In urma a doua activitati de Mistery Shopping derulate anul trecut de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), atat cu privire la produsele specifice din piata de capital cat si pe asigurari, am costatat ca nivelul de formare profesionala trebuie imbunatatit pentru personalul bancar. Stiu sa vanda produsele bancare, insa in ceea ce priveste anexele colaterale, acestea sunt tratate superficial. De multe ori, nu stiau diferenta dintre PAID si PAD, spune Calin Rangu, director protectia consumatorului in cadrul ASF.

"Confundau cele doua notiuni. Atunci, ce le-ar putea explica clientilor pe care ii pun sa semneze o asigurare de viata, daca ei nu stiu ce vand. Bineinteles, acestea nu sunt cazuri generalizate, dar din analizele noastre am constat ca se manifesta o anumita problema in zona de formare si educatie profesionala a personalului bancar, prin necunoasterea principiilor de asigurare si a produselor", a spus Calin Rangu (foto), la a doua editie a conferintei XPRIMM Time for Business din acest an, care a adus in dezbatere distributia prin bancassurance.

Calin Rangu a mai spus ca ASF a verificat, recent, clauzele contractelor de asigurari vandute impreuna cu credite ipotecare sau prin telemarketing de catre primii trei jucatori din piata de asigurari de viata (NN Asigurari de Viata, BCR Asigurari de Viata si Metropolitan Life - n.r.).

"Constatarile noastre au un rol preventiv, iar neluarea de masuri din timp poate determina practici cu risc de generalizare la anumite tipuri de entitati relationate cu terti, cu potential major de afectare a drepturilor consumatorilor, mai ales in domeniul asigurarii creditelor ipotecare, a celor vandute la telefon, prin intermediul call-centerelor, sau al companiilor de utilitati, identificand anumite practici incorecte, inselatoare, cu potential caracter abuziv etc. care sunt tratate de legislatia specifica a protectiei consumatorilor, cea nationala, sau cea sectoriala specifica pietelor financiare", a spus Calin Rangu, la conferinta.

Referitor la constatarile ASF, Calin Rangu a mentionat ca agentul de asigurare nu solicita si nu furnizeaza intotdeauna toate informatiile necesare intelegerii de catre potentialii asigurati a implicatiilor nedeclararii corecte si complete a afectiunilor cu care au fost diagnosticati pana la acea data. De asemenea, agentul acorda explicatii / informatii superficiale potentialilor asigurati cu privire la elementele specifice produsului, in special asupra riscurilor care sunt acoperite prin politele oferite - atasate unor contracte de credit.

Din instrumentarea dosarelor de dauna deschise pentru asigurarile de viata atasate creditelor s-a constatat ca in conditiile de asigurare nu este precizat un termen de instrumentare / plata a despagubirii/ indemnizatiei solicitate de catre asigurati/ beneficiari, de la data completarii dosarului cu toate documenetele solicitate. Totodata, din continutul petitiilor s-a constatat ca, in cazul contractelor de asigurare de grup incheiate intre banca si asiguratori, in momentul incheierii unor contracte de credit, clientii sunt informati ca detin o asigurare de viata, devenind Membri asigurati prin semnarea certificatului de asigurare, fara insa a intra in posesia tuturor informatiilor necesare, respectiv a conditiilor de asigurare ale asigurarii de viata de grup.

"Au fost reclamate clauze potential abuzive in contractele de asigurare atsate creditelor ipotecare. Petentii au reclamat faptul ca nu au posibilitatea de a negocia clauzele contractului de asigurare, fiind obligati sa accepte sau nu conditiile respective de asigurare", a spus Calin Rangu.

In activitatea de solutionare a petitiilor in 2015, ASF a constatat ca lucrurile nu se intampla tocmai asa. "In ceea ce priveste contractele de asigurari de viata, in mod special cele aferente contractelor de credit bancar, in cazul producerii evenimentului asigurat, se constata ca, in majoritatea situatiilor, despagubirile solicitate nu se achita. Respingerile asiguratorilor se intemeiaza pe conditiile de asigurare aferente politelor sau pe declaratii initiale incorecte ale persoanelor asigurate, referitoare la starea lor de sanatate (in acest sens a fost generata o alerta specifica)", potrivit ASF.

In continuare, ASF precizeaza, de asemenea, ca "astfel, s-a constatat ca agentii de asigurare nu furnizeaza intotdeauna toate informatiile necesare intelegerii de catre potentialii asigurati a implicatiilor nedeclararii corecte si complete a afectiunilor cu care au fost diagnosticati pana la acea data. In fapt, la momentul incheierii contractului de credit si inrolarii intr-o asigurare facultativa de viata atasata creditului, in vederea evaluarii riscului de catre asigurator, potentialii asigurati sunt indrumati sa completeze si sa semneze o declaratie de sanatate, pe propria raspundere, in care sa mentioneze afectiunile de care sufera, dar nu li se comunica ce se intampla daca aceasta declaratie nu corespunde realitatii".

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri