"Cauzele principale care infraneaza cresterea sub potentialul real al pietei leasingului financiar le reprezinta pe de-o parte impredictibilitatea legislativa care determina amanarea unor decizii de investitii din partea companiilor, dar si dificultatile de ordin operational si administrativ cu care se confrunta companiile de leasing in special in ceea ce priveste procesul de inmatriculare al vehiculelor", apreciaza Bogdan Speteanu (foto). In opinia sa, "din pacate, administratia publica nu reuseste sa tina pasul cu sectorul privat si avansul tehnologic actual, astfel ca informatizarea administratiei publice ramane in continuare in mare masura doar un deziderat".

El mai arata ca "termenele de inmatriculare la nivelul Municipiului Bucuresti, unde se produce aproximativ un sfert din valoarea adaugata totala din economia romaneasca si practic majoritatea covarsitoare a inmatricularilor de catre firmele de leasing, au depasit in ultimele luni doua saptamani de la depunerea documentatiei complete la ghiseele serviciului public comunitar, situandu-se mult peste media europeana de cateva ore, dar si in comparatie cu termenele de solutionare pentru ceilalti contribuabili din Romania".

Firmele de leasing asigura serviciul de inmatriculare pentru clientii lor, in cea mai mare parte companii private pentru care fiecare zi de intarziere presupune costuri suplimentare semnificative precum si un impact negativ asupra productivitatii.

Finantari noi de 1 MLD. euro in piata de leasing

Companiile de leasing financiar au acordat finantari noi in valoare de aproximativ un miliard de euro in prima jumatate a anului, in crestere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului precedent. "Sectorul de leasing financiar ramane astfel cel mai dinamic finantator al companiilor romanesti si sustine astfel nevoile de modernizare si eficientizare a capacitatilor de productie in functie de cresterea cererii pentru bunurile si serviciile romanesti", arata Bogdan Speteanu.

La nivel de volume nou finantate, toate categoriile de vehicule au inregistrat cresteri in special leasingul de vehicule comerciale usoare care au avansat cu 62% fata de aceeasi perioada a anului trecut. De asemenea, vehiculele comerciale grele au inregistrat o dinamica de crestere ridicata pentru aceasta categorie, avansand cu 22% an / an in primul semestru, pe fondul consolidarii ritmului de crestere economica si revenirii pe crestere a sectorului transporturilor.

Citeste si:

Bogdan Speteanu mai arata ca finantarile de autovehicule si-au mentinut ritmul accelerat de crestere in prima jumatate a anului, fiind impulsionate de scaderea ratei la TVA dar si de ameliorarea semnificativa a pietei muncii, atat in ceea ce priveste numarul de locuri de munca nou create, cat si al evolutiei pozitive a salariilor.

"De remarcat ca estimarile privind volumul finantarilor de echipamente au crescut cu 25% fata de primul semestru din 2015, ilustrand tendinta corecta de asimilare a leasingului ca principal instrument de finantare a investitiilor din industrie. Principalele domenii ce au inregistrat cresteri din punct de vedere al echipamentelor finantate: prelucrarea metalelor, industria mobilei, segmentul de imprimare si ambalare, al echipamentelor electrice si motostivuitoarelor. Finantarea echipamentelor agricole si cele de constructii au inregistrat cresteri ale volumului finantat in jur de 10%, sub cresterea medie a pietei si sub potential", arata seful ALB Romania.

Sectorul imobiliar stagneaza la acelasi nivel redus ca si in semestrul I din 2015, cu o pondere de doar 2% din total finantari, potrivit datelor furnizate de ALB Romania. Durata de finantare cel mai des intalnita este de 4-5 ani (35%), urmata de 3-4 ani (21%), 2-3 ani (17%), 5-7 ani (15%), 1-2 ani (6%), 1 an (5%) si 7-15 ani (1%). Perioade mai lungi de timp, ca cele de 7-15 ani sunt caracteristicice finantarii sectorului imobiliar. Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 81% din total, urmate de cele captive producatorilor cu 14% si de companiile de leasing financiar independente, cu 5%. ALB reprezinta circa 90% din piata de leasing financiar din Romania.

"Ne bucura sa constatam evolutia pozitiva a industriei de leasing. Ne mentinem in continuare estimarile de crestere a pietei de leasing cu 15%-20% pe termen mediu, tinand cont ca suntem sub potential, valoarea activelor nou finantate la finalul anului trecut reprezentand doar 1% din PIB. Insa pentru a avea o crestere sustenabila este nevoie de sprijinul autoritatilor, in special, pentru rezolvarea unor probleme administrative cu care se confrunta industria de leasing", a declarat presedintele ALB Romania, Bogdan Speteanu.