De exemplu, pentru limitarea cresterii tarifelor RCA la 50%, pe medie, comparativ cu tarifele valabile la 30 iunie 2015, ASF a eliminat din Norma 23/2014 privind RCA prevederea prin care reducerile comerciale pentru clienti nu puteau depasi un plafon de 10%. Ca urmare, asiguratorii au acum libertatea de a acorda orice discount de pret consumatorilor cu un istoric de daunalitate bun, ceea ce se reflecta in tarife contractate semnificativ mai mici decat cotatiile standard practicate de societatile autorizate sa vanda RCA.

Potrivit raportarilor transmise de societatile de asigurare, in cadrul procesului de monitorizare a evolutiei tarifelor RCA instrumentat de ASF, la nivelul lunii ianuarie 2016, prima medie pentru polite incheiate pe 12 luni, calculata cumulat pentru segmentele autoutilitare / autocamioane si transport de persoane, inregistra o crestere de 42% fata de nivelul lunii iunie 2015. Separat, pe segmentul autoutilitare / autocamioane, prima medie a urcat cu 46%, in timp ce pentru vehiculele destinate transportului de persoane cresterea a fost de 61%.

Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European si a Consiliului (art. 21, 180 si 181) din 25 noiembrie 2009 interzice insa autoritatilor nationale de supraveghere sa intervina in aprobarea primelor individuale sau sa solicite notificari sistematice din partea asiguratorilor.

Tarifele RCA nu mai pot fi majorate nejustificat

Prin modificarea aceleiasi Norme 23/2014, ASF le-a interzis asiguratorilor sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, ca premisa de baza pentru mentinerea unei proportionalitati intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe o anumita categorie de asigurati.

Ca raspuns la solicitarile transportatorilor si pentru evitarea unor distorsiuni in fundamentarea tarifelor RCA, ASF a mai decis eliminarea componentei Carte Verde in cazul vehiculelor care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu pot circula in afara teritoriului Romaniei.

Citeste si:

In contextul intrarii in vigoare, de la 1 ianuarie 2016, a Legii 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare, care transpune prevederile Directivei europene Solvabilitate II, ASF a realizat o analiza de impact al noilor reglementari asupra pietei RCA, precum si posibilitatile de adoptare a unor norme mai relaxate, cu caracter local.

Concluzia analizei a fost ca Directiva impacteaza toate liniile de business ale unui asigurator, nu doar segmentul RCA. In particular, notificarile de tarife pentru 2016 au aratat ca nu exista nicio incarcare pentru costul capitalului, la niciuna dintre societatile care incheie polite RCA, din cauza aplicarii noului regim de solvabilitate.

Cat priveste costul reasigurarii, acesta nu este intotdeauna cuprins in tarifarea pentru RCA, iar acolo unde este, are un impact in jur de 5%, asadar modificarea contractului de reasigurare ca masura de conformare cu Directiva Solvabilitate II ar putea avea un impact marginal, de circa 1%. Pe de alta parte, costurile administrative (inclusiv costurile de achizitie) la nivel de piata au scazut usor in 2015 pe clasa X - Asigurari auto, de la 39% din primele brute subscrise in 2014 la aproximativ 38% in trimestrul al treilea din 2015.

Privind din perspectiva RCA, implementarea Directivei Solvabilitate II va aduce mai multa protectie beneficiarilor directi ai politelor RCA, respectiv tertilor pagubiti.

Sursa foto: Monkey Business Images