La intalnirea din decembrie anul trecut, ar fi participat si reprezentanti ai UNSICAR, Consiliul Concurentei si ai transportatorilor rutieri. Dupa spusele sefului ASF, nici un asigurator nu a semnat acel "protocol", insa Misu Negritoiu (foto) sustine ca a fost, totusi, "asumat «tacit»" de catre asiguratori. Intrebat, la o intalnire cu jurnalistii, de ce ar fi trebuit asiguratorii sa respecte acest "protocol" daca nu l-au semnat, Misu Negritoiu a declarat:

"Tocmai, ca si l-au asumat. Asiguratorii si-au asumat acest protocol. Nu neaparat prin semnatura, dar, in minuta intalnirii pe care am avut-o, a fost asumat. Putem spune ca a fost o asumare «tacita» si au reconfimat ieri (12 ianuarie - n.r.). Pe noi nu ne intereseaza semnatura propriu-zisa. Au semnat acel protocol cei care au stat pana la sfarsitul discutiei. Toti ceilalti si l-au asumat. Acest protocol a circulat la toate societatile de asigurari care au participat acolo, n-a fost contestat, n-a fost retras. Ieri au reconfimat ca isi asuma. Pe noi ne intereseaza sa isi insuseasca preverile protocolului si sa execute actiunile din continutul acestuia. Semnatura olografa este mai putin importanta", a spus presedintele ASF

ASF vrea sa atenueze cresterile tarifelor RCA cu pana la 50%

ASF vrea sa atenueze cresterile tarifelor RCA cu pana la 50%

Intrebat, de asemenea, de presa daca si Consiliul Concurentei are o opinie cu privire la limitarea cresterii preturilor la maxim 50%, Misu Negritoiu a adaugat:

"Consiliul Concurentei poate sa aiba o opinie, daca noi introduceam o norma sau printr-un regulament, limitarea preturilor, dar atata timp cat asta este o «autolimitare» (deci ca sa definim statutul juridic al protocolului este «gentlemen’s agreement» insusit «expres» sau «tacit» care inseamna o autolimitare voluntara). Consiliul Concurentei nu poate sa intervina la o limitare voluntara decat daca aceasta limitare este concertata. Deci, Consiliul Concurentei evident ca va fi atent si aceasta «limitare» nu este concertata pentru ca exista diferente foarte mari intre preturi, iar aceasta crestere de 50% se refera la tarifele la primele fiecaruia, nu este un tarif unic sau preturi aliniate. Avem foarte mare grija sa ramana «diversitatea». Este o gama destul de variata de prime rezultata istoric din ratele combinate si alte costuri", a aratat Misu Negritoiu.

Dar, unde poate fi trasata linia de demarcatie intre o intelegere tacita anticoncurentiala si aceasta intelegere "tacita" despre care mentiona Misu Negritoiu? Desi, toti asiguratorii si-au asumat acel protocol de limitare a cresterii tarifelor RCA, presedintele ASF spune ca nu a fost concertata. Pana la urma ce inseamna "concertata", daca nu o intelegere comuna?

Intr-un comunicat de presa privind intalnirea ASF cu societatile de asigurare autorizate sa vanda polite RCA, din data de 6 ianuarie, preciza, de altfel, ca "inventarierea pozitiilor celor noua societati a relevat respectarea - cu unele exceptii marginale, pe categorii de produs - plafonarii majorarilor de tarif la 50%, confirmand faptul ca noile contracte de asigurare obligatorie RCA incheiate cu transportatorii se inscriu in linia asumata prin Protocolul din decembrie 2015".

ASF: Asiguratorii au respectat plafonul de 50% la tarifele RCA

ASF: Asiguratorii au respectat plafonul de 50% la tarifele RCA

Citeste si:

Protocolul mentionat de presedintele ASF, a aparut la presiunea asociatilor de transportatori rutieri. Trebuie sa incepem cu precizarea ca dintotdeauna RCA-ul a fost neprofitabil pentru asiguratorii din Romania, dar a reprezentat un instrument extrem de eficace, cu pierderi asumate, in goana dupa cota de piata a catorva companii. Printre acestea se afla si societatea recent falimentara Astra Asigurari, detinuta de catre Dan Adamescu, asigurator despre care se stie ca detinea, de altfel, un portofoliu vast de clienti transportatori rutieri asigurati RCA.

Impinsi de la spate de Solvency II care bate la usa, brusc majoritatea asiguratorilor autorizati sa vanda RCA si-au adus aminte ca trebuie sa fie profitabili din RCA, iar tarifele sa acopere pe deplin cheltuielile. Aceste schimbari au pus pe jar transportatorii rutieri, care in termen scurt s-au vazut obligati sa achite tarife de prima mult mai mari decat au fost obisnuiti in ultimii ani de cateva companii care alergau dupa cota de piata. Acestia si-au manifestat in primul rand nemultumirea fata de cresterea primelor RCA cu "peste 300% in industria transporturilor rutiere". Aceasta crestere si perspectiva de continuare a cresterii in acelasi ritm, spun transportatorii, nu ar fi justificata de nivelul de daunalitate RCA de 27% peste primele incasate.

Cine are dreptate in "razboiul" RCA: transportatorii sau asiguratorii?

Cine are dreptate in "razboiul" RCA: transportatorii sau asiguratorii?

Tot ei vin cu mentiunea ca "daca in anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport marfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internationale, de 1.200 lei, in 2014 a ajuns la 4.000 de lei, in 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne asteptam sa atinga nivelul minim de 60.000 de lei, iar in maximum 5 ani sa depaseasca valoarea celor mai scumpe autovehicule noi - peste 96.000 euro". Pe lista revendicarilor au aparut si aberatii, care nu au si nu pot avea vreodata suport legal si real (in practica), precum "limitarea valorilor asigurarilor RCA / carte verde la maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme".

Pe scurt, transportatorii solicita ca RCA-ul sa se dea ieftin, ca sa ajunga la toata lumea. In comunicarea pe care o fac transportatorii se omite insa faptul ca exista alternative. Intervalul de pret la camioane de 16 tone, de exemplu, este intre 4.000 lei si 18.000 lei, dar se cumpara la 4.000, 5.000 sau 6.000 lei, au declarat pentru wall-street.ro surse din piata.

In sprijinul acestei afirmatii gasim si declaratia presedintelui ASF, Misu Negritoiu, unde in opinia sa "tarifele pentru transportatori intra pe un fagas normal". "Tarifele RCA pentru transportatori intra in normalitate. Transportatorii nu mai pot cumpara asigurari RCA la tarifele pe care le practica Astra Asigurari pentru ca erau niste tarife nesustenabile care au dus la faliment. Nu mai putem compara preturile cu cele pe care le avea Astra (...) Astra Asigurari nu mai exista. Trebuie sa fie o responsabilitate in piata. Daca dai putin pe asigurare, putin o sa fie prin despagubire", a comentat Misu Negritoiu, crestrea tarifelor pentru politele RCA.

Sursa foto: Mediafax Foto