Digitalizarea serviciilor bancare este, cu siguranta, o tendinta la nivel mondial. In Romania insa, desi o parte dintre banci sunt preocupate de inovatie si mutarea in zona digitala, mai sunt inca o serie de particularitati ale pietei locale care pun piedici. Astfel, bancherii si jucatorii din domeniu vorbesc despre inovatii digitale, dar sunt constienti de faptul ca este nevoie de un lobby comun la autoritati pentru adaptarea legislatiei, dar si de un program coerent de educarea a publicului.

Speakerii conferintei Inovatia in banking, organizata de wall-street.ro, in parteneriat cu Banca Transilvania, BCR, EY Romania si Idea Bank, au explicat ce planuri au in sensul digitalizarii si cum putem pregati piata.

Aurelia COSTACHE, Financial Services Industry Advisory Leader EY Romania

  • Avem un proiect pilot pentru creditarea online intr-o tara din regiune. Discutiile cu Banca Nationala din tara respectiva au durat 6 luni, dar am reusit sa schimbam reglementarile.
  • Am initiat discutii si in Romania cu bancile si cu BNR pentru un proiect pilot similar.
  • In tarile din vest, reglementatorii merg catre FinTech-uri si le ajuta sa se dezvolte.
  • FinTech-urile au 3 principii importante: clientul este cel mai important, lanseaza produse cu elemente vizuale simple si intuitive, creeaza produse usor de inteles si folosit, care nu blocheaza clientul.

Antim IORDACHE, Director Directia Carduri si Online Banking din cadrul Idea::Bank

  • Ne pregatim sa lansam partea de creditare 100% online, dar inca nu sunt convins de termenul de implementare. Exista inca o zona de implementare care trebuie schimbata.
  • Se fac pasi, de exemplu, la ARB s-a creat focus grup pentru digitalizare, in sfarsit exista o agenda digitala in Romania.
  • Vor aparea o serie de reglementari europene pentru platile electronice, cu aplicabilitate inclusiv in Romania, pe care nu le putem ignora.
  • Mai ales ca este o zona din care toata lumea are de castigat. De exemplu, Estonia economiseste 2% din PIB pentru ca a adoptat modelul online in toate zonele.
  • Avem inca de luptat cu reglementarea, ca sa reusim sa deschidem zona de creditare online.
  • Este important sa avem discutii, sa venim cu un boost, sa aratam ce s-a schimbat in alte tari. E clar ca zona privata face eforturi, dar avem nevoie de implicare si din zona publica.

Cristian MUSTATA, Head of Digital Strategy BCR

  • Exista interes si potential pe zona de creditare online.
  • BCR deruleaza un proiect pilot pentru clientii de internet si mobile banking, prin care au acces la oferte personalizate de creditare.
  • In 6 luni, au fost accesate credite de peste un milion de euro.
  • Inca mai exista si bariere, unii clienti trebuie sa mearga in sucursala sa semneze fizic contractul.
  • Sper sa reusim sa modificam anumite regulamente.Ne concentram pe improvement in interactiunea cu clientul in mobile, nu putem sa ne punem in urma valului.
  • Discutam despre digitalizare, dar exista studii care arata ca 22% din populatia Romania nu a accesat niciodata internetul.
  • In plus, desi 70% din clientii bancarizati folosesc internetul, doar 10% din total se logheaza in internet banking. La nivel de BCR, aproximativ 30% folosesc internet banking.
  • Avem nevoie si de lobby, dar si de educatie si promovare a serviciilor digitale.

Marian ION, CEO Centrul International de Dezvoltare, ING

  • Vrem sa fim "next generation digital bank". Toate solutiile tehnologice la care lucram merg in aceasta directie. Ne uitam la mobile banking si big data, tinem cont de ce isi dopresc clientii, investim in solutii care sa faca experienta lor mai usoara, dar care sa poata fi si usor de implementat la nivel de grup.
  • Ne asiguram ca solutiile pe care le gandim au aplicabilitate in tot grupul, sunt usor de implementat din punct de vedere al birocratiei si raspund nevoilor clientului.

Bogdan CONSTANTINESCU, Director General Printec Group Romania

  • Lucram permanent la solutii software care sa permita bancilor sa ofere servicii noi.
  • Incercam sa fim in zona de sinergie intre banking si alte industrii, cum ar fi retail. Marile probleme nu vin de la ATM sau POS, ci de la manipularea datelor.
  • Propunem solutii, dar este un drum lung. Piata de securitate din Romania este o mare promisiune, inca foarte putini investesc in solutii de prevenire.
  • O directie importanta este aceea a cunoasterii clientilor, de la solutii simple in care clientii sunt identificati, ce obiceiuri au, solutii valabile si in banking si in retail.
  • Noi, ca industrie, va trebui sa ne asumam un proces de promovare si educare. Trebuie sa ne asezam la aceeasi masa si sa vedem ce putem face impreuna.

Foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri