"Daca va fi adoptat, va corecta partial piata asigurarilor auto obligatorii din Romania. Concret, propun modificarea Legii 136/1995 a asigurarilor si reasigurarilor, astfel incat asiguratorul sa deconteze direct titularului politei eventualele daune pe care acesta le are la vehicul atunci cand autovehiculul sau nu este vinovat de producerea accidentului. Astfel, asiguratii vor beneficia de o protectie reala si sunt motivati sa incheie polite RCA obligatorii la firme care dau dovada de bonitate si seriozitate", ar fi declarat Daniel Oajdea, intr-o conferinta de presa.

Soferii ar putea primi despagubiri direct de la asiguratorul RCA

Soferii ar putea primi despagubiri direct de la asiguratorul RCA

Deputatul a explicat ca prin aceasta modificare legislativa se evita situatiile dificile, in care in cazul unui accident sunt implicate persoane care au masini inmatriculate in alte tari sau sunt asigurate la societati rau-platnice. "In prezent, persoana pagubita trebuie sa lupte cu diverse firme de asigurari pentru a reusi sa-si repare autovehiculul. Multe dintre acestea sau intarzie cu procesul de decontare a reparatiei, sau indica diverse service-uri care fac reparatii de proasta calitate, decontand mai putin decat ar fi necesar pentru reparatia daunei", a mai spus deputatul.

Actualul sistem nu ofera o competitie onesta intre asiguratori si faciliteaza ramanerea pe piata a unor firme de asigurari care ofera servicii de proasta calitate si pacalesc pagubitul, este de parere Daniel Oajdea. Pana la urma este vorba de decizia politica si a ASF.

Asa cum spuneam la inceputul acestui articol, ideea decontarii directe intre asiguratorii nu este recenta. Cornel Coca-Constantinescu, prim-vicepresedintele ASF, declara, in luna decembrie de anul trecut, intr-un interviu publicat pe Wall-Street.ro, urmatoarele:

ASF: Modelul RCA din Romania pare a fi depasit moral

ASF: Modelul RCA din Romania pare a fi depasit moral

"Luand in calcul obligativitatea, dar si caracterul de utilitate publica a asigurarilor de tip RCA, identificarea unei solutii general valabile care sa aduca un echilibru perfect intre asigurator si asigurat ramane o problema deschisa", spunea Cornel Coca-Constantinescu. Oficialul ASF arata ca, "pentru o functionare eficienta este necesara adoptarea de masuri care sa trateze cauza disfunctionalitatilor asigurarii RCA, inclusiv prin introducerea mecanismului de decontare directa, care ar putea conduce la schimbarea mentalitatii asiguratilor in alegerea asiguratorului si la crearea unui sistem viabil in ceea ce priveste asigurare obligatorie auto".

La doua saptamani distanta, ASF anunta ca a trecut in revista un pachet de initiative si masuri, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung, printre care si schimbarea modelului de emitere a politelor RCA sau adoptarea unor masuri precum ar fi decontarea directa. Toate aceste proiecte urmau a figura pe agenda unui grup de lucru dedicat din care vor face parte reprezentanti ai tuturor partilor implicate - ASF, asiguratori, consumatori, Parlament - si care va avea ca misiune gasirea celor mai bune solutii de modernizare a legislatiei privind RCA.

ASF vrea decontare directa si polita RCA pe autovehicul si sofer

ASF vrea decontare directa si polita RCA pe autovehicul si sofer

Cu toate acestea, "asiguratorii care sunt buni platnici nu vor fi de acord", a apreciat pentru wall-street.ro, Viorel Vasile, CEO, Safety Broker, liderul pietei de profil. In opinia sa, asiguratorii mari, care au deja de recuperat multi bani de la ceilalti asiguratori, sub forma de regrese, vor fi contra, in contextul in care cele mai mari volume RCA din piata sunt la societatile mai mici.

Citeste si:

Totusi, seful Safety Broker considera ca pe termen lung, sistemul decontarii directe "ar ajuta piata de asigurari", deoarece "asiguratii ar constientiza ca desi platesc un tarif cu trei lei, de exemplu, mai mare, vor fi despagubiti cum trebuie de catre propriul asigurator. Automat clientul nu ar mai alege cel mai ieftin produs RCA, iar decontarea directa ar creste, de asemenea, calitatea serviciilor la toti asiguratorii din piata".

De ce ar putea refuza asiguratorii mari o eventuala decontare directa pe RCA? Din "mostenirea" care trebuie platita de industrie ramasa de la Astra Asigurari, societate care a intrat in faliment la decizia Tribunalului Bucuresti, ar fi acum pana la 400 de milioane de lei sub forma de "regrese administrative ale asiguratorilor impotriva Astra Asigurari nerezolvate", plus impactul pe fondul Carte Verde care trebuie platit pentru daunele din afara ale asiguratilor Astra Asigurari, care ajung, de asemenea, la 180-200 milioane lei. Toate acestea pun acum o mare presiune pe tarifele RCA si sustenabilitatea financiara a pietei, au declarat anul trecut pentru wall-street.ro, surse din piata asigurarilor. La acestea s-ar adauga si alte regrese de la jucatorii RCA cu probleme.

Cine are dreptate in "razboiul" RCA: transportatorii sau asiguratorii?

Cine are dreptate in "razboiul" RCA: transportatorii sau asiguratorii?

Contactat de wall-street.ro, Iulian Panait, analist sef ASF, a declarat, insa, ca decontarea directa "ca nu va induce costuri suplimentare in sistem". In opinia sa, asa cum a creionat ASF mecanismul, "care se afla inca in faza de proiect si trebuie testat, bineinteles, nu necesita constituirea de rezerve suplimentare in baza rezervelor deja calculate. Exact aceste instrumente financiare pot fi utilizate ca si colateral pentru un astfel de mecanism de compensare-decontare, pentru a garanta decontarea finala a obligatiilor aflate in regres".

Iulian Panait a adaugat ca "in ceea ce priveste ipoteza, daca ar afecta sau nu in vreun fel prudentialitatea de la o clasa la alta, raspunsul este ca acel colateral ramane in proprietatea societatii de asigurari. Asadar, instrumentul este in continuare al societatii de asigurare, dar este insa pus ca garantie pentru o plata viitoare probabila. Daca acea plata se materializeaza cu numerar atunci instrumentul poate fi liber de garantii. Daca nu, societatea poate inclusiv sa renunte la acel instrument pe care l-a pus ca garantie, iar acesta sa reprezinte plata. Dar, si intr-un caz si in altul, trebuia oricum sa plateasca. Nu exista un efort financiar suplimentar".

De asemenea, Iulian Panait subliniaza si ca decontarea directa nu ar avea de ce sa aiba un impact asupra tarifelor RCA. "In mod normal, ca societatea de asigurari, atunci cand ai mai multa incredere ca iti recuperezi niste bani, ar trebui sa consideri ca afacerea este mai putin riscanta si atunci prima de risc pe care tu o incluzi in tarif sa fie mai mica".

In ceea ce priveste volumul regreselor curente dintre asiguratori mentionate mai sus, analistul sef al ASF, declara ca legislatia cu privire la decontarea directa poate sa specifice ca sistemul nu se aplica retroactiv. "El porneste de la momentul zero. Toate obligatiile existente inainte de momentul zero urmand sa fie clarificate, decontate si stinse prin mecanismele existente anterior, adica cele pe care le avem astazi", a mai spus Iulian Panait.

Sursa foto: BACHTUB DMITRII / Shutterstock