obligatia sa stabileasca tarifele de prima pe categorii de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe baze actuariale general acceptate, pentru limitele de despagubire stabilite prin norma, astfel incat sa acopere toate obligatiile ce decurg din incheierea contractelor de asigurare RCA, constituirea rezervelor tehnice prevazute in legislatia in vigoare si plata contributiilor catre fondurile stabilite in conformitate cu legislatia in vigoare, precum si acoperirea cheltuielilor de achizitie si de administrare.

Tot la 23 decembrie Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) a anuntat ca reprezentantii transportatorilor, ai companiilor de asigurari si ai ASF au incheiat un protocol care limiteaza cresterea RCA la 50% fata de nivelul din iunie.

Transportatorii au organizat in decembrie un protest la Bucuresti, blocand cu mii de taxiuri, camioane, autobuze si microbuze Piata Victoria si Soseaua Kiseleff, principala nemultumire fiind legata de cresterea tarifelor RCA. Alta solicitare a vizat eliminarea supraccizei.

Reprezentantii transportatorilor au discutat la Guvern cu vicepremierul Vasile Dancu, ministru al Administratiei, si dupa intalnire au declarat ca vor continua discutiile privind RCA si ca este posibil sa reia protestele, in lipsa unor solutii, aratandu-se dezamagiti, totodata, ca supraacciza va ramane in vigoare anul viitor.

Transportatorii au sustinut ca pretul politelor RCA ar fi putut creste cu pana la 400%, ajungand astfel la valori mai mari decat ale autoturismelor asigurate.

In replica, asiguratorii afirma ca transportatorii rutieri genereaza companiilor de asigurari pierderi mari pe segmentul RCA, 37 din 100 de vehicule asigurate fiind implicate intr-o dauna pe parcursul unui an, potrivit Uniqa, fata de 6 din 100 in cazul persoanelor fizice, iar valoarea despagubirilor este mult mai mare.

Sursa foto: Shutterstock / Dmitry Kalinovsky