Cristian Sporis, vicepresedintele pe corporate banking al Raiffeisen Bank, considera ca IMM-urile au nevoie sa stie in mod transparent costul total al unei relatii cu banca si ar fi oportun sa fie introdusa DAE si la creditele pentru companii. Aflati in emisiunea Profesionistii in Banking din aceasta saptamana care este tendinta dobanzilor pentru companii si de ce Romania trece printr-o "fereastra de oportunitate" nemaivazuta in ultimii 20 de ani.

Sporis a explicat ca, daca ne uitam doar la dobanda, se vede clar o scadere abrupta, pentru ca toate dobanzile pentru companii sunt legate de un indice, fie ca este Euribor, fie Robor, peste care exista marja comerciala, care trebuie sa acopere riscul de credit si riscul de lichiditate.

"Si acea marja a scazut, pentru ca riscul s-a imbunatatit fata de acum 3-4 ani. Insa, este important pentru antreprenori sa vada costul total al unui credit, al unei relatii cu o banca, pentru ca in afara de aceste dobanzi mai sunt si comisioanele. Si, uitandu-ma la piata locala, constat dezamagit faptul ca in continuare oamenii se concentreaza pe dobanda, iar furnizorii de servicii financiare promoveaza dobanda, in loc sa o faca avand in vedere costul total al unei relatii", avertizeaza vicepresedintele pe zona de corporate al Raiffeisen Bank.

Pentru anumite companii mici si mijlocii, care nu au un departament de analiza financiara, ar fi cazul sa ne uitam la un moment dat daca face sens sa punem acea DAE care exista la persoane fizice, pentru a avea o abordare transparenta.

Sporis crede ca acest lucru se va discuta in organizatiile profesionale - ARB si CPBR - dar fiecare banca ar trebui sa se asigure ca atunci cand comunica clientului costul unei relatii o face in mod transparent.

Romania trece printr-o fereastra de oportunitate nemaivazuta in ultimii 20 de ani

"Romania se gaseste intr-o fereastra de oportunitate. Pe de-o parte avem dobanzile la minime istorice, atat pentru creditele in lei, cat si pentru creditele in euro - unde sunt chiar dobanzi negative la Euribor - iar pe de alta parte avem o scadere nesperata a preturilor marfurilor, petrolul fiind cel mai bun exemplu", spune Sporis.

Petrolul a scazut din perioada 2009-2012 de la o medie de 100 de dolari pe baril pana la sub 40 de dolari pe baril in prezent. Sporis sustine ca acest lucru creeaza spatiu tuturor companiilor pentru a investi.

"Nu imi dau seama daca toti antreprenorii realizeaza faptul ca acest lucru se intampla o data la cativa ani. Cand petrolul a fost ultima data pe la 30-40 de dolari barilul, in 2002-2004, dobanzile erau in cazul leului la 15-18%, iar la euro/dolar pe la 5-6%. Situatie ca aceasta in care si dobanzile si pretul petrolului sunt foarte jos, din experienta mea de bancher de 20 de ani, nu am mai vazut-o. Toate planurile de investitii trebuie puse in aplicare acum, banii fiind ieftini, gratis as putea spune", atrage atentia vicepresedintele Raiffeisen Bank.

Bancherul crede ca fereastra de oportunitate se deschide mai degraba in acest an, pentru ca in 2015 dobanzile erau pe la 3% si au inceput sa scada, iar pretul petrolului era pe la 60-70 de dolari.

"Mi-as dori sa vad credite pentru investitii care sa creeze cash-flow-uri viitoare si aici ma refer la linii noi de tehnologizare la companii, investitii publice, pentru ca este momentul cel mai bun sa incepem sa construim infrastructura, rutiera, feroviara si chiar energetica", subliniaza Sporis.

Daca in urma cu 2 ani companiile nu investeau pentru ca nu vedeau oportunitati si nu exista acea incredere pentru a desfasura un program de investitii, Sporis sustine ca situatia s-a schimbat. Companiile se uita spre investitii, lucru care se reflecta si in datele macro, pentru ca exista o crestere la capitolul de investitii private, dar lipsesc in continuare investitiile publice, care in ultimii 3-4 ani au scazut ca procent din PIB la niveluri mult mai joase decat inainte de criza.

Fata de acum doi ani exista o crestere a ponderii creditelor pentru investitii.

De asemenea, interactiunea cu clientii IMM si companii mari s-a schimbat fata de perioada 2009-2012, cand tendinta era ca bancile sa fie cautate de clienti pentru a oferi credite. "Acum situatia s-a schimbat. Mai degraba bancile sunt cele care cauta campioni, companii cu o poveste, cu un value proposition, cu un produs si incearca sa le ajute sa se dezvolte", concluzioneaza Cristian Sporis.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri