El a explicat ca una din concluziile desprinse in cadrul analizelor comprehensive asupra cauzelor crizei financiare din 2008 s-a referit la necesitatea de a reforma reglementarile, cu scopul de intari functia de protectie a consumatorilor, de a asigura stabilitatea financiara si cresterea economica sustenabila si de a reduce probabilitatea si severitatea unor crize financiare viitoare, conform News.ro.

Potrivit acestuia, noile reglementari europene in materie (Solvency II, IDD, CRD IV, MiFID II/MiFIR. UCITS IV/V, AIFMD, MAD/MAR, CRA) au drept scop asigurarea functionarii eficiente si transparente a pietelor financiare nebancare europene, cresterea competitivitatii pietei unice in contextul intaririi convergentei practicilor de supraveghere, inclusiv in cazul institutiilor financiare care opereaza transfrontalier. Totodata, in centrul atentiei s-a aflat obiectivul de crestere a nivelului de protectie a consumatorilor de produse si servicii financiare, prin asigurarea unei transparente sporite cu privire la caracteristicile produselor financiare, la conditiile de prestare a serviciului de intermediere, a aratat prim-vicepresedintele ASF.

El a precizat ca punerea la dispozitia clientilor a informatiilor relevante, intr-o maniera accesibila in etapa pre-contractuala reprezinta un “must” al noilor reguli de conduita si a apreciat ca in acest mod se asigura conditiile preliminare pentru desfasurarea activitatii in mod onest si profesional, prin informarea clientilor asupra aspectelor relevante, precum costurile totale, eventualele costuri suplimentare, evaluarea adecvarii produsului oferit, raportat la necesitatile clientilor si la riscul asumat.

Mai mult, pentru a facilita intelegerea caracteristicilor instrumentelor financiare si a elementelor esentiale ale relatiei dintre intermediarul financiar si client s-a prevazut elaborarea unor materiale informative precontractuale, in formate simple si scurte, de tipul prezentarii DICI – document informatii cheie pentru investitori, PID – Document de informare asupra produsului de asigurare sau KID, in cazul PRIIPs. Prim-vicepresedintele ASF a explicat ca toate acestea contribuie la echilibrarea asimetriei informatiilor, chiar din faza pre-contractuala, cu atat mai mult cu cat puterea de negociere a clientilor este intr-o oarecare masura limitata.

Citeste si:

Cornel Coca Constantinescu a tinut sa precizeze ca produsele si serviciile financiare promovate in mod defectuos conduc la pierderea increderii consumatorilor, pot genera instabilitate la nivelul unei piete si pot afecta consumatori vulnerabili, contribuind la scaderea bunastarii lor financiare, impactand functionarea in general a pietelor financiare.

In scopul imbunatatirii nivelului de educatie financiara si a gradului de incluziune financiara ASF a demarat in anul 2015 un proiect de educatie financiara in scoli, in cooperare cu inspectoratele scolare din Bucuresti, Iasi si Cluj. Din cadrul ASF, 22 de lectori au sustinut 330 de ore de curs pentru aproape 2.500 de elevi din 17 scoli si licee. De asemenea, s-au elaborat materiale informative de tipul: Ghidul investitorilor pe piata de capital, Ghidul participantului la sistemul de pensii administrate privat, Ghidul RCA.

Cornel Coca Constantinescu a aratat ca o preocupare constanta a ASF a fost inclusiv aceea de imbunatatire a accesului online al consumatorilor la informatii de interes, utilizand o noua aplicatie, prin intermediul careia participantii la fondurile de pensii administrate privat Pilonul II pot primi informatii referitoare la fondul de pensii private la care au fost alocati. Tot in contextul protejarii consumatorilor se inscrie atat activitatea de mystery shopping derulata de ASF, cu scopul de a verifica practicile de vanzare a anumitor produse cat si infiitarea SAL-FIN ca modalitate alternativa de solutionare a litigiilor intre consumatori persoane fizice si entitati reglementate, a mai declarat prim-vicepresedintele ASF.