Afacerea de private banking se caracterizeaza prin multa discretie, in conditiile in care se adreseaza unor clienti cu averi mari si cu pretentii pe masura. Friedrich Wilhelm Raiffeisen are un prag de intrare pentru clienti de 250.000 euro, mai mare decat cel impus de alte banci de pe piata, conform News.ro.

"Dincolo de aceasta suma minima, este importanta si nevoia clientilor nostri pentru serviciile pe care le oferim, respectiv consultanta financiara. Ne adresam unui numar restrans de clienti, intrucat dorim sa pastram calitatea serviciilor oferite si atentia cat mai putin divizata a echipei noastre", a declarat Andra Ion, director de vanzari in cadrul Friedrich Wilhelm Raiffeisen, pentru News.ro.

Cum ii vad specialistii din private banking pe clientii acestui serviciu

"Clientii private banking ai Raiffeisen Bank sunt in principal oameni de afaceri si top manageri, a caror avere este in continua formare si care sunt preocupati de indeplinirea obiectivelor lor financiare si ale familiei. Toate acestea duc la o nevoie reala de consultanta financiara specializata si personalizata si de o colaborare stransa cu un bancher personal foarte bine instruit si cu experienta relevanta in domeniu", a explicat Andra Ion.

Deocamdata, piata romaneasca a serviciilor de gestionare a averior este una dificil de cuantificat, in conditiile in care bancile au criterii diferite legate de clienti.

"Friedrich Wilhelm Raiffeisen administreaza un portfofoliu de peste 1,1 miliarde euro, pentru un numar restrans de clienti. Pozitia sau cota de piata sunt dificil de calculat, intrucat nu exista statistici relevante pe acest segment de clienti, cu atat mai mult cu cat fiecare jucator care administreaza clienti cu averi ridicate are sume minime de pornire diferite", a mentionat directorul de vanzari in cadrul Friedrich Wilhelm Raiffeisen.

Totusi, pe baza datelor disponible, divizia de private banking a Raiffeisen Bank considera ca este unul dintre jucatorii importanti pe acest segment de clienti, insa afirma ca este mai putin relevanta cota de piata sau pozitia, cat reputatia si calitatea serviciilor.

"Suntem multumiti daca banca noastra e apreciata si iata ca divizia de private banking a Raiffeisen Bank, Friedrich Wilhelm Raiffeisen, a fost recent desemnata de catre revista Euromoney cel mai bun serviciu de private banking din Romania. Aceasta distinctie este oferita tinand cont de intreaga gama de servicii oferite - consultanta financiara, acces la instrumente financiare si servicii conexe", a precizat Andra Ion.

Potrvit specialistilor, clientii romani ai serviciilor de private banking sunt mai degraba prudenti in privinta investitiilor.

"Investitorii romani manifesta in general un profil relativ conservator, cel mult moderat, caracterizat printr-o asumare redusa a riscului, din dorinta de a evita pierderile. Atitudinea prudenta a investitorilor, confirmata si de studii sociologice, poate fi explicata de mai multi factori, printre care putem enumera: dobanzile relativ ridicate pana de curand (2013-2014), preferinta pentru plasemente pe termen scurt, putine povesti de succes legate de emitenti, produse sau investitori, interes pentru active reale - in special inainte de criza, de exemplu piata imobiliara", a explicat, pentru News.ro, Romulus Mircea, specialist in investitii in cadrul Friedrich Wilhelm Raiffeisen.

Totusi, scaderea dobanzilor si cresterea incertitudinilor economice si geopolitice din ultima perioada i-a facut pe investitorii cu bani din Romania sa caute plasamente care ofera castiguri mai mari.

"Observam la nivelul clientilor nostri o tendinta de diversificare a portofoliului, dinspre instrumente cu venit fix inspre fonduri de investitii cu capital protejat si risc controlat. Acestea ofera un grad adecvat de diversificare si siguranta a capitalului si, in acelasi timp, posibilitatea de a capitaliza potentialul de crestere pe termen mediu al altor clase de active", a precizat Romulus Mircea.

