In aceste situatii, comerciantii au transmis consumatorilor ca responsabilitatea apartine bancilor emitente ale cardurilor care, aparent, aplica anumite comisioane pentru tranzactiile respective. Comerciantii au motivat ca pretul si suma solicitata de la banca au fost in lei. La randul lor, bancile emitente au comunicat consumatorilor faptul ca nu se aplica niciun comision pentru tranzactiile cu cardul la comercianti, lucru de altfel, interzis prin lege.

De unde apar diferentele la plata cu cardul

Solutia problemei diferentei dintre suma afisata pe site-ul comerciantului si suma retrasa de pe cardul consumatorului este data de statul in care isi are sediul banca profesionistului. Reclamatiile consumatorilor au fost indreptate impotriva unor agenti economici inregistrati in alte state membre UE, ale caror banci sunt situate in afara Romaniei. Fiind vorba de doua banci aflate in state diferite, tranzactia intre acestea nu se poate face in lei, chiar daca se face intre doua conturi deschise in lei, ci exista o conversie in euro (”settlement currency”).

Concret, dupa autorizarea platii de catre consumator si confirmarea comenzii de catre comerciant, acesta transmite o solicitare de plata a sumei respective in lei catre banca emitenta a consumatorului. Fiind vorba de o tranzactie intre doua banci aflate in state diferite, companiile detinatoare ale marcii comerciale de carduri (Visa, Mastercard, American Express etc.) fac tranzactia prin conversia sumei din lei in euro („settlement currency”), la un curs propriu si retragerea contravalorii astfel obtinute din contul consumatorului. Ulterior, suma este transferata in contul comerciantului in lei, facandu-se din nou conversia de la euro in lei.

In mod normal, agentii economici trebuie sa cunoasca aceste mecanisme si sa informeze consumatorii asupra faptului ca este posibil ca suma retrasa din cont sa fie diferita de cea de pe site ca urmare a conversiei in euro pentru transferul interbancar transfrontalier. Daca nu exista aceste informatii, situatia prezentata poate constitui o practica comerciala incorecta, iar consumatorii ar trebui sa-si poata recupera diferentele dintre suma afisata pe site si cea retrasa de pe card.

Potrivit unor reprezentanti din piata de plati online, valuta in care se deconteaza tranzactia este cea aleasa de catre comerciant, din valutele suportate de acceptator. In situatiile exemplificate mai sus, cel mai probabil scenariu este ca acceptatorii respectivi nu suporta decontarea in RON, optand astfel pentru decontarea intr-o alta valuta – in cazurile mentionate, in euro. Indiferent de caz, operatorul de plati online doar preia si executa ordinele de decontare ale comerciantului, fara a impune, in nicio eventualitate, o valuta sau alta.

Ce solutii exista

ECC Romania face un apel catre comerciantii care se afla in aceasta situatie pentru gasirea unor solutii la problema mentionata si propune doua solutii:

Citeste si:

- comerciantii informeaza consumatorii inainte de achizitia prin card in mod corect si complet, explicand acestora cum apar diferentele dintre suma afisata pe site si cea retrasa de pe card si oferindu-le posibilitatea de a alege daca vor sau nu sa continue procesul de achizitie

- comerciantii utilizeaza, la plata prin card, un cont deschis la o banca aflata in Romania, evitandu-se in acest fel tranzactionarea transfrontaliera si conversia in euro („settlement currency”).

”Consideram ca ignorarea acestui apel poate duce la cresterea neincrederii in plata cu cardul si la diminuarea volumului acestor tranzactii, intr-un moment in care se mizeaza tot mai mult pe plata prin card si in care se depun eforturi sustinute de popularizare a acestui mijloc de plata, ceea ce ar fi in dezavantajul tuturor partilor implicate”, a declarat Irina Chiritoiu, director ECC Romania.

Sursa foto: A. and I. Kruk/Shutterstock