"La nivelul portofoliului Allianz-Tiriac, pentru camioane de mare tonaj, prima medie anualizata aferenta perioadei ianuarie-iunie a anului curent, a fost de 7.500 de lei, in conditiile in care acestea inregistreaza cea mai mare frecventa si cea mai ridicata severitate a daunelor. Or, pretul RCA este dat de ceea ce se intampla pe sosele si nu de masuri administrative. Problema nu este la autoritati si nici la societatile de asigurare. Preturile pentru transportatori ar putea scadea semnificativ daca, de exemplu, din 10 soferi de autocamioane doar 2, si nu 4, s-ar face vinovati de producerea unui accident in trafic", a declarat Remi Vrignaud (foto).

El arata ca la nivelul portofoliului Allianz-Tiriac Asigurari, in primele sase luni, din totalul vehiculelor apartinand persoanelor juridice asigurate RCA, mai putin de 6% sunt autoutilitare de mare tonaj (cu masa maxima de peste 18.000 kg). In schimb, acestea au generat circa o treime din cheltuielile cu daunele intamplate la nivelul segmentului de vehicule apartinand companiilor. Fata de aceeasi perioada a anului precedent, cand aceeasi categorie de autoutilitare a generat 22% din cheltuielile cu daunele intamplate, situatia s-a inrautatit in 2016.

In ceea ce priveste costul politelor RCA, Remi Vrignaud spune ca firmele detinatoare de autoutilitare de peste 18 tone asigurate RCA la Allianz-Tiriac Asigurari au platit, in medie, o prima anualizata de 7.500 de lei. "Valoarea este cu mult mai mica decat cifrele vehiculate in ultima perioada. Este adevarat, in interiorul segmentului, nivelul primelor individuale poate varia destul de mult, in functie de o serie de factori ce determina profilul de risc. Astfel, pentru calculul primei RCA, Allianz-Tiriac Asigurari tine cont atat de caracteristicile vehiculului (masa maxima autorizata etc.), cat si de obiectul de activitate al societatii ce detine respectivul vehicul".

Aurel Badea: Din 10 camioane de transport aflate in circulatie, 4 provoaca daune

Pe aceeasi tema, Aurel Badea (foto sus), directorul directiei subscriere in cadrul Allianz-Tiriac Asigurari afirma ca "statisticile arata foarte clar ca incidenta riscului de producere a unui accident in trafic variaza semnificativ in functie de obiectul de activitate al companiei ce detine vehiculul asigurat; astfel, pentru camioanele apartinand firmelor avand ca obiect principal de activitate productia, frecventa cu care provoaca accidente este de doua ori mai mica decat in cazul firmelor de transport".

Rezultatele inregistrate de Allianz-Tiriac Asigurari pe segmentul RCA in primul semestru al anului curent arata ca din 10 camioane de transport aflate in circulatie, 4 provoaca daune. In cazul autoutilitarelor ce opereaza in domeniul constructiilor, raportul este de 2 la 10; iar in cazul autoturismelor, frecventa este chiar de 7-8 ori mai mica.

Si din perspectiva severitatii (dauna medie intamplata), pentru acelasi tip de vehicul, statisticile indica diferente deloc neglijabile date de obiecte de activitate diferite: autoutilitarele de peste 18 tone apartinand firmelor de transport provoaca daune de peste doua ori mai costisitoare decat cele apartinand regiilor autonome (13.500 lei fata de 6.500 lei).

Citeste si:

Per ansamblu, statisticile arata ca segmentul reprezentat de vehiculele grele apartinand firmelor de transport genereaza cea mai ridicata daunalitate la nivelul portofoliului RCA. Situatia este determinata atat de dauna medie mult mai mare decat in cazul oricarui alt segment, cat si de nivelul maxim atins de frecventa daunelor.

Un alt indicator ce diferentiaza primele pentru vehicule identice este istoricul de daune, care de altfel este stocat in baza de date comuna CEDAM. Dupa cum este cunoscut, la nivelul pietei de asigurari obligatorii RCA este functional sistemul de bonus-malus; practic, pentru un autovehicul care nu a inregistrat daune timp de 4-5 ani, prima de asigurare poate fi cu pana la 50-60% mai mica decat pentru exact acelasi tip de vehicul nou inregistrat. Toti acesti factori - caracteristicile vehiculului, obiectul de activitate, istoricul de daune - determina tarife de prime individualizate ce pot varia semnificativ, pentru diverse cazuri.

"Daca ne uitam in statisticile Allianz-Tiriac, vedem ca, pentru un acelasi tip de autovehicul – de exemplu camion de 18 tone –, pretul platit de firma detinatoare pentru un RCA valabil 12 luni poate varia de la simplu la triplu, sau chiar mai mult. Nu este nicio discriminare, in spate stau calcule actuariale care iau in considerare parametrii diferiti de frecventa, severitate, istoric de daune etc", declara Aurel Badea.

Intr-una din zilele lunii iulie, de exemplu, politele RCA emise de Allianz-Tiriac pentru autoutilitare din segmentul de tonaj 18-20,5 tone au avut prime anuale cuprinse intre 4.700 si 25.000 de lei. Cel mai mic pret (4.700 lei) a fost achitat de o companie din domeniul productiei (segment cu frecventa de doua ori mai mica si cu severitate cu peste 30% mai mica decat cel reprezentat de vehiculele de transport), cu o incadrare in clasa de bonus B10, respectiv 5 ani fara daune (ce a generat un oeficient de reducere a primei de baza de circa 60%). In schimb, prima anuala de 25.000 de lei a fost platita de o firma de transport, care a inregistrat si daune in anii anteriori.

"Acestea sunt extremele", a punctat Badea. "Daca extindem analiza la toate politele RCA vandute in acea zi pentru camioane de 18-20,5 tone, constatam ca asiguratii au achitat o prima medie anualizata de circa 13.000 de lei si circa 60% din clienti au platit o prima mai mica decat aceasta valoare medie. Important de mentonat este faptul ca peste 83% dintre asigurati au fost companii de transport. Situatia poate fi extrapolata la intreg portofoliul de RCA al Allianz-Tiriac si al pietei: sunt cazuri in care costul unei polite RCA este de 20-25 mii lei, insa acestea nu pot avea o pondere semnificativa, atat timp cat prima medie pentru camioane de transport de mare tonaj se situeaza la 7.500 lei (cazul Allianz-Tiriac), respectiv la circa 8.500 lei la nivelul pietei (conform cifrelor oficiale)".

Remi Vrignaud: Severitatea si frecventa accidentelor auto determina preturile RCA

"Daca facem comparatii cu ceea ce s-a intamplat in urma cu unu-doi ani, preturile RCA in 2016 s-au reasezat. Gresite insa nu sunt tarifele curente, ci batalia pentru castigarea de clienti din trecut. Falimentele, situatiile de insolventa, infuziile semnificative de capital inregistrate la nivelul pietei arata ca cei care gresesc, platesc, in cele din urma. O intoarcere in timp, pe vremea in care preturile RCA erau stabilite administrativ nu mai este posibila. De fapt, in opinia mea, niciun fel de masura administrativa nu va avea efecte relevante. Piata se autoregleaza, iar factorii cei mai importanti care determina preturile RCA sunt severitatea si frecventa accidentelor auto pentru diferitele segmente de clienti; in aceste zone trebuie sa se caute solutii, sa se concentreze eforturile. Iar parghiile pentru scaderea severitatii, dar mai ales a frecventei accidentelor auto nu sunt, nicidecum, la indemana firmelor de asigurare", a conchis Remi Vrignaud.

Limitarea administrativa a primelor de asigurare ar putea genera noi pierderi seminificative pentru companiile de asigurari. O subventionare cu nu mai mult decat 500 de lei a primelor RCA (echivalentul a aproximativ 6% din prima actuala medie) pentru cele 850.000 de autoutilitare inmatriculate in anul 2015, ar putea produce o pierdere de aproximativ 100 milioane de euro; iar acesta nu este un scenariu pesimist. Aceasta pierdere ar trebui suportata integral fie de catre companiile de asigurare, putand genera un nou faliment pe piata RCA, sau ar trebui transferata in pretul RCA al altor categorii de vehicule. Daca ne gandim la autoturisme, ar insemna cresterea primelor medii cu circa 20 de euro (90 lei) lei, adica o majorare de aproape 20% a primelor medii RCA pentru autoturisme apartinand persoanelor fizice.

Sursa foto: Mircea Dragos