De multe ori, cea mai mare problema a antreprenorilor care se pregatesc de un pitching este lupta cu emotiile. Da, prezenta in fata unui juriu care poate decide sa iti finanteze afacerea sau sa te trimita acasa cu un gust amar poate fi intimidanta, insa emotiile pe care le vei avea la prezentare nu vor fi aproape niciodata motivul pentru care juratii iti vor respinge planul de business.

Acestia sunt si ei oameni si cu siguranta s-au gasit intr-un moment al carierei lor in aceeasi prozitie, cuprinsi de emotie in fata unor finantatori sau in fata unor evaluatori. Este important sa tineti cont de tinuta pe care trebuie sa o aveti in fata juriului, de postura sau de limbaj, insa nu vor fi criterii eliminatorii daca veti punct in schimb cateva elemente cheie ale planului de business.

Nu va ascundeti intr-un colt, lasand doar prezentarea sa vorbeasca.

Tineti cont ca povestile si emotia din spatelor afacerilor pot cuceri inima juratilor, dar nu sunt suficiente. Juratii si orice investitori prefesionisti isi vor dori sa vada cifrele din spatele povestii, care sa justifice viabilitatea si sustenabilitatea afacerii. Puteti sa aveti cea mai frumoasa poveste de business, insa daca nu o construiti pe cifre aceasta se va prabusi ca u castel de nisip in fata unui juriu.

In general, orice investitor profesionist care isi doreste sa investeasca in afacerea ta, indiferent daca este vorba de o afacere sociala sau nu, iti va intoarce pe toate partile ideea si planul de business, pentru a fi convins ca are sanse sa ii intoarca un randament. Asa ca, retineti ca inainte de toate un investitor respira cifre si nu o sa isi deschida punga doar pe baza emotiei pe care i-o veti transmite.

Inainte de a ajunge la cifrele planului de business, trebuie sa mai bifati cateva aspecte. Investitorul trebuie sa afle si sa inteleaga foarte clar ce produs sau serviciu ii "vindeti", cum se va pozitiona acesta pe piata, cum intentionati sa il distribuiti si, chiar daca este mai tehnic, este bine sa ii explicati succint si procesul tehnologic prin care il produceti.

Aceste detalii, exprimate concis, dar clar, va vor ajuta sa il faceti pe jurat sa inteleaga ca intelegeti bine produsul sau serviciul pe care il veti lansa, ca ati inteles piata pe care veti activa si modul in care produsul va concura pe aceasta piata. Diferentiatorul este un element cheie in pitching, pentru ca trebuie sa convingeti investitorul sau juratii ca acesta nu este doar un simplu produs/serviciu, ci are ceva distinct fata de marea masa a competitorilor.

Un bun diferentiator creste sansa de finantare a afacerii, pentru ca investitorul se va bucura ca ati gasit o nisa pe care sa o exploatati.

Citeste si:

In cazul afacerilor sociale veti fi nevoit sa explicati cu precizie impactul social, asa cum cele 20 de echipe finaliste din Fabricat in Tara lui Andrei, concursul afacerilor sociale finantat de OMV Petrom si sustinut de NEEsT, vor trebui sa o faca in finala din aprilie-mai.

De multe ori, in cazul afacerilor sociale, o structura a discursului de tipul problema – solutie este indicata, pentru ca veti reusi sa convingeti juriul ca ati identificat bine problema sociala intr-o comunitate, iar acum veniti si cu solutia, pe care o veti detalia in prezentare. Incercati sa va structurati discursul intr-un mod coerent, pentru a putea fi usor de urmarit de catre jurati. O prezentare haotica in care treceti de la o idee la alta fara logica va convinge mult mai greu un juriu, membrii acestuia urmand sa nu retina prea multe din ideile voastre disparate.

Experienta ta ca antreprenor conteaza, chiar si esecurile

Orice experienta antreprenoriala conteaza in fata unui juriu, iar esecurile anterioare in afaceri sunt un plus. Nu ascundeti faptul ca ati incercat un business si nu ati reusit. Esecul este o carte de vizita mai buna decat faptul ca sunteti la prima incercare si vreti sa luati pentru prima data bani de la un investitor.

Pentru un investitor, omul din spatele afacerii este la fel de important ca orice cifra pe care o veti pune in slide-uri, pentru ca increderea se formeaza intre oameni, nu intre investitor si slide-ul din fata.

Nu incheiati insa prezentarea fara sa ii transmiteti investitorului ce veti face cu banii pe care vreti sa ii obtineti de la el. Nu este suficent sa ii spuneti ca ii veti folosi in dezvoltarea afacerii, ci trebuie sa mentionati concret catre ce veti directiona investitia. In acest fel ii veti transmite ca sunteti responsabil cu banii lui si aveti un plan bine pus la punct in legatura cu aceasta investitie.

Insumand sfaturile de mai sus, as putea spune ca, daca aveti cifre si detalii financiare, aveti o poveste, transmiteti emotie si incredere, lupta este ca si castigata.