"Clasa de mijloc reprezinta coloana vertebrala a unei societati si motorul de crestere si dezvoltare a economiei. O clasa de mijloc puternica si bine reprezentata a fost dintotdeauna considerata un indicator al stabilitatii, prosperitatii si bunastarii unei societati", arata Marius Popescu (foto). In opinia sa, mai mult decat dimensiunea economica, in definirea si evaluarea clasei de mijloc trebuie luati in calcul si factori precum educatia, ocupatia sau valorile personale, clasa de mijloc fiind nu numai un barometru economic, ci si unul social, educational si cultural.

"O tara este considerata puternica atat pe plan financiar, cat si social, atunci cand clasa de mijloc reprezinta cel putin jumatate din totalul populatiei. In Romania, insa, aceasta patura sociala s-a diminuat continuu in ultimele decenii, ajungand, in prezent, la aproximativ 8 - 10% din populatie, potrivit datelor INSSE. Aceasta tendinta de reducere a dimensiunii clasei de mijloc se vede si in scaderea consumului pe anumite categorii de produse sau servicii, cu efecte asupra potentialului de crestere economica a Romaniei", arata seful NN Asigurari de Viata.

In ceea ce priveste asigurarile de viata, "decizia de a achizitiona un astfel de produs nu depinde numai de disponibilitatea financiara a oamenilor, ci presupune si un anumit nivel de educatie financiara, iar aici intervine rolul social si cultural al clasei de mijloc. Reprezentantii clasei de mijloc au o disponibilitate mai mare sa se gandeasca la viitor si sa-si planifice si gestioneze cat mai bine finantele, percepand corect beneficiile unei asigurari de viata, sau ale altor instrumente financiare pe termen lung. Prin urmare, se poate spune ca aceast segment este mai deschis la consumul de astfel de produse, existand prin urmare si o corelatie intre evolutia dimensiunii acesteia si dezvoltarea pietei asigurarilor de viata", a mai spus Marius Popescu.

Ce factori influenteaza apetitul romanilor pentru asigurari de viata

"Incheierea unei asigurari de viata presupune asumarea unei relatii pe termen lung cu asiguratorul si denota o atitudine precauta si anticiparea unor riscuri. In principal, cand vorbim despre achizitionarea unor produse financiare pe termen lung, in Romania ne lovim de bariere culturale. Capacitatea redusa a romanilor de a avea o orientare financiara pe termen lung este o trasatura culturala semnificativa care influenteaza achizitia de produse precum asigurarile de viata", apreciaza Marius Popescu.

Citeste si:

Un alt factor care influenteaza apetitul romanilor pentru produse financiare pe termen lung ar fi gradul de dependenta fata de cei din jur si perceptia ca se pot baza pe ajutorul acestora la nevoie. "Nu in ultimul rand, nivelul de educatie financiara are un impact semnificativ asupra planificarii financiare pe termen lung a romanilor. Educatia financiara este necesara indiferent de varsta, mai ales in contextul peisajului economic tot mai complex de astazi, avand un rol esential in sprijinirea romanilor sa-si asigure un viitor financiar mai bun pentru ei si pentru cei dragi", mai arata seful NN Asigurari de Viata.

In ultimii ani, insa, romanii, potrivit lui Marius Popescu, au inceput sa fie mai atenti la planurile lor financiare de viitor, sprijiniti de initiative de informare si educare din piata menite sa dezvolte cultura pentru economisire pe termen lung in Romania.