In consecinta, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) propune din nou "limitarea comisionului de intermediere". Masura a mai fost propusa si s-a mai aflat in consultare publica inaintea aprobarii Normei nr. 23/2014 aceasta aflandu-se printre propunerile de modificare a legislatiei secundare la momentul respectiv. Chiar si in acest moment insa ASF spune ca poate intervenii in mod direct prin limitarea comisionului de intermediere fara a mai fi nevoie de o modificare a legislatiei secundare in masura in care indicatorii raportati de asiguratori nu sunt in concordanta cu obligatiile asumate prin incheierea politei RCA.

"Limitarea comisionului de intermediere pentru asigurarea RCA la un anumit nivel, este o masura ce se aplica doar in cazurile asigurarii obligatorii de raspundere civila auto, si nu si in alte situatii, si se adreseaza tuturor intermediarilor de asigurare de acest tip", arata ASF.

In vederea analizei oportunitatii unei astfel de masuri, ASF spune ca trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte: specificul asigurarii RCA, respectiv aceasta este o asigurare obligatorie, de protectie sociala; ponderea asigurarilor RCA in totalul primelor brute subscrise la categoria asigurari generale cat si dificultatile cu care se confrunta piata de asigurari de raspundere civila auto din Romania in ultima perioada de timp:

  • Nivelul ratei combinate pentru RCA peste 100 %, ceea ce indica un nivel insuficient al tarifelor de prima practicate;
  • Nivelul relativ ridicat al comisionului de intermediere calculat la nivelul intregii piete, respectiv cca. 14%, in conditiile in care RCA este o forma de asigurare obligatorie, iar comisionul se regaseste inclus in prima de asigurare platita de asigurat;
  • Numarul mare de reclamatii privind modul de gestionare si plata a despagubirilor;
  • Situatia actuala a doua dintre societatile ce au fost anterior autorizate sa subscrie RCA.

Proiectul de modificare a Normei RCA (23/2014) mai vizeaza "interzicerea modificarii tarifelor de prima la interval mai mic de 12 luni de la ultima modificare, fara exceptii", iar masura intervine in contextul in care, marea parte a asiguratorilor procedeaza la modificarea frecventa a tarifelor de prima sau mai ales recurg la practica indexarii acestora pentru un anumit segment de asigurati intr-un interval scurt de timp, conducand in timp la modificarea intregii tarifari, ceea ce conduce la o impredictibilitate si o instabilitate in ceea ce priveste evolutia primei de asigurare.

Citeste si:

De asemenea, ASF doreste abrogarea interzicerii ofertarii, promovarii si comercializarii politelor RCA la alte prime de asigurare decat cele inscrise in polita de asigurare si in documentul de plata, interzicerii acordarii oricaror avantaje colaterale acordate potentialilor asigurati la incheierea unei polite de asigurare RCA si eliminarea obligatiei asiguratorilor in ceea ce priveste comercializarea politelor RCA la acelasi pret, indiferent de canalul de distributie. Masura poate conduce la cresterea competitiei intre diferitele canale de vanzare, ceea ce ar putea genera o scadere a cheltuielilor asiguratorilor cu distributia pentru canalele necompetitive de vanzare.

Nu in ultimul rand, proiectul mai contine o serie de modificari ce tin de coroborarea prevederilor Normei RCA pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, de coroborarea cu alte acte normative sau tin de transparentizarea relatiei asigurator-asigurat.

Citeste aici proiectul de modificare a modificare a Normei nr. 23/2014.

Sursa foto: Monkey Business Images / Shutterstock