Specialistii din private banking: Oamenii cu bani din Romania incep sa renunte la prudenta extrema generata de criza financiara

Specialistii mai observa ca oamenii cu bani din Romania incep sa renunte la prudenta extrema generata de criza financiara, care a marcat profund comportamentul investitional.

"In mod cert, criza financiara globala din 2008-2009 a avut un impact negativ prelungit asupra sentimentului de incredere al investitorilor, cu consecinte atat la nivelul economiei reale, prin reducerea venitului disponibil, a consumului si investitiilor, cat si la nivelul plasamentelor financiare, printr-o alocare de portofoliu mult mai prudenta. Pe plan local, nivelul ridicat al ratelor de dobanda la depozitele bancare sau titlurile de stat pana in 2013-2014 a reprezentat un argument suplimentar pentru mentinerea unei astfel de alocari", a mentionat specialistul investitii al Friedrich Wilhelm Raiffeisen.

Revenirea interesului pentru investitii alternative a venit pe fondul imbunatatirii contextului economic si financiar global, in special la nivelul economiilor dezvoltate, dar si a ameliorarii perspectivelor de crestere economica din Romania. In plus, dobanzile la depozitele bancare au ajuns la niveluri minime dupa 1989, iar randamentele oferite de titlurile de stat, considerate cele mai sigure plasamente de pe piata, scad in continuare, pe fondul unei conjuncturi interne si externe favorabile.

"Fondurile de investitii cu capital protejat si/ sau risc controlat reprezinta, in general, prima varianta catre care se orienteaza clientii nostri conservatori care fac primul pas in afara universului de depozite si titluri de stat", a mai spus Mircea.

Insa aceste noi tipuri de plasamente cresc cererea pentru servicii profesioniste de consultanta financiara, astfel incat investitorul sa aleaga cele mai potrivite solutii. In plus, clientii au obiective diverse.

"Urmarim, pe de o parte, sa sprijinim clientii in indeplinirea obiectivelor financiare, care pot fi dintre cele mai diverse: educatie superioara pentru copii sau nepoti, independenta financiara la un anumit moment in viata, achizitionarea unor case de vacanta etc. Acestea deriva din dorintele sau idealurile fiecarui client si au in vedere si familia acestuia", a precizat Andra Ion, directorul de vanzari al Friedrich Wilhelm Raiffeisen.

Specialistii din sectorul de private banking trebuie, de asemenea, sa tina cont de asteptarile clientului, de toleranta si de capacitatea de a-si asuma riscuri, pentru a oferi o solutie personalizata, adaptata la contextul economic actual.

"Analizam comportamentul individual al portofoliilor si il discutam impreuna pentru a intelege impactul unor posibile volatilitati. Oferim o paleta complexa de produse bancare dedicate, carduri de credit, produse de creditare. Clientii pot accesa o gama completa de produse de investitii, care ofera expunere pe principalele clase de active financiare, regiuni geografice sau sectoare economice", a aratat Andra Ion.

Pentru a oferi astfel de servicii oamenilor cu bani din Romania, diviziile de private banking ale bancilor trebuie sa dispuna de angajati foarte bine calificati.

"Acordam foarte mare atentie procesului de selectie si pregatire a bancherilor personali, fiind esential pentru noi ca nivelul lor de expertiza sa fie unul consolidat in timp si relevant. Fiecare membru al echipei are o experienta semnificativa acumulata in pietele financiare si sistem bancar, cum ar fi: trezorerie, piete de capital, asset management, private banking sau corporate", a mai spus directorul de vanzari al Friedrich Wilhelm Raiffeisen.

Raiffeisen Bank ofera serviciile Friedrich Wilhelm Raiffeisen exclusiv clientilor cu averi ridicate. Serviciul Friedrich Wilhelm Raiffeisen este oferit incepand cu anul 2012, devenind ulterior serviciu de private banking.