„Mi se pare ca exista o efervescenta mare a ecosistemului. Putem sa-l luam in sens restrans si sa vedem ca sunt persoane care au persoane cu programe de preaccelerare, incubatoare de business, acceleratoare. Banca Transilvania e membru fondator chiar in Spherik Accelerator la Cluj, care e la a treia sarja de startup-uri care trec prin acest program. Ecosistemul incepe sa capete un contur de clar, in afara de faptul ca exista instrumente prin care iti poti desavarsi ideea, sa-ti duci la indeplinire un plan de business. Din ce in ce mai multe companii mari, incep sa se uite la segmentul IMM-uri“, spune Daniel Szekely, director clienti IMM la Banca Transilvania.

El mentioneaza ca un lucru pozitiv e ca firmele mari au inceput sa lucreze cu IMM-urile. „Corporatiile lucrau doar cu companii de talia lor, incep sa gandeasca la IMM-uri. Incep sa gandeasca produse si platforme pentru IMM-uri“.

„Mai trebuie si imbunatatita educatia, inclusiv de la ciclul gimnazial, sa promovezi creativitatea, dezbaterea. Dar acestea sunt chestiuni de durata“, explica Szekely.

In privinta diferentelor dintre generatiile de antreprenori, Szekely vorbeste de doua categorii. „Exista doua mari categorii de antreprenori. Cei de peste 45 de ani, care se folosesc de digitalizare si de internet si de aplicatii, dar ei inca isi conduc business-urile, iau decizii, se instruiesc, sunt autodidacti, pe metodele vechi. Vine din urma segmentul intre 25 si 45 care este extrem de sofisticat, care stie care sunt trendurile in domeniu, care apeleaza la cursuri. Ei sunt altfel. Datorita lor au inceput sa apara initiative, pentru ca ai cui sa oferi informatia“

Cum a evoluat piata din 2008 pana astazi? „Antreprenorii au inceput sa fie mult mai atenti la decizii, la proiectele investitionale. Inainte de 2008, incepeai ceva si sansele de reusita erau mari. Nimeni nu se gandea la criza. Acum oamenii se gandesc. De aici si o anumita reticenta de a face investitii mari. Poate si pentru ca inca nu s-a dat drumul la noile programe pe fonduri europene. Peste doua luni, cand vor fi publicate ghidurile, se va relua trendul investitional. Anul acesta va fi un an de turnura in zona investitiilor IMM-urilor“, spune Szekely la Wall Street 360.

„Imi place foarte mult partea de crowdfunding. Pe Kickstarter au fost 90 de proiecte romanesti. Nu stiu daca lumea e foarte in tema cu ce inseamna crowdfunding si cat de bine e sa faci asta. Pentru un antreprenor e foarte bine, pentru ca te pune in situatia de a prezenta comercial ideea si vezi daca ar exista persoane interesate. Daca cineva iti da bani inainte sa ai produsul terminat, e foarte bine“, mai spune reprezentantul Banca Transilvania.

De asemenea, pentru a ajunge mai rapid la investitori, Daniel Szekely recomanda o strategie simpla. „In perioada aceasta recomand networking-ul. Sa cunosti oameni care cunosc domeniul si pe care mai apoi sa incerci sa-i convingi sa investeasca. De asemenea, e nevoie de o echipa buna care sa poata duca la indeplinire un plan. Nu stiu daca echipa asta o vezi foarte des in Romania. De asta e bun networking-ul, de asta hub-urile sunt o idee excelenta, pentru ca unesc oameni complementari. Deocamdata mirajul pietei imobiliare e mai mare decat mirajul de a investi in tehnologie sau startup-uri“.

Cand devine banca o alternativa pentru un startup? „Banca devine o solutie pentru IMM-uri cand are deja un istoric. Trebuie sa vad niste fluxuri de cash flow, niste sume de bani si sa vad o tendinta a vanzarilor. Cand vrei sa scalezi, o banca e o solutie. Problema startup-urilor e cash-ul. Lucrurile nu merg niciodata precum ai planuit. Mai ales in domeniul IT, trebuie sa ai rata de crestere mare, trebuie sa ai o sustinere in zona de cash flow. Noi ne gandim la un produs pentru industria IT, care sa ofere finantare chiar pe unele perspective de crestere, de exemplu, daca urmeaza sa semnezi un contract cu o firma pentru a le furniza o solutie si ai nevoie de finantare inca sase luni, ca sa ajungi sa livrezi si sa primesti primii bani“