Cristian Muntean, presedintele (ASSAI) a declarat pentru wall-street.ro, ca a participat la invitatia Andreei Paul, prim-vicepresedintele PNL, si a lui Viorel Arcas, presedintele Comisiei de Buget-Finante a Senatului, in cadrul audierii parlamentare din comisiile reunite de buget din 25 ianuarie, unde liderul PNL a propus o serie de solutii privind piata RCA. Printre acestea se numara: diminuarea cheltuielilor de intermediere a politelor RCA, introducerea decontarii directe, emiterea politelor RCA in functie de istoricul soferului sau aplicarea principiului proportionalitatii dintre valoarea daunalitatii si cresterea de prima RCA.

Cum vrea Andreea Paul Vass vrea sa "salveze" piata RCA

Cum vrea Andreea Paul Vass vrea sa "salveze" piata RCA

Potrivit lui Cristian la consultarile din cadrul comisiilor reunite de buget-finante au participat atat ASSAI, ASF, Consiliul Concurentei, Uniunea asiguratorilor - UNSAR, Uniunea brokerilor de asigurari - UNSICAR, dar si reprezentanti ai transportatorilor si parlamentari.

Wall-Street.ro: Cum vedeti masurile propuse? Sunteti in favoarea acestora?

Cristian Muntean: Absolut! Discutia a fost exclusiv pe tema RCA. Acele opt propuneri reprezinta propunerile doamnei Andreea Paul si a PNL-ului. Dansa a vorbit in calitate de reprezentant al PNL. La consultari, desigur, am fost consultata si asociatia noastra (ASSAI - n.r.), dar s-a discutat insa si cu brokerii de asigurari pe aceasta tema. Este posibil sa fi avut intalniri si cu alti reprezentanti din teritoriu, poate din colegiul dansei.

Wall-Street.ro: Introducerea decontarii directe, despre care asiguratorii spun ca va duce la o crestere substantiala a tarifelor RCA, in conditiile existentei deja a unor regrese uriase intre companii in piata RCA, pare sa fie contrara unei alte solutii propuse, ceea a aplicarii principiului proportionalitatii dintre valoarea daunalitatii si cresterea de prima RCA.

Cristian Muntean: Da, daca ar fi sa dam crezare societatilor de asigurari. Ceea ce asiguratorii au ridicat este de fapt o problema care ii decredibilizeaza pe ei. Cum majoritatea despagubirilor sunt platite de catre firmele de asigurari, in prezent, doar partial, in 90% din cazuri, si, in aproape 80% din cazuri, in afara temenului legal, tot asa nici ei nu au incredere unii in altii, pentru ca multi dintre asiguratori isi bazeaza afacerea pe neplata daunelor.

Ei se cunosc de foarte multi ani si isi stiu conduita de plata. Cu titlu de exemplu, in momentul de fata multi asiguratori isi datoreaza unii altora bani si nu ii platesc cu anii cand este vorba de regrese pe CASCO de pe RCA. Cel mai bun caz este cel al unei societati de asigurari pe care nu o sa o numesc, care avea de primit de la Astra Asigurari aproape opt milioane de euro pe regrese. In momentul de fata din cauza reglementarilor Fondului de Garantare va primi doar 100.000 de euro, pentru ca asa se acorda in caz de faliment. Asadar, dansii au motive sa se teama unii de ceilalti, dar asta rezulta din conduita lor abuziva in ceea ce priveste plata despagubirilor.

In teorie, asiguratorii nu ar trebui sa aiba costuri mai mari (cu decontarea directa – n.r.). Practic, in momentul in care se vinde o polita de asigurare se creeaza si o rezerva tehnica. Doar ca aceasta rezerva tehnica nu o vor mai tine ei ci o vor depune la o casa de decontare. Aici fiecare contribuie astfel proportional cu cota de piata. Drept consecinta, isi externalizeaza acel serviciu in cadrul casei de decontare si toti vor pune astfel banii la comun, urmand a se compensa intre ei. Sigur, nu exista incredere ca unii dintre asiguratori vor respecta acest lucru.

Wall-Street.ro: UNSAR a subliniat recent ca asiguratorii care platesc daunele in momentul de fata vor fi cei mai afectati in cazul unui proces de compensare directa.

Detaliul care ar putea crea o avalansa de dosare de dauna RCA

Detaliul care ar putea crea o avalansa de dosare de dauna RCA

Cristian Muntean: In teorie au dreptate, dar, in realitate, ASF dispune de parghiile necesare, mai ales de cand se aplica Solvency II, astfel incat, daca o societate de asigurari nu isi achita obligatiile de despagubire sa ii poata ridica licenta. Asadar, daca vor exista jucatori rau-platnici, ASF poate sa intervina. Faptul ca o sa cada cerul pe noi si o sa creasca preturile RCA exponential este doar o opinie pe care eu cel putin nu o cred si nici parlamentarii sau consumatorii. Asiguratorii s-au obisnuit ca piata de asigurari sa fie o piata a asiguratorilor. Nu! Piata de asigurari trebuie sa fie o piata a asiguratilor, a acelor care sunt obligati sa plateasca RCA. Daca dansii vor sa respecte regulile pietei, pot sa ramana, daca nu, sunt liberi sa vanda alte produse sau sa mearga in alte tari. Regulile pietei nu le mai dicteaza UNSAR.

Wall-Street.ro: Vorbeati la inceputul discutiei noastre despre intarzieri la plata...

Citeste si:

Cristian Muntean: Din moment ce discutam de intarzieri la plata, daca un client nu isi primeste despagubirea, inseamna ca nici sevice-ul nu si-a primit banii. De aceea, de multe ori rolul service-ului se confunda cu cel al clientului, pentru ca avem un interes comun. Aici vorbim despre neplata daunelor in termeni legali. Nu ma bucura situatia de la Carpatica Asig, dar la aceasta societate aveam, ca si la Astra Asigurari, foarte mari probleme in ceea ce priveste platile.

Am transmis numeroase solicitari de plata anul trecut catre departamentul de daune al societatii Carpatica Asig, iar daunele sunt in continuare neachitate de sase luni sau un an de zile. In conditiile in care termenul legal este de10 zile, este normal sa nu achiti daunele atat timp? Acest lucru arata, de fapt, un dezechilibru si, mai mult decat atat, si alte societati de asigurari vazand ca aceste metehne nu sunt sanctionate de catre ASF procedeaza la fel.

Wall-Street.ro: Daca nu se primeste despagubirea, nici service-ul nu efectueaza reparatiile?

Cristian Muntean: In peste 90% din cazuri sunt efectuate reparatiile fata de client. Client nu sufera, dar in acelasi timp service-ul auto a ajuns sa crediteze societatea de asigurari. Iar, service-ul ca sa poata supravietui apeleaza la diverse linii de finantare. ANAF nu intreaba daca am incasat dosarele de dauna, ci daca am achitat taxele la timp.

Wall-Street.ro: UNSAR a propus "eliminarea obligatiei de plata a despagubirilor in unitatile de service, care in primul rand ar diminua utilizarea de tarife neconcurentiale de catre unele unitati reparatoare, dar ar permite si acordarea de despagubiri fara TVA pentru cei in drept sa deduca aceasta taxa". Care este opinia ASSAI?

Cristian Muntean: Asta inseamna ca fiecare client va trebui sa isi achite singur reparatia in service si este o propunere aberanta. Nu poti obliga un client sa isi achite el reparatia si dupa aceea sa astepte pana cand isi ia banii de la asigurator. In nici un caz nu se va intampla acest lucru. Vor fi blocate masinile in service, daca va fi aplicata o astfel de propunere.

Apoi, ceea ce propun cu privire la TVA reprezinta un lucru grav. Dansii vor sa plateasca fara TVA. Ce se intampla insa cu acel TVA? Acel TVA va fi dedus de catre clientul persoana juridica. Noi nu suntem insa de acord cu acest lucru, pentru ca astfel va fi incurajata evaziunea fiscala. Acel TVA in mod normal ajunge la stat. Ca urmare, statul este perdant aici. Daca acel TVA va fi dedus de catre clientul persoana juridica, nu mai ajunge la stat. Si, astfel, avem niste societati de asigurari care cresc preturile RCA si, in acelasi timp, incurajeaza prin astfel de mijloace evaziunea fiscala. Daca o astfel de propunere va trece, eu sunt primul care ii va reclama la Finante si ANAF.

Wall-Street.ro: De asemenea, asiguratorii solicita eliminarea posibilitatii ca o unitate reparatoare sa factureze la costuri mai mari decat reprezentantul oficial al marcii in Romania, pentru a diminua nivelul fraudei in acest domeniu. Sunt astfel de cazuri?

Cristian Muntean: Intr-adevar, exista excese in piata de reparatii. Am verificat lucrul acesta si astfel de situatii, doar ca acele service-uri nu sunt mai multe de 20 dintr-un total de 9.676. Ca si cota de piata nu pot reprezenta foarte mult, pentru ca aceste despagubiri ajung sa fie platite doar in Instanta, pentru ca asiguratorii nu le achita, in cea mai mare parte.

Astazi (25 ianuarie - n.r.) a fost prezent la consultarile din Parlament si un reprezentant din Consiliul Concurentei care a specificat foarte clar ca preturile sub nici o forma, nici la reparatii si nici in ceea ce priveste pretul politei RCA, care a crescut de exemplu, in sase luni cu 400% in cazul transportatorilor, nu poate fi plafonat direct sau indirect. In concluzie o astfel de propunere se incadreaza in sfera ilegalitatii, deci nu va putea trece nici o data.

Daca vor fi plafonate acele costuri in acest caz vorbim despre o piata reglementata, si trebuie mers pe verticala astfel incat si preturile la RCA sau comisioanele brokerilor sa inghete, precum pretul reparatiei in service. Altfel, in conditiile in care vorbim despre o piata libera si concurentiala este o masura aberanta. Ceea ce m-a distrat este urmatorul lucru: asiguratorii au solicitat ca sa le fie eliminate acele penalitati de 0,2% pe ziua de intarziere la plata despagubirilor. Eu vin cu alta propunere: sa fie majorata de 5 ori, pentru ca pe dansii nu ii descurajeaza nici actualul cuantum. In concluzie, inseamna ca masura coercitiva nu este adecvata. Poate ca aceasta reprezinta singura modalitate de consttrangere a asiguratorilor sa efectueze platile in termeni legali.