Potrivit studiului, piata bancara devine tot mai competitiva, in special din cauza aparitiei unor noi jucatori importanti, in primul rand prin preluarea Bancii Comerciale Romane (BCR) de banca austriaca Erste Bank, dar si prin implicarea unor banci precum ATE Bank din Grecia, care a achizitionat peste 58% din actiunile Mindbank, C.R. Firenze, care a preluat peste 56% din actiunile Daewoo Bank sau Leumi Bank, care detine 95% din Eurom Bank. De asemenea, MKB (Ungaria) a reusit sa-si majoreze participatia, devenind actionar majoritar la Romexterra Bank.

Aparitia unor noi competitori se va petrece pe fundalul privatizarii Casei de Economii si Consemnatiuni (CEC), in opinia analistilor de la Roland Berger urmatoarele banci vizate fiind Libra Bank, Carpatica si Banca Transilvania, informeaza NewsIn. Competitia tot mai acerba pe piata este cauzata de cresterea interesului pentru diferite produse de finantare si de procesul de extindere a gradului de penetrare bancara, numarul de sucursale urmand sa se tripleze in urmatorii trei ani.

Romania se caracterizeaza printr-o rata scazuta a intermedierii financiare comparativ cu alte state din apropiere, activele bancare pe cap de locuitor fiind de 50 de ori mai reduse decat cele din zona euro si de 10 ori comparativ cu tarile din Europa Centrala. Desi au cunoscut o crestere puternica in ultimii trei ani, imprumuturile pe segmentul de retail sunt mult mai mici decat cele inregistrate in Uniunea Europeana.

Potrivit BNR, depozitele populatiei si ale agentilor economici au crescut cu peste 36% pe primul trimestru din 2006 fata de aceeasi perioada din 2005. Depozitele se cifreaza in total la circa 22,4 miliarde de euro, la 1 martie 2006, din care 49% apartin companiilor. Scaderea depozitelor pe segmentul de retail din total a fost provocata de diminuarea dobanzilor la depozite, ceea ce a determinat o miscare catre surse alternative, precum piata de capital sau piata imobiliara, si de cresterea imprumuturilor pentru retail catalizate de cresterea consumului. Din totalul depozitelor aproximativ 70% erau realizate in lei, comparativ cu 59% la sfarsitul anului 2004.

Citeste si:

Creditele neguvernamentale se cifrau la 22,5 miliarde euro la sfarsitul lunii martie, in crestere cu 15% fata de decembrie 2005, 63% fiind reprezentate de creditele acordate companiilor. Volumul creditelor acordate companiilor a crescut cu 38% in 2005 comparativ cu anul precedent, datorita investitiilor realizate de companii si sectorului IMM-urilor.

Aproximativ 72% din totalul creditelor erau exprimate in moneda nationala la sfarsitul lunii martie, in crestere cu 10% comparativ cu anul 2005. Din totalul creditelor neguvernamentale, aproximativ 43% au fost exprimate in lei. Produsele oferite de banci nu sunt foarte sofisticate, explicabil pentru o piata in crestere, cu prea putine servicii specializate. Bancile isi extind insa reteaua de distributie pentru a raspunde cererii de produse bancare, cresterea numarului de sucursale cu 12% in 2005 fiind urmata de majorarea numarului de ATM-uri cu 21% pe primul trimestru din 2006 in comparatie cu sfarsitul anului 2005, rata de crestere urmand sa atinga 30% pentru 2006.

Cardurile sunt tot mai utilizate de clienti pentru plata facturilor la utilitati sau achizitionarea unor bunuri, desi majoritatea tranzactiilor (90%) sunt de retragere a salariilor. Romania a atins o rata de 336 carduri la la 1.000 de locuitori in 2005 fata de media de 663 in Polonia, Cehia si Ungaria. Dinamica POS-urilor demonstreaza, in viziunea Roland Berger, cresterea volumului platilor electronice, de la peste 11.000 in 2003 la 25.000 in martie 2006.

Acordurile incheiate intre banci si partenerii comerciali au reprezentat principalul mijloc de popularizare a cardului ca mijloc de achizitie a bunurilor sau pentru plata unor servicii. Bancile au lansat carduri co-branded ca alternativa la imprumuturile clasice.