Potrivit Normei RCA nr. 23/2014, valoarea de piata a unui vehicul se stabileste pe baza sistemelor de specialitate pentru evaluarea vehiculelor inmatriculate permanent in Romania, precum si in baza oricaror documente prezentate de catre partea prejudiciata in dovedirea prejudiciului suferit. De asemenea, valoarea vehiculului se stabileste pa baza valorilor de piata ale unor vehicule de aceeasi marca, tip, model, caracteristici tehnice si dotari, an de fabricatie, avand un parcurs in kilometri si o stare de intretinere comparabile.

"Aspectul constatat legat de modul de stabilire a valorii de piata a vehiculelor se refera la RCA. Evaluarea vehiculelor in baza ofertelor de pe site-urile olx.ro sau autovit.ro nu reprezinta evaluare in baza sistemelor de specialitate pentru evaluarea vehiculelor inmatriculate permanent in Romania, in acceptiunea Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule", au declarat reprezentantii ASF, la solicitarea wall-street.ro.

In continuare, reprezentantii ASF arata ca "sistemele de specialitate la care se face trimitere in Norma nr. 23/2014 reprezinta acele sisteme profesioniste de evaluare a vehiculelor recunoscute si utilizate la nivel intern / international, in activitatea evaluatorilor specializati, fie ei experti judiciari sau extrajudiciari, fie experti implicati in regularizarea daunelor auto, care permit evaluarea obiectiva si transparenta a vehiculelor si care trebuie sa raspunda, din punctul de vedere al autoritatii, urmatoarelor particularitati:

  • sa permita identificarea usoara si rapida a vehiculelor cu evidentierea intregii complexitati a structurilor de echipare cu dotari de serie si optionale, inclusiv a modelelor speciale;
  • sa permita luarea in considerare la evaluare a factorilor de influenta a valorii, precum si a factorilor individualizati de exploatare si intretinere;
  • sa permita luarea in considerare la evaluare a factorilor specifici vehiculelor inmatriculate in Romania;
  • sa acceseze baze de date si sa utilizeze date statistice si analize de piata anterioare momentului evaluarii astfel incat sa poata fi determinata valoarea de piata la data producerii evenimentului.

ASF a inregistrat anul trecut un total de 15.890 de reclamatii cu privire la activitatea societatilor de asigurare, volum in scadere insa cu aproape 20% fata de nivelul din 2014, nemultumirile clientilor fiind concentrate pe asigurarile auto RCA si Carte Verde, cu o pondere de 72,6%. Aproape 84% din petenti au reclamat neplata sau plata partiala a despagubirilor de rascumparare solicitate de asigurati. In 2014 acestea erau problemele reclamate de 95% din petenti.

Alte sesizari au vizat recalcularea valorii despagubirilor, nerespectarea conditiilor contractuale sau a normelor RCA. De asemenea, in demersurile de solutionare a petitiilor, ASF a constatat, printre altele, deficiente precum incarcarea eronata in baza de date CEDAM a platilor dosarelor de dauna RCA, nepreluarea clasei de bonus-malus de la vechiul vehicul pentru un autovehicul nou, practici incorecte privind vanzarea on-line a politelor RCA:

  1. Nerespectarea termenului legal de plata a despagubirilor aferente dosarelor de dauna deschise in baza politelor RCA, respectiv neplata despagubirilor (in special pentru societatea Astra Asigurari);
  2. Stabilirea valorii de piata a vehiculelor, fara respectarea prevederilor Normei RCA nr. 23/2014, prin folosirea ofertelor de pe piata (olx.ro, Autovit.ro, tocmai.ro, etc.), acestea nefiind sisteme profesioniste de evaluare, care sa permita evaluarea obiectiva si transparenta a vehiculelor;
  3. Nerespectarea de catre asiguratori a prevederilor art. 36 alin. (1) din Norma pusa in aplicare prin Ordinul CSA nr. 14/2011, respectiv ale art. 37 alin. (1) din Norma RCA nr. 23/2014 privind informarea pagubitilor cu privire la motivele diminuarii valorii despagubirilor solicitate;
  4. Nerespectarea de catre asiguratori / intermediari a termenului de transmitere a documentatiilor solicitate de catre autoritate, potrivit prevederilor art. 2 lit. c), respectiv art. 3 lit. d) din Norma nr. 24/2014; transmiterea incompleta a documentatiei;
  5. Nerespectarea prevederilor normelor RCA in vigoare la data emiterii politelor de asigurare RCA, in cazul dosarelor de dauna deschise in baza formularului ”constatare amiabila de accident” - asiguratorii au calculat initial valoarea maxima a despagubirii in baza Normei 23/2014, in conditiile in care polita de asigurare a fost emisa in perioada de valabilitate a Ordinului 14/2011 - aceste aspecte ducand la diminuari ale valorilor despagubirilor, in special in cazul daunelor totale;
  6. Incarcarea eronata in baza de date CEDAM a platilor dosarelor de dauna RCA, plati efectuate in ani diferiti, pentru acelasi dosar. Acest aspect a condus la aplicarea mai multor clase de malus la momentul incheierii noilor polite RCA pentru persoanele asigurate;
  7. Nepreluarea clasei de bonus / malus pentru un autovehicul nou dobandit de la vechiul vehicul - la incheierea unei noi polite de asigurare RCA;
  8. Incarcarea eronata in baza de date CEDAM a datelor de identificare ale vehiculului ce urma sa fie asigurat, respectiv serie de caroserie / numar de inmatriculare, generand incheierea unor polite RCA cu clasa de bonus / malus, alta decat cea care ar fi rezultat din interogarea corecta a bazei de date;
  9. Solicitari primite din partea societatilor de asigurare de clasare a unor cazuri care fac obiectul unor petitii depuse la autoritate, ca urmare a retragerii petitiilor de catre petenti, desi aceste cazuri au fost solutionate favorabil, ca urmare a depunerii reclamatiilor la ASF.
  10. Practici incorecte privind vanzarea online a politelor RCA. In acest sens s-a efectuat un exercitiu de mistery shopping si a fost generata o alerta specifica, finalizandu-se si o norma specifica de catre sector, plecand de la constatarea conduitei incorecte de business a anumitor entitati in relatia cu consumatorii;
  11. Emiterea unor polite RCA false, in acest sens fiind generata o alerta specifica;
  12. Incalcarea prevederilor legale in ceea ce priveste vanzarea / emiterea politelor RCA de catre brokerii de asigurare;
  13. Aplicarea neconforma a prevederilor conditiilor de asigurare pentru asigurarile facultative auto - CASCO (in mod special in ceea ce priveste modul de stabilire a valorii reale a vehiculelor la data producerii evenimentelor rutiere);
  14. In ceea ce priveste contractele de asigurari de viata, in mod special cele aferente contractelor de credit bancar, in cazul producerii evenimentului asigurat, se constata ca, in majoritatea situatiilor, despagubirile solicitate nu se achita. Respingerile asiguratorilor se intemeiaza pe conditiile de asigurare aferente politelor sau pe declaratii initiale incorecte ale persoanelor asigurate, referitoare la starea lor de sanatate (in acest sens a fost generata o alerta specifica). Astfel, s-a constatat ca agentii de asigurare nu furnizeaza intotdeauna toate informatiile necesare intelegerii de catre potentialii asigurati a implicatiilor nedeclararii corecte si complete a afectiunilor cu care au fost diagnosticati pana la acea data. In fapt, la momentul incheierii contractului de credit si inrolarii intr-o asigurare facultativa de viata atasata creditului, in vederea evaluarii riscului de catre asigurator, potentialii asigurati sunt indrumati sa completeze si sa semneze o declaratie de sanatate, pe propria raspundere, in care sa mentioneze afectiunile de care sufera, dar nu li se comunica ce se intampla daca aceasta declaratie nu corespunde realitatii;
  15. Netransmiterea catre asigurati de catre asiguratori a contractelor de asigurare (polita de asigurare si conditiile de asigurare) incheiate la distanta, in baza acordului exprimat telefonic de catre contractant la momentul prezentarii ofertei, cu mentiunea de a primi prin posta documentele respective.
  16. In ceea ce priveste contractele de asigurari de locuinta, in cazul producerii evenimentului asigurat, se constata ca, in majoritatea situatiilor, despagubirile solicitate nu se achita. Respingerile asiguratorilor se intemeiaza pe conditiile de asigurare aferente politelor;
  17. Aplicarea defectuoasa a prevederilor conditiilor de asigurare, anexa la Ordinul Ministerului Turismului nr. 235/2001, pentru beneficiarii politelor de asigurare „privind rambursarea cheltuielilor de repatriere si / sau a sumelor achitate de catre turisti in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism”;
  18. Din aspectele sesizate in petitii, precum si din documentatiile puse la dispozitie de catre societatile de asigurare, Directia Protectia Consumatorilor a constatat anumite practici incorecte ale unor entitati in afara responsabilitatilor ASF, de exemplu ale unitatilor reparatoare, fapt pentru care a informat Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor in vederea analizarii acestora.

Sursa foto: Autovit.ro