Declaratia 088 este o declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA.

"ANAF (…) propune o noua Declaratie 088 simplificata prin numarul mai mic de intrebari, scutirea detinatorilor codului de TVA de obligatia redepunerii declaratiei si eliminarea unor formalitati inutile. La debirocratizarea procesului contribuie eliminarea obligatiei depunerii cazierul fiscal si apostilarii diplomelor de studii, incadrarea veniturilor administratorilor in categorii generice fara precizarea sumelor si simplificarea declararii situatiilor de insolventa", potrivit unui comunicat al ANAF.

Declaratia 088 a fost crtiticata puternic de mediul de afaceri si de consultantii fiscali, propunerea pentru simplificarea acesteia adunand cel mai mare numar de voturi pe portalul maisimplu.gov.ro. A doua dupa numarul de voturi a fost Declaratia 394. Modificarile aduse de ANAF la Declaratia 394 nu au multumit sectorul privat, insa aplicarea noului formular a fost amanata pentru luna iulie, oferind astfel posibilitatea unei simplificari a acestuia.

Ce poate face ANAF pentru a elimina bataile de cap cu declaratia 394

Ce poate face ANAF pentru a elimina bataile de cap cu declaratia 394

ANAF noteaza ca a initiat aceste modificari in urma dialogului cu reprezentantii mediului de afaceri si dupa ce a identificat solutii pentru corelarea unor seturi de date deja stocate in bazele de date interne.

"Urmare analizarii efectelor si influentelor aplicarii procedurii de evaluare a intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice in sfera TVA, precum si analizei propunerilor venite din partea mediului de afaceri in legatura cu aceasta, a fost elaborat un proiect de ordin care modifica si completeaza atat ordinul in vigoare, cat si anexa - Declaratia 088 - simplificata in raport cu cea existenta", potrivit ANAF.

ANAF argumenteaza ca in domeniul TVA a fost necesara modificarea legislatiei si a procedurilor fiscale in vederea combaterii fenomenului de evaziune fiscala. Din acest considerent au fost introduse in legislatie o serie de masuri ce au constat in stabilirea, prin ordin de presedinte ANAF, a unor criterii in baza carora sa fie evaluata intentia si capacitatea persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice in sfera TVA precum si a unei proceduri privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu justifica si nu au capacitatea de a desfasura activitati economice, pentru a fi inregistrate in scopuri de TVA.

In prezent procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se aplica persoanelor impozabile care au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, urmare depasirii plafonului de scutire, precum si persoanelor impozabile care au inregistrat la registrul comertului modificari in ceea ce priveste sediul social/ administratorii si/sau asociatii, si care nu au justificat intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice in sfera TVA potrivit procedurii de evaluare aplicata.

Citeste si:

"Pentru combaterea evaziunii fiscale se impune aplicarea unor principii de management al riscurilor care sa permita efectuarea unei analize asupra comportamentului fiscal al persoanelor impozabile in baza informatiilor detinute la nivel de ANAF precum si a celor furnizate de catre acestea, scopul vizat fiind acela al incadrarii lor intr-o anumita categorie de risc", se arata in referatul de aprobare a proiectului de ordin privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA.

Imbunatatirea propusa de ANAF consta in special in elaborarea unui proiect de ordin comun prin intermediul caruia sa fie comasate prevederile privind criteriile pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA precum si procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a persoanelor impozabile care nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice in sfera TVA.

Potrivit datelor disponibile la finele lunii februarie, un numar de 22.750 de persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA fac obiectul evaluarii. Din cadrul acestora un numar de 14.930 sunt persoane impozabile care au inscrise in registrul comertului mentiuni privind modificarea sediului social precum si mentiuni privind schimbarea asociatilor si/sau administratorilor, iar restul de 7.820 sunt persoane impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a atingerii sau depasirii plafonului de scutire.

"Se contureaza necesitatea aplicarii unui proces de selectie mult mai riguros in cazul acestor persoane impozabile care sa puna accent pe comportamentul fiscal al acestora asa cum rezulta el din analiza informatiilor existente in bazele de date ANAF utilizand profile de risc", noteaza ANAF.

Astfel, evaluarea intentiei si capacitatii trebuie sa vizeze in special persoanele impozabile care, in urma analizei efectuata, au fost identificate a se incadra intr-un anumit profil de risc.

Analiza de risc ar presupune aplicarea, in mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care privesc, fara a se limita, gradul de conformare la declarare si plata a acestor persoane impozabile, existenta sediului social sau a sediilor secundare unde se desfasoara activitatea pentru care au obtinut autorizatie de functionare, existenta angajatilor in vederea realizarii obiectului de activitate, prezenta neconcordantelor intre livrarile si achizitiile de bunuri declarate de catre partenerii acestor persoane impozabile in cadrul relatiilor economice desfasurate, etc.

Noua procedura de evaluare ar permite retragerea cu operativitate a codului de TVA si implicit stoparea activitatii frauduloase a persoanelor impozabile care declara achizitii de bunuri si servicii de la "societati fantoma", potrivit ANAF. Un alt rezultat benefic va fi ajustarea numarului de persoane impozabile evaluate la nivelul capacitatii si resurselor structurilor de informatii fiscale si antifrauda fiscala.

Sursa foto: Agerpres Foto