Pe segmentul de despagubiri, in 2015 Allianz-tiriac Asigurari spune ca a inregistrat un numar de aproximativ 19.000 de dosare de daune RCA. Compania a achitat in contul politelor obligatorii RCA indemnizatii de peste 125 de milioane de lei. In plus, strict pentru incidentele intamplate in 2015, au fost create provizioane (rezerve de daune) de circa 95 de milioane de lei, reprezentand, pe de o parte, cheltuieli exigibile, dar inca neachitate pentru incidentele notificate (care, eventual, includ pretentii pentru vatamari corporale si daune morale), iar pe de alta parte provizioane pentru daune intamplate care inca nu au fost notificate.

"Este foarte importanta o abordare prudenta in stabilirea asa-numitelor rezerve de daune pentru mentinerea sub control a echilibrului financiar pe segmentul RCA. O subevaluare a acestor obligatii de plata relevante poate crea dezechilibre semnificative de la un an la altul", a declarat Aurel Badea (foto), director al directiei subscriere in cadrul Allianz-Tiriac Asigurari.

Pentru relevanta, reprezentantul Allianz-Tiriac Asigurari a venit cu un exemplu edificator intamplat de curand la nivelul portofoliului companiei: este vorba de o autoutlitara asigurata RCA, care a produs un accident in strainatate, soldat cu victime. Intr-un interval de cateva luni, o noua evaluare a dinamicii accidentului si a pretentiilor de despagubire pentru acest caz a ridicat nivelul obligatiilor de plata ale asiguratorului de 5 ori, pana la un nivel de peste 2 milioane de euro.

"Valoarea acestei despagubiri este egala cu suma primelor de asigurare aferente unui numar de circa 10.000 (aproape 4% din total) polite vandute, daca ne raportam la prima medie pe care o incaseaza Allianz-Tiriac pentru politele RCA", puncteaza Aurel Badea. Acest exemplu explica la modul cel mai concret mecanismul care sta la baza functionarii asigurarilor, el definind principiul mutualitatii. Iar tariful RCA este unul care are in spate modele de calcul extrem de laborioase, el fiind determinat, in principal, de doi factori: frecventa daunelor, respectiv valoarea daunei medii.

Citeste si:

La nivelul portofoliului Allianz-Tiriac, statisticile evidentiaza diferente semnificative ale celor doi indicatori pentru segmente de clienti diferite. Astfel, daca ne referim la autoturisme, frecventa incidentelor in trafic produse de clienti persoane juridice este mai mult decat dubla comparativ cu frecventa accidentelor produse de persoane fizice. Iar autoutilitarele cu obiect de activitate transport international inregistreaza cea mai ridicata frecventa a daunelor RCA: din 10 astfel de vehicule asigurate RCA la Allianz-Tiriac Asigurari, 4 produc o dauna (in strainatate).

Similar, daca ne referim la dauna medie, valoarea acesteia este de de circa 4 ori mai mare in cazul autoutilitarelor (inmatriculate in Romania) care produc accidente in strainatate comparativ cu dauna medie aferenta accidentelor produse de autoturisme. Statisticile privind nivelul acestor indicatori sunt sursele pe baza carora sunt generate tarifele RCA si, alaturi de alti factori ce definesc profiluri de risc (ce iau in considerare comportamentul soferilor, respectiv caracteristici ale vehiculului), determina preturi finale diferentiate pentru diversele categorii de clienti.

Concluzionand, directorul general al Allianz-Tiriac a declarat: "Nu am avut si nici nu avem ca obiectiv sa crestem pe RCA, insa vom continua sa facem eforturi pentru a ne eficientiza rezultatele pe acest segment. In 2015, ce-am luat pe mere am dat pe pere: am reusit sa ne reducem cheltuielile de achizitie si administrare, dar efectul a fost anihilat de cresterea despagubirilor. Tragand linia, rezultatul din 2015 arata la fel ca in 2014: pentru fiecare 100 de lei incasati din polite RCA, cheltuielile s-au ridicat la 110 lei...".

Sursa foto: Media XPRIMM