“Trebuie sa recunoastem ca nu stam foarte grozav la acest capitol. In toate clasamentele pe care le-am urmarit in ultima vreme suntem undeva in a doua jumatate, poate chiar spre coada. Nivelul de educatie financiara din Romania nu este unde ar trebui sa fie”, a declarat Tiberiu Moisa.

Nu cred ca stam cel mai prost la acest capitol, doar ca nu constientizam lipsa educatiei financiare.

Unde greseste Romania la capitolul educatie financiara

In ceea ce priveste motivul pentru care educatia financiara nu este foarte dezvoltata in tara, directorul BT considera ca totul porneste de la educatia formala si de la modul in care este perceputa. “Cred ca gresim prin modul in care ne gandim la ideea de educatie in general. De exemplu, in cazul copiilor, educatia nu reuseste sa le ofere acele elemente practice de care au nevoie, fie sa descopere si sa le dezvolte inclinatiile naturale”.

Iar cultura financiara face parte tocmai din aceste instrumente practice care ar trebui inserate inca din primii ani de educatie si de care este nevoie ulterior in momentul in care ne dezvoltam si suntem capabili sa facem distinctia intre nevoie, utilitate sau placere si intelegem care este costul fiecareia si ce sacrificii trebuie sa facem. Pe scurt, ne ofera capacitatea de a lua decizii bune in viata. “Tocmai de aceea, eu o vad mai degraba ca pe un soi de element foarte important intr-un pachet mai mare de elemente practice de care tinerii sau copii au nevoie atunci cand se formeaza”, a declarat Tiberiu Moisa.

Acesta a adaugat ca greseala societatii este ca inca nu a constientizat acest lucru pe deplin, desi au aparut imbunatatiri in acest sens prin cursurile si materiile introduse in programa scoala. “M-as bucura sa vad educatia financiara sau toate aceste elemente practice care ii ajuta pe copii sa-si formeze propria lor gandire logica introduse cat mai de timpuriu in scoli. Poate nu neaparat din clasele primare, dar de la gimanaziu, iar in liceu sa fie neaparat”.

Un alt motiv pentru neperformantele culturii financiare sunt conditiile de trai din Romania, care sunt departe de a fi ideale:“Nu stam bine in clasament si pentru ca atunci cand mare parte a societatii are de intampinat dificultati zilnice, nu pui educatia financiara ca o prioritate pentru ca ai alte probleme pe cap mult mai arzatoare”, a explicat Tiberiu Moisa.

Acesta a adaugat insa ca in ultimii ani s-au facut progrese remarcabile la acest capitol, odata cu aparitia unor initiative, programe sau cursuri de educatie financiara si cultura antreprenoriala, care situeaza Romania pe un trend ascendent in acest sens. Un astfel de program este si BT Club, fundatia Bancii Transilvania, care de peste 10 ani ofera suportul si consultanta necesara tinerilor intreprinzatori si viitorilor antreprenori pentru a se lansa in afaceri.

Tiberiu Moisa BT Club

BT Club, platforma de cultura financiara pentru antreprenori

BT Club este o fundatie care a luat nastere din necesitatea de a informa si de a educa tinerii antreprenori, din zona de start-up si IMM. Fondata in urma cu zece ani, cand notiunea de antreprenoriat era inca tanara, BT Club si-a propus sa umple aceasta zona neacoperita de educatia formala. “Daca in urma cu zece ani ai fi intrebat studentii de la economie ce-si doreau sa faca, probabil ca multi ar fi spus ca vor sa se angajaeze la o companie cu un nume sonor. Astazi, daca repeti aceeasi intrebare, un numar foarte mare iti vor raspunde ca vor sa-si faca un business.

Ideea de antreprenor a evoluat de la cea de patron, asa cum o intelegeam noi la inceputurile capitalismului romanesc, catre ideea de om care creeaza ceva, depaseste obstacole, ofera locuri de munca si valoara prin propria contributie. Dar acum foarte multi ani o vedeam ca pe o notiune tanara si am observat cum aceasta tendinta era ca un spatiu gol pe care nu il acoperea nimeni”, explica Tiberiu Moisa.

Aspectele tehnice legate de infiintarea unei afaceri, ideea in sine, depasirea birocratiei erau, in urma cu o decada, poveri pentru antreprenori. “Ideea asta ca antreprenorii au anumite calitati innascute, un entuziasm si pasiune care ii conduce mai departe si ii determina sa faca lucruri pe care noi oamenii obisnuiti nu le putem face este o idee frumoasa si atragatoare, dar nu este suficienta pentru sustenabilitatea unei afaceri”, spune Moisa. Pe langa acestea, este nevoie de anumite elemente si cunostinte concrete care, aplicate, fac ca o afacere sa fie cat mai durabila. Din aceasta necesitate a luat nastere platforma care sa asigure educatia antreprenoriala si de management pentru IMM, antrerprenori sau simpli oameni care nu aveau bugetul si nu isi permiteau traininguri si cursuri de consultanta.

Ce teme abordeaza BT Club: de la contabilitate si fonduri europene, la cum sa te imbraci

Activitatea fundatiei se rezuma la evenimente, workshop-uri, cursuri si training-uri cu diversi speakeri si consultanti financiari. Tematicile abordate in randul intalnirilor sunt diverse, iar in cei zece ani de activitate au atins de la subiecte elementare, precum contabilitate, cum sa iti deschizi o firma sau cum sa iti construiesti propriul site, marketing, economie digitala, gandire strategica sau fonduri europene, pana la teme inedite, usor exotice, precum subiectul despre cum sa te imbraci.

Workshop-urile au loc in mai multe orase din tara, nu doar in cele mari, iar publicul participant diferta in functie de tema abordata, desi fondatorii sustin ca nu incearca sa segmenteze sau sa filtreze audienta. Pentru a participa nu trebuie sa fii client al Bancii Transilvania sau sa detii o firma. Pe langa principalul motiv, ca-si doresc sa invete, oamenii participa si din dorinta de a capata curaj si incredere ori de a interactiona si de a face networking cu oamenii din situatii asemanatoare. In cei zece ani de activitate, programele derulate de BT Club au atins un numar de 35.000 de beneficiari, care au participat fizic la workshop-urile desfasurate, iar pentru viitor fondatori isi doresc sa ajunga la 20.000 de participanti in urmatorii doi ani prin intermediul ultimelor doua programe lansate.

Doua noi programe de educatie financiara

Recent, BT Club a lansat doua noi programe de educatie financiara pentru antreprenorii debutanti si viitorii intreprinzatori, “Seminarul de inteligenta financiara ” si “Seminarul de idei practice pentru primele luni de start-up”. Acestea se vor desfasura pe parcursul a doi ani, in mai multe orase din tara si vor fi gratuite. “Am incercat sa calibram un workshop de educatie financiara cu unul dintre partenerii nostri, Eusebiu Burcas, iar dansul si-a ajustat programul astfel inca sa atinga subiecte de genul; cum sa economisesti, ce fel de credit este bun pentru mine, pe ce durata, etc. Evident, aceste decizii apartin oamenilor, dar acest workshop le da cateva instrumente cu ajutorul carora ei sa poata lua decizii mai bune”, a adaugat Tiberiu Moisa.

Cel de-al doilea program este un ghid practic de supravietiuire in primele sase luni de start-up, care sunt de obicei cele mai critice. “Vrem sa facem o serie de workshopuri dedicate start-up-urilor, in care sa decalam ce se intampla pe anumite perioade de timp, pe anumite tipuri de decizii - mai bine sigur sau asociat- bani din buzunar sau de la banca, genul de lucruri practice la care oamenii se intreaba de ce nu au stiut dinainte”, a declarat directorul BT.
Participarea la cele doua seminarii si la toate workshop-urile sustinute de BT Club este gratuita, costurile fiind subventionate de Banca Transilvania. In cei 10 de activitate a clubului, acestea au fost de peste 1,5 milioane euro.

Parteneriate si colaborari cu institutii de stat

Pe langa initiativa privata, activitatea BT Club a contat si in incheierea de parteneiate si colaborari cu institutii publice pentru a creste gradul de constietizare al educatiei financiare, precum cele cu APIA, pe teme agricole, sau cu Guvernul, pe tema fondurilor europene si Institutul Bancar Roman, pe tema educatiei financiare in randul tinerilor. Universitatile si mediul academic nu au fost excluse, iar programe special gandite pentru studenti au loc la Babes-Bolyai sau la Academia de Studii Economice